Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel

Auteur Topic: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel  (gelezen 26632 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #20 Gepost op: 6 mei 2014, 23:42:43
Haha, heb toevallig onlangs wat uitgezocht over deze voertuigen. Het is vrij lastige materie en de middelen om er -vanuit de politie- tegen op te treden schieten eigenlijk te kort. Toch zijn er een aantal zaken die je wel kunt aanpakken. Denk aan maximum snelheid, constructiesnelheid, permanente eisen, verkeersregels etc.

Om op een paar zaken terug te komen (ik word graag verbeterd als ik het ergens mis heb!!):

Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1265410 date=1399407759
Echter op het moment dat je gesnapt word dan zit je wel met een zeer groot probleem, zeker als je niet in het bezit ben van een B rijbewijs.

Hoe bedoel je? Het overschrijden van de maximum constructiesnelheid leidt niet tot statuswijziging. Een mmbs blijft dus een mmbs.

Citaat van: JJ75 link=msg=1265429 date=1399411231
Nog groter probleem is dat ze bijna nooit verzekerd zijn. Ook trekkers die gebruikt worden om naar school te gaan (dus niet agrarisch gebruik) zijn meestal onverzekerd.
Daar kan direct voor geschreven worden. Daarnaast dient men ook op eerste vordering een verzekeringsbewijs te kunnen tonen, ivm het ontbreken van de kentekenplicht. Sanctie wordt voor beide feiten door OM bepaald.

Citaat van: Sylvester link=msg=1265430 date=1399411472
Amber zou dan wel weer kunnen toch?
Dan moet het voertuig -met inbegrip van lading, breder zijn dan 2,60. Dat zul je bij de 'hobbyrijders' denk ik niet snel zien.

Citaat van: TDMdR link=msg=1265431 date=1399411572
Voor zover ik weet mag een dergelijk voertuig toch alleen maar bedrijfsmatig ingezet worden? Dan is het gewoon een kwestie van de lange adem en dossiervorming doen.
Dat heb ik ook van meerdere mensen gehoord, ik kan echter geen bepalingen vinden die dat voorschrijven.
Senior GGP / Oost-Brabant


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #21 Gepost op: 6 mei 2014, 23:47:55
Citaat van: Nick link=msg=1265440 date=1399412563
Om op een paar zaken terug te komen (ik word graag verbeterd als ik het ergens mis heb!!):

Hoe bedoel je? Het overschrijden van de maximum constructiesnelheid leidt niet tot statuswijziging. Een mmbs blijft dus een mmbs.
Ben zelf erbij geweest toen een teruggekeurde caddy "gesnapt" werd terwijl deze tegen de 100 reed. Voertuig voor onderzoek inbeslaggenomen en hier bleek dat het voertuig niet meer voldeed om als mmbs te rijden. Moest dus een kenteken hebben, bestuurder rijbewijs etc etc. En dit zijn bedragen waar je als 16 of 17 jarige toch aardig van schrikt als je die op de mat krijgt. Moet je aardig wat krantjes rondbrengen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #22 Gepost op: 6 mei 2014, 23:58:20
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1265444 date=1399412875
Ben zelf erbij geweest toen een teruggekeurde caddy "gesnapt" werd terwijl deze tegen de 100 reed. Voertuig voor onderzoek inbeslaggenomen en hier bleek dat het voertuig niet meer voldeed om als mmbs te rijden. Moest dus een kenteken hebben, bestuurder rijbewijs etc etc. En dit zijn bedragen waar je als 16 of 17 jarige toch aardig van schrikt als je die op de mat krijgt. Moet je aardig wat krantjes rondbrengen.

Ok, nu wordt het lastig. Een normale personenauto is mmbs als:
- voor 2009: het kenteken is op verzoek ongeldig verklaard en de eigenaar heeft zelf de bestemming mmbs gegeven (destijds ontbraken voorschriften hierover).
- na 2009: het kenteken is ongeldig verklaard en voertuig is door de RDW goedgekeurd als mmbs.

Wellicht betrof jouw casus een mmbs van vóór 2009, die bij nader onderzoek niet aan de eisen bleek te voldoen. Dat kan echter nooit gebeuren op puur overschrijding max constructiesnelheid.
Verder blijft staan dat een overschrijding van de maximumconstructiesnelheid niet leidt tot een statusverandering van de mmbs. Zie de toelichting in de Aanwijzing meting maximumconstructiesnelheid:

Citaat
1.2. Status motorrijtuigen met beperkte snelheid, landbouw- en bosbouwtrekkers en gehandicaptenvoertuigen met een motor

Motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS), landbouw- en bosbouwtrekkers en gehandicaptenvoertuigen met een motor, die kennelijk als een zodanig voertuig in gebruik zijn genomen, behouden deze status indien er sprake is van een overschrijding van de maximumconstructiesnelheid. Dit volgt uit de artt. 5.7.8, 5.8.8, 5.10.8 en 5.11.8 RV.

