Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel

Auteur Topic: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel  (gelezen 26587 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #30 Gepost op: 7 mei 2014, 10:36:49
Citaat van: Nick link=msg=1265448 date=1399414739
Ik haal daar nog steeds niet uit dat het voertuig alleen bedrijfsmatig mag worden ingezet. Indien het voertuig bedrijfsmatig wordt gebruikt kan het wel onder de Wet Wegvervoer goederen vallen (ben daar verder niet bekend mee).

Voor degenen met toegang tot PKN: een interessant document van het OM hierover is te vinden via:
Verkeer en vervoer - Weggebruikers - Bijzondere voertuigen controleren

Citaat
Nationale categorie Z1
Motorvoertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid
van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker
of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en ingericht
voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of
ophalen van goederen.

Als ik het vetgedrukte deel lees in mijn citaat(wat is gekopieerd uit het formulier van het RDW), kan je daar uit opmaken dat het vtg dus wel ingericht moet zijn voor het aflveren of ophalen van goederen. Daaruit kan ik opmaken dat het dus bedrijfsmatig gebruikt moet worden.

Tevens heb je nog een punt waar je je tijdens je controle op kan richten en dat is de afstand waarover is gereden. HEt citaat spreekt namelijk over korte afstand. Dus bijv als ik zo'n vtg tegen kom in 020 centrum en bestuurder woont in Aalsmeer noem ik dat geen korte afstand.

Maar ik ben het eens met TDMdR dossiervorming maken en een ovj/rechter er wat van laten vinden.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #31 Gepost op: 7 mei 2014, 14:55:10
Citaat
Nationale categorie Z1
Motorvoertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid
van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker
of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en ingericht
voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of
ophalen van goederen.

En, dat zijn eigenlijk alle voertuigen met meer dan alleen de zitplaats voor de bestuurder wel. Ook een landbouw tractor waar een zitje op de wielkasten zit gemonteerd.
De hoeveelheid laadruimte geeft niet aan of het een voertuig is ingericht voor het bezorgen of ophalen van goederen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #32 Gepost op: 7 mei 2014, 17:28:11
Buiten dat; het voertuig kan ingericht zijn voor het leveren van goederen maar dat hoef je niet uit te voeren. Ik kan ook in een bestelbus rijden maar dat zegt miet dat ik goederen vervoer of aflever.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #33 Gepost op: 8 mei 2014, 00:01:33
Zou je via deze weg dan ook een (dure) auto zonder bpm ed in kunnen voeren ?

En nog een stap verder, later weer laten keuren als auto en dan een nieuw kenteken krijgen ?

Als beide stappen kunnen kun je goedkoop auto's invoeren :P .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #34 Gepost op: 8 mei 2014, 00:04:09
Citaat van: Bert65 link=msg=1265560 date=1399476491
Buiten dat; het voertuig kan ingericht zijn voor het leveren van goederen maar dat hoef je niet uit te voeren. Ik kan ook in een bestelbus rijden maar dat zegt miet dat ik goederen vervoer of aflever.
Nee dat klopt, maar het is ook niet de bedoeling dat jij dan personen in de laadruimte gaat vervoeren. Kan ook een kostbare grap worden dan.

Citaat van: DaMook link=msg=1265710 date=1399500093
Zou je via deze weg dan ook een (dure) auto zonder bpm ed in kunnen voeren ?

En nog een stap verder, later weer laten keuren als auto en dan een nieuw kenteken krijgen ?

Als beide stappen kunnen kun je goedkoop auto's invoeren :P .
Ja in theorie zou dit kunnen als je hem direct als een van de Z types laat keuren. Echter moet het dan wel een voertuig zijn welke is bedoelt voor goederen vervoer. Laat jij hem dan op kenteken zetten dan zal jij wel het een en ander moeten betalen omdat het BPM vrije dan vervalt. Dan word het gezien als een bestelauto welke prive word gebruikt, dan zal ook de BPM betaald moeten worden
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


sylvester1986

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 27 mei 2014, 11:08:36
Goedkoop karren: jongere bouwt auto om tot 'brommer'
Citaat
Nooit meer snelheidsboetes en geen wegenbelasting. APK-keuring? Niet meer nodig. Dankzij een maas in de wet en een paar kleine technische ingrepen kan iedereen spotgoedkoop autorijden. De auto's kunnen dan niet harder dan 45 kilometer per uur, maar dat maakt ze juist populair, vooral onder jongeren.
http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Auto/article/detail/3662341/2014/05/27/Goedkoop-karren-jongere-bouwt-auto-om-tot-brommer.dhtml


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #36 Gepost op: 27 mei 2014, 15:18:04
Als in 2015 het T rijbewijs definitief wordt stort deze markt ook weer snel in elkaar. Nu is het vooral handig om zonder rijbewijs toch te kunnen rijden, maar dat kan dan niet meer.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #37 Gepost op: 27 mei 2014, 15:21:35
Citaat van: DiNozzo link=msg=1271108 date=1401196684
Als in 2015 het T rijbewijs definitief wordt stort deze markt ook weer snel in elkaar. Nu is het vooral handig om zonder rijbewijs toch te kunnen rijden, maar dat kan dan niet meer.
Vraag het me af. Je rijd wel lekker warm en droog.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #38 Gepost op: 27 mei 2014, 17:02:35
Alleen afrijden voor een trekkerrijbewijs wordt waarschijnlijk duurder dan voor de brommer. Dan kan je nog beter een brommobiel kopen...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #39 Gepost op: 27 mei 2014, 19:41:20
En ik dacht dat er een andere regeling is voor de mensen die voor de invoer al beschikten over een rijbewijs. ???

Het is ook niet dat iedereen die hier in rijdt geen rijbewijs heeft, alleen men is vele malen goedkoper uit.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.