Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel

Auteur Topic: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel  (gelezen 26589 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #50 Gepost op: 25 mei 2015, 12:52:57
Bedankt allemaal. Met name nick! Hier kan ik wat mee.
Was er zelf van overtuigd het 45km was. Weer wat geleerd.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #51 Gepost op: 25 mei 2015, 13:11:49
Nick , dit is een hele korte uitvoering van de lezing inzake MMBS, trekkers en landbouwvoertuigen.
want als we over de maximum constructiesnelheden gaan praten waarbij de marge van 5 kilometer steeds wordt genoemd is het alleen maar verwarrend.
Kortom de gekeurde voertuigen voor personen vervoer in de categorie MMBS is 45 kilometer maximum.
Indien er andere doeleinden gelden als tractoren zijn er ook diverse categorieën T1 t.m T4 en dan nog de gekoppelde of gemechaniseeerde voertuigen .
We weten beiden wat we bedoelen, denk ik.
Bij instappen begint de inzet.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #52 Gepost op: 25 mei 2015, 13:23:27
Citaat van: Gijs link=msg=1352289 date=1432552309
Nick , dit is een hele korte uitvoering van de lezing inzake MMBS, trekkers en landbouwvoertuigen.
want als we over de maximum constructiesnelheden gaan praten waarbij de marge van 5 kilometer steeds wordt genoemd is het alleen maar verwarrend.
Kortom de gekeurde voertuigen voor personen vervoer in de categorie MMBS is 45 kilometer maximum.
Indien er andere doeleinden gelden als tractoren zijn er ook diverse categorieën T1 t.m T4 en dan nog de gekoppelde of gemechaniseeerde voertuigen .
We weten beiden wat we bedoelen, denk ik.

Nu wordt het helemaal verwarrend. De een zegt dat je auto 45 mag kunnen maar dat je max 25 mag rijden. De ander heeft het over 45 gewoon als max en de ander weer of 45 bij mmbs en 25 bij trekker wel of niet voorzien van verzekering en rijbewijs...


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #53 Gepost op: 25 mei 2015, 13:27:51
Altijd voor degene gaan die met artikelen komt. Nick in dit geval, oftewel maximumsnelheid is altijd 25 km/h. De maximumconstructiesnlheid kan wel verschillen. Verzekering is altijd verplicht bij rijden op de openbare weg. Omdat er geen kenteken op zit moet je je verzekeringsbewijs ingevolge de WAM bij je hebben en tonen.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #54 Gepost op: 25 mei 2015, 13:34:36

Op de website van de RDW staat uitgelegd welke procedure hiervoor gevolgd moet worden.
Echter, dit betekent nog niet dat u met dit omgebouwde voertuig de openbare weg op mag. De RDW kan alleen goedkeuring geven voor het voertuig en kan niet controleren of u het voertuig gebruikt waarvoor het is bedoeld.

Het voertuig moet namelijk voldoen aan de definitie zoals deze is opgesteld in de Regeling Voertuigen:

motorvoertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen, of
motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en wel ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten wegen, aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen, of
motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen.

Gebruikseisen

Voor MMBS-en gelden daarnaast ook nog gebruikseisen, een verzekeringsplicht, enzovoort. De politie controleert deze gebruikseisen. Het advies is dan ook om contact op te nemen met de politie om na te gaan of met het betreffende voertuig deelgenomen mag worden aan de openbare weg
Bij instappen begint de inzet.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #55 Gepost op: 25 mei 2015, 15:18:22
Citaat van: cavia link=msg=1352293 date=1432553007
Nu wordt het helemaal verwarrend. De een zegt dat je auto 45 mag kunnen maar dat je max 25 mag rijden. De ander heeft het over 45 gewoon als max en de ander weer of 45 bij mmbs en 25 bij trekker wel of niet voorzien van verzekering en rijbewijs...

Ik ben het met je eens dat sommige bijdragen weinig verhelderend zijn...
Je mag max 25 km/u rijden met een MMBS of LBT (landbouwtrekker). De maximum constructiesnelheid kan verschillen en staat op het toelatingsbewijs van de RDW vermeld (dit is afhankelijk van het type voertuig). Duidelijker kan ik het niet maken.
Senior GGP / Oost-Brabant


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #57 Gepost op: 15 juni 2015, 11:08:07
Dat is een leuke:
Citaat
Uit deze verklaring blijkt dat het voertuig ook speciaal is ontworpen voor het gebruik als land- en bosbouwtrekker.
Niet alles in de land- en bosbouw is een trekker.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #58 Gepost op: 15 juni 2015, 11:52:00
Dit is wel het über dichtspijkeren inderdaad.

Veel boeren gebruiken zelf omgekeurde voertuigen voor kleine dingen op het land, zoals bijv. een paaltje vervangen van de omheining of bijvoeren enz....

Dat er iets aan gedaan moest worden sta ik helemaal achter, maar je jaagt met deze wijziging een andere beroepsgroep op hogere kosten. Ik denk dat daar niet eens over is nagedacht bij deze regels.  :-X
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #59 Gepost op: 15 juni 2015, 21:08:07
Citaat van: HIT link=msg=1356039 date=1434361920
Dit is wel het über dichtspijkeren inderdaad.

Veel boeren gebruiken zelf omgekeurde voertuigen voor kleine dingen op het land, zoals bijv. een paaltje vervangen van de omheining of bijvoeren enz....

Dat er iets aan gedaan moest worden sta ik helemaal achter, maar je jaagt met deze wijziging een andere beroepsgroep op hogere kosten. Ik denk dat daar niet eens over is nagedacht bij deze regels.  :-X
Ook daar heb je voertuigen die daarvoor speciaal gemaakt worden. Denk aan quad's maar ook soortgelijke voertuigen als brommobiels (en dan bedoel ik natuurlijk niet de ouderen auto's maar die bestelauto's die nu al als halve brommobiel er uit zien). Dus veel extra kosten zullen er niet aan zitten, zeker niet als ik sommige prijzen hoor van een beetje trekker. Gok dat je dus de term trekker niet te letterlijk moet nemen, dat ze bedoelde dat het voertuig is bedoelt als landbouw/bosbouw voertuig
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v