Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel

Auteur Topic: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel  (gelezen 26693 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #60 Gepost op: 15 juni 2015, 21:13:14
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1356225 date=1434395287
Gok dat je dus de term trekker niet te letterlijk moet nemen, dat ze bedoelde dat het voertuig is bedoelt als landbouw/bosbouw voertuig
Dan moeten ze dat ook zeggen. Als de RDW zo'n tekst plaatst zou je hem wel zo letterlijk horen te lezen.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #61 Gepost op: 15 juni 2015, 21:30:58
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1356225 date=1434395287
Ook daar heb je voertuigen die daarvoor speciaal gemaakt worden.  Dus veel extra kosten zullen er niet aan zitten, zeker niet als ik sommige prijzen hoor van een beetje trekker.
Let op: Quad met laadbakje en een beetje trekkracht ( trekhaak technisch 1000 kg ) ben je al gauw € 10.000,- ( tweede hands ) voor kwijt. Dan nog heb je maar een laadvermogen van nog geen 500 kg.
Een 4*4 tweede hands heb je al voor € 1.500,- ( gesloten ) € 5.000,- ( pick-up ) ombouw kost ongeveer € 500,- / 750,-. Dan heb je dus voor nog geen € 6.000,- een voertuig dat voldoet voor het werk, waar je droog in zit, met laadvermogen van ongeveer 1500 kg, breder inzetbaar door een grote trekkracht ( trekhaak technisch 5.000 kg )en beter koppel.
En dan wil je zeggen dat het niet veel extra kosten zullen zijn?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #62 Gepost op: 15 juni 2015, 21:43:27
Zoals ik het stukje gelezen heb wil de RDW het alleen nog maar mogelijk maken om met een aantekening van de fabrikant een auto terug te kunnen laten keuren, naar mijn idee is dit al een voertuig met beperkte snelheid of in ieder geval een lagere snelheid dan we bij auto's en vrachtwagens gewend zijn.

Nu heb je ( nog wel) de mogelijkheid een voertuig met normale snelheid terug te keuren naar langzaam verkeer, en vervolgens worden de snelheids beperkende ingrepen ongedaan gemaakt en rijden we met een MMBS zonder apk verzekering enz met 120 km/h over de snelweg ( al meerdere keren personen voor aangehouden)

Het is niet dat de RDW de agrarische sector en bosbouw sector wil duperen, ze willen de wildgroei van langzaam verkeer voertuigen drastisch beperken ;)

Nagenoeg iedere boer heeft een tractor met aanhanger, en daar kunnen ze meer mee dan met een quad.


guest15549

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 15 juni 2015, 21:58:44
Citaat van: HIT link=msg=1356039 date=1434361920
Dit is wel het όber dichtspijkeren inderdaad.

Veel boeren gebruiken zelf omgekeurde voertuigen voor kleine dingen op het land, zoals bijv. een paaltje vervangen van de omheining of bijvoeren enz....

Dat er iets aan gedaan moest worden sta ik helemaal achter, maar je jaagt met deze wijziging een andere beroepsgroep op hogere kosten. Ik denk dat daar niet eens over is nagedacht bij deze regels.  :-X

Kun je ook deze karretjes voor gebruiken


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #64 Gepost op: 15 juni 2015, 22:39:12
Citaat van: RemRoof link=msg=1265436 date=1399412180
Maar de RDW kijkt alleen naar het technische verhaal. ik weet dat er door politie gehandhaafd wordt in agrarische gebieden. Ik vind het dan wel interessant waar er dan op gehandhaafd wordt. Kortgeleden nog een boer bekeurd die even met de trekker bij de supermarkt sigaretten ging halen. Dit lag niet op de route tussen zijn bedrijf en zijn landbouwgrond en kreeg toen een prent...

RemRoof

En dat kan niet.
Want zelfs een boer mag met dat ding de stad in, een trekker is niet per definitie te gebruiken tussen erg en boerenland.
Je zou hem alleen kunnen bekeuren voor het hebben van rode diesel op de openbare weg.
En of hij nu met zn giertank door de stad rijdt of met de losse trekker om een pakje sigaretten, dat heeft geen belang.
Als de trekker voldoet aan alle eisen die door de wet aan een trekker gesteld worden, dan kan dat gewoon.

Want als dat niet mocht, dan konden heel veel trekker liefhebbers geen toertochten en dergelijke meer maken.

