P2000 Kllassificaties

Auteur Topic: P2000 Kllassificaties  (gelezen 2503 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Gepost op: 29 juni 2005, 14:34:39
Bij ons in de regio wordt iets met gevaarlijke stoffen OGS genoemd, analoog en P2000. Eigenlijk zie ik dit maar in weinig regio's in veel regios is het gewoon zoiets als

GAS/VREEMDE LUCHT....METINGEN ONDER.....etc




FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #1 Gepost op: 29 juni 2005, 16:39:09
Bij ons in de regio wordt iets met gevaarlijke stoffen OGS genoemd, analoog en P2000. Eigenlijk zie ik dit maar in weinig regio's in veel regios is het gewoon zoiets als

GAS/VREEMDE LUCHT....METINGEN ONDER.....etc

Hier wordt de term OGS ook niet vaak gebruikt. Via P2000 lees je inderdaad altijd GASLUCHT/VREEMDE LUCHT oid. En analoog hoor je dan "Hulpverleningsalarm prio 1, gaslucht Huppeldepupstraat huppeldepupnummer Huppeldepupstad"

De term OGS wordt hier dus amper of niet gebruikt.


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2005, 17:01:21
FP924: dat komt omdat P2000 rechtstreeks aan GMS is gekoppeld. In GMS zijn vaste termen gedefinieerd die de aard van het incident aanduiden.

Ik heb begrepen dat daar binnenkort nog softwarematige aanpassingen voor gedaan worden.

Bovendien kan de centralist zelf ook tekst ingeven (buiten de standaardteksten vanuit GMS om). Dat zie je nu in Zeeland ook steeds vaker gebeuren.

Het is nu nog in een opstart/testfase... dus er kan nog een hoop veranderen voordat het allemaal definitief is.

Gr
Erik


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2005, 21:30:52
Hier wordt de term OGS ook niet vaak gebruikt. Via P2000 lees je inderdaad altijd GASLUCHT/VREEMDE LUCHT oid. En analoog hoor je dan "Hulpverleningsalarm prio 1, gaslucht Huppeldepupstraat huppeldepupnummer Huppeldepupstad"

De term OGS wordt hier dus amper of niet gebruikt.

oh nee, hier wordt er gewoon gezegd...ach kijk hier maar:

http://www.achans.nl/05_2005-06_uitrukken_zaanstreek-waterland.htm

FF naar beneden scrollen en tot aan het 3e artikel van onder......by the way hier staan veel verslagen van mij  ;D met soms een filmpje en de fragmenten zijn allemaal van mij  ;D
 :P


Tazzie

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2005, 21:02:04
probeer hier min vraag kwijt te kunnen daar het een beetje over het zelfde gaat.
Nu lees ik de melding : BR 1 HOOFDSTRAAT 197 BEER WONEN

Nu is het dus een woningbrand in Beerta afgelopen zaterdagnacht.

Is dit normaal zo'n melding ?
Dat er alleen maar vermeld wordt BEER en Wonen ?
is de tekst aan een aantal letters onderhevig of zo, of is dit puur de centralist die dit ingeeft.
Ik ben benieuwd of iemand hier iets meer van kan vertellen.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2005, 08:59:36
probeer hier min vraag kwijt te kunnen daar het een beetje over het zelfde gaat.
Nu lees ik de melding : BR 1 HOOFDSTRAAT 197 BEER WONEN

Nu is het dus een woningbrand in Beerta afgelopen zaterdagnacht.

Is dit normaal zo'n melding ?
Dat er alleen maar vermeld wordt BEER en Wonen ?
is de tekst aan een aantal letters onderhevig of zo, of is dit puur de centralist die dit ingeeft.

Nee GMS genereert die tekst automatisch aan de hand van bepaalde velden in het incident. Wat je hierboven ziet dat is de belangrijkste informatie, je weet dat het gaat om een woningbrand, en het adres is ook bekend. Zolang de regio in kwestie nog niet operationeel is met P2000 hoeven de centralisten de meldingen nog niet aan te vullen of aan te passen. GMS gooit de analoge tooncodes eruit, de centralist alarmeert analoog en in die tussentijd is de melding er parallel via P2000 uit gegaan.

Als je kijkt naar regio's die P2000 al wel operationeel gebruiken, dan zien hun meldingen er over het algemeen wat anders uit, maar in veel gevallen zal de bovenstaande tekst toch voldoende zijn, aangezien men meer informatie zal krijgen via de mobilofoon op het moment van uitrukken. Ze kunnen natuurlijk hele verhalen via de pager versturen maar dan zit je straks 10 minuten te lezen voordat je weet wat er aan de hand is.

BRAND, prio, adres, soort brand, en gaan met die banaan (de rest via de mobi, het moet wel 'zakelijk' blijven)

Groeten, PEter.


Kevke

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2005, 10:58:07
BRAND, prio, adres, soort brand, en gaan met die banaan (de rest via de mobi, het moet wel 'zakelijk' blijven)

Groeten, PEter.


En in de nieuwste versie van GMS (4.5) kun je ook de voertuigen laten zien in de melding :)
De tekst wordt zelfs configureerbaar!

Uitrol van deze versie is september (verwachting).

Greetzzz,
Kev.


Tazzie

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2005, 16:51:54
bedankt peter voor de uitleg

tis me helemaal duidelijk :D


Alwin

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
  • Fotograaf en EHBO er
    • aw foto
Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2005, 19:57:28
Bij ons in de regio wordt iets met gevaarlijke stoffen OGS genoemd, analoog en P2000. Eigenlijk zie ik dit maar in weinig regio's in veel regios is het gewoon zoiets als

GAS/VREEMDE LUCHT....METINGEN ONDER.....etc

Hier in de Regio Twente ,Gebruiken ze de afkorting OGS ook bij ongevallen met gevaarlijke stoffen

Groeten Alwin


Mario H.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • Communicatie is de sleutel tot contact.
Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2005, 01:01:58
Hier in de Regio Twente ,Gebruiken ze de afkorting OGS ook bij ongevallen met gevaarlijke stoffen

Groeten Alwin

Maar wat heeft OGS met gaslucht etc. te maken dan.... Is toch 2 verschillende zaken....