Voor gekentekende voertuigen, waarvan de RDW het kenteken ongeldig heeft verklaard, omdat de eigenaar/houder heeft aangegeven dit voertuig als MMBS, als landbouw- of bosbouwtrekker of gehandicaptenvoertuig met motor te gaan gebruiken, wordt sinds 1 mei 2009 (inwerkingtreding Regeling voertuigen) door de RDW getoetst of het voertuig aan de voor de gewijzigde voertuigcategorie geldende eisen voldoet. Indien door de RDW een verklaring is afgegeven dat dit voertuig op het moment van keuring heeft voldaan aan de daarvoor gestelde eisen dan behoudt het voertuig bij een overschrijding van de maximumconstructiesnelheid nog steeds de door de RDW bepaalde voertuigstatus2. Door een overschrijding van de maximumconstructiesnelheid kan een voertuig zijn status dus niet verliezen.

Gekentekende voertuigen, die voor 1 mei 2009 op verzoek van de eigenaar/houder door de RDW als MMBS of landbouw- of bosbouwtrekker zijn aangemerkt, zijn vanwege het ontbreken van eisen in het toentertijd geldende Voertuigreglement niet door de RDW gekeurd. Als deze voertuigen voor wat betreft de inrichting voldoen aan de eisen om aangemerkt te worden als MMBS, landbouw- of bosbouwtrekker of gehandicaptenvoertuig met motor dan moeten deze voertuigen op dezelfde wijze worden behandeld als voertuigen die na 1 mei 2009 door de RDW zijn gekeurd en derhalve wordt bij een overschrijding van de maximumconstructiesnelheid uitsluitend opgetreden op basis van de artt. 5.7.8, 5.8.8, 5.10.8 en 5.11.8 RV.
Senior GGP / Oost-Brabant


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #23 Gepost op: 7 mei 2014, 00:04:46
Citaat van: Nick link=msg=1265440 date=1399412563
Dat heb ik ook van meerdere mensen gehoord, ik kan echter geen bepalingen vinden die dat voorschrijven.

Ik wil niet heel specifiek op een casus ingaan omdat dit misschien te herleiden zou zijn naar deze casus, maar als je hier bij de definities kijkt, kun je wat ingangen vinden volgens mij:
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/Naslag/Goedkeuringsaanvraag%20ombouwen%20naar%20MMBS.PDF


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #24 Gepost op: 7 mei 2014, 00:18:59
Citaat van: TDMdR link=msg=1265446 date=1399413886
Ik wil niet heel specifiek op een casus ingaan omdat dit misschien te herleiden zou zijn naar deze casus, maar als je hier bij de definities kijkt, kun je wat ingangen vinden volgens mij:
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/Naslag/Goedkeuringsaanvraag%20ombouwen%20naar%20MMBS.PDF

Ik haal daar nog steeds niet uit dat het voertuig alleen bedrijfsmatig mag worden ingezet. Indien het voertuig bedrijfsmatig wordt gebruikt kan het wel onder de Wet Wegvervoer goederen vallen (ben daar verder niet bekend mee).

Voor degenen met toegang tot PKN: een interessant document van het OM hierover is te vinden via:
Verkeer en vervoer - Weggebruikers - Bijzondere voertuigen controleren
Senior GGP / Oost-Brabant


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #25 Gepost op: 7 mei 2014, 00:25:25
Ff een zijstap, kun je een brommerrijder bekeuren voor het niet hebben van rbw categorie A als de brommer harder kan dan toegestaan?
Lijkt mij een vergelijkend geval?

Overigens bedrijfsmatige inzet is geen bepaling in deze. Dan zou geen enkel 45km voertuig meer privé gebruikt kunnen worden. Verzekeringen voor deze voertuigen die ook gebruik maken van de openbare weg zijn er niet met deze uitzondering.
Wel is het zo dat trekker rbw kan zijn uitgegeven voor bedrijfsmatig gebruik, dat is vaak het geval bij boeren jeugd.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #26 Gepost op: 7 mei 2014, 00:28:31
Citaat van: HIT link=msg=1265451 date=1399415125
Ff een zijstap, kun je een brommerrijder bekeuren voor het niet hebben van rbw categorie A als de brommer harder kan dan toegestaan?
Lijkt mij een vergelijkend geval?

Is inderdaad vergelijkbaar en wordt toegelicht in dezelfde aanwijzing. Overschrijding constructiesnelheid leidt niet tot statuswijziging van het voertuig. In geval van bromfietsen is de status op het kentekenbewijs leidend.
Senior GGP / Oost-Brabant


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #27 Gepost op: 7 mei 2014, 00:34:52
Citaat van: Nick link=msg=1265452 date=1399415311
Is inderdaad vergelijkbaar en wordt toegelicht in dezelfde aanwijzing. Overschrijding constructiesnelheid leidt niet tot statuswijziging van het voertuig. In geval van bromfietsen is de status op het kentekenbewijs leidend.

Ik weet wel dat het niet kan bij een terug gekeurde vrachtwagen, enige boete die je daarmee kan krijgen is overbelading. En die is dan gestoeld op het ttm van 3500kg.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #28 Gepost op: 7 mei 2014, 09:26:22
Je kunt toch wel een bekeuring op snelheid krijgen als je sneller gaat dan toegestaan?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #29 Gepost op: 7 mei 2014, 10:30:19
Citaat van: JJ75 link=msg=1265472 date=1399447582
Je kunt toch wel een bekeuring op snelheid krijgen als je sneller gaat dan toegestaan?

Uiteraard krijg je gewoon een pv snelheid voor de overschrijding met een x aantal km's of overschrijding van de max constructiesnelheid. Echter heeft dit niks te maken met het rbw of een categorie rbw.