Als hij deze bekeuring aanvecht, dan wint hij dat.
(en dat zegt een ervaringsdeskundige)


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #65 Gepost op: 15 juni 2015, 22:43:56
Citaat van: DiNozzo link=msg=1271108 date=1401196684
Als in 2015 het T rijbewijs definitief wordt stort deze markt ook weer snel in elkaar. Nu is het vooral handig om zonder rijbewijs toch te kunnen rijden, maar dat kan dan niet meer.

Klopt, want nu is er al een run op het goedkope trekkercertificaat.
De instructeurs houden het niet eens meer bij.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #66 Gepost op: 16 juni 2015, 13:35:21
Citaat van: RS496 link=msg=1356242 date=1434398324
Kun je ook deze karretjes voor gebruiken

Laadvermogen: 230kg prijs 2e hands +/- 10.000,- trekgewicht 650kg tov:
 
Citaat
Een 4*4 tweede hands heb je al voor € 1.500,- ( gesloten ) € 5.000,- ( pick-up ) ombouw kost ongeveer € 500,- / 750,-. Dan heb je dus voor nog geen € 6.000,- een voertuig dat voldoet voor het werk, waar je droog in zit, met laadvermogen van ongeveer 1500 kg, breder inzetbaar door een grote trekkracht ( trekhaak technisch 5.000 kg )en beter koppel.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #67 Gepost op: 16 juni 2015, 13:48:23
En wat nu als er een toevoeging in de wet komt dat zegt:Bij ongedaan maken van de sneldheidsbeperkende maatregelen voldoet het voetuig niet meer aan de voorwaarden zoals vermeld op het kenteken bewijs en zal dan in beslag genomen en verbeurd verklaard worden. Tevens ontvangt de zowel de bestuurder als de eigenaar een boete van 10.000 euro.

Moet je eens kijken hoe snel het afgelopen is met ongedaan maken van snelheids beperking.  998765


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #68 Gepost op: 16 juni 2015, 14:34:45
Citaat van: JJ75 link=msg=1356026 date=1434359287
Dat is een leuke:  Niet alles in de land- en bosbouw is een trekker.
Citaat van: mark hes link=msg=1356239 date=1434397407
Zoals ik het stukje gelezen heb wil de RDW het alleen nog maar mogelijk maken om met een aantekening van de fabrikant een auto terug te kunnen laten keuren, naar mijn idee is dit al een voertuig met beperkte snelheid of in ieder geval een lagere snelheid dan we bij auto's en vrachtwagens gewend zijn.

Nu heb je ( nog wel) de mogelijkheid een voertuig met normale snelheid terug te keuren naar langzaam verkeer, en vervolgens worden de snelheids beperkende ingrepen ongedaan gemaakt en rijden we met een MMBS zonder apk verzekering enz met 120 km/h over de snelweg ( al meerdere keren personen voor aangehouden)

Het is niet dat de RDW de agrarische sector en bosbouw sector wil duperen, ze willen de wildgroei van langzaam verkeer voertuigen drastisch beperken ;)

Nagenoeg iedere boer heeft een tractor met aanhanger, en daar kunnen ze meer mee dan met een quad.
Ik heb wat rondgekeken op de RDW site. Het zit in de nuances. Als je het formulier: Aanvraag voor registratie van motorrijtuig met beperkte snelheid (MMBS) leest zie je dat er twee opties zijn: 1 als land- of bosbouwtrekker of 2 als MMBS. En voor de eerste optie geld dan de
Citaat
Als u een voertuig wilt ombouwen naar een landbouw- en bosbouwtrekker moet u vanaf 1 september 2015 bij de keuringsaanvraag een verklaring van de fabrikant overleggen. Uit deze verklaring blijkt dat het voertuig ook speciaal is ontworpen voor het gebruik als land- en bosbouwtrekker.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #69 Gepost op: 16 juni 2015, 19:31:34
Citaat van: JJ75 link=msg=1356339 date=1434458085
Ik heb wat rondgekeken op de RDW site. Het zit in de nuances. Als je het formulier: Aanvraag voor registratie van motorrijtuig met beperkte snelheid (MMBS) leest zie je dat er twee opties zijn: 1 als land- of bosbouwtrekker of 2 als MMBS. En voor de eerste optie geld dan de
tsjah, verwoord de RDW het ongelukkig, of zou er ook nog een nieuwe regel voor MMBS voertuigen komen.