"Rettungsgasse" naar Duits voorbeeld ook in Nederland invoeren?

Auteur Topic: "Rettungsgasse" naar Duits voorbeeld ook in Nederland invoeren?  (gelezen 11662 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Citaat van: Fly8466 link=msg=1242354 date=1391602118
Wat mij betreft voeren we de Rettungsgasse overal in Nederland in :). Bij werkzaamheden of bij wegen zonder vluchtstrook staat nu in Nederland een bordje: "Zwaailicht? Maak ruimte!" en op de snelweg wordt weer een ander systeem gebruikt. De automobilist zou ook beter af zijn met één systeem dat zich bewezen heeft in Duitsland.

Interessant punt van discussie, wat ik al vaker ben tegengekomen, maar ik heb nog geen eigen topic gevonden waar dit wordt behandeld. Ik neem dus even de vrijheid er één te openen. Moderators, s.v.p. verschuiven waar nodig.

De Rettungsgasse, al járen voorgeschreven in Duitsland en sinds korter ook in Oostenrijk, is een "pad" voor hulpdiensten dat bij filevorming op wegen met meerdere rijstroken door overige verkeersdeelnemers tussen rijstroken 1 en 2 wordt gevormd om de hulpdiensten door te laten (in Oostenrijk wordt daarvoor door rijstrook 2 en waar voorhanden 3, of 4 zelfs naar de vluchtstrook uitgeweken). De bedoeling is dat de Rettungsgasse al wordt gevormd bij het ontstaan van de file. Dit is doorgaans redelijk succesvol en de route voor de hulpdiensten is in ieder geval voorspelbaar. Ik noem vast wat voor- en nadelen, en nodig jullie uit te commenteren en eventueel de lijsten aan te vullen:

Voordelen:
- Kan ook gebruikt worden bij afwezigheid van de vluchtstrook of bij gebruik daarvan als spitsstrook
- Als er een stukje vluchtstrook ontbreekt of bij blokkade door pech is het onnodig tussen de vluchtstrook en de Rettungsgasse te wisselen
- Uniforme benadering en voorspelbaarheid van de hulpverleningsroute voor overige verkeersdeelnemers, onafhankelijk van (tijdelijke/lokale) afwezigheid van de vluchtstrook
- Directere weg naar ongeval, daar dit vaker op rijstroken 1 of 2 plaatsvindt dan op vluchtstrook (is dit zo?)

Nadelen:
- Vergt relatief brede rijstroken, die in NL op oudere autosnelwegen en op N-wegen met meerdere rijstroken per richting misschien niet in voldoende mate voorhanden zijn
- Gevaarzetting i.v.m. uitstappende mensen hoger (?)
- Vergt inspelen en medewerking van alle verkeersdeelnemers, voornamelijk die op rijstroken 1 en 2, al bij de vorming van de file
- Is bij een reeds bestaande file bij zeer dicht op elkaar staande auto's moelijk door te voeren (dit heb ik bij Keulen al eens meegemaakt waardoor de huplverlening toch via de vluchtstrook gekomen is)
- Bij misverstanden kan de Rettungsgasse toch weer lekker dichtgereden worden  >:( (misschien te ondervangen met goede, éénduidige regels)

Wat vinden met name de hulpverleners hiervan?


Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2014, 12:07:13
Hou rekening met heel veel problemen tijdens de implementatiefase van dit verhaal. Zowel in Duitsland en Oostenrijk is de start van dit verhaal erg stroef verlopen (problemen houdt je natuurlijk altijd). Een zeer langdurige en duidelijke voorlichtingscampagne om het publiek er over te informeren is een pré.

En hou ook meteen een zeer zware sanctie achter de hand. In Oostenrijk heeft men de wetgeving hieromtrent aangepast door de boete voor het hinderen van hulpdiensten op 4 cijfers te zetten (zoek ik nog even op).

Edit: boetebedrag kan oplopen tot (zitten jullie? Mooi.) 2180 euro.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2014, 12:39:44
Vanuit mijn oog als een verkeerskundige in opleiding, die tevens de minor Traffic Psychology (verkeerspsychologie) volgt, is de Rettungsgasse een goed initiatief. Op Youtube heb ik al verschillende filmpjes gezien vanuit brandweervoertuigen en die tonen dat de Rettungsgasse werkt. Soms komt het voor dat het ook niet werkt, regelmatig komt dit door voertuigen met gele kentekenplaten die niet ver genoeg naar links of naar rechts zijn gereden...

Het heeft wel een aantal haken en ogen om dit te realiseren, een aantal zijn ook al gegeven. Qua infrastructuur zal het niet de grootste zorg zijn. De rijstroken in Nederland zijn best ruim en als men voldoende opschuift, dan kan wel een pad van 3 meter worden gecreëerd. Immers, twee rijbanen van 3,50 meter en links een redresseerstrook en rechts nog een vluchtstrook of ook een redresseerstrook. In het minimale geval 3,5 + 3,5 + 0,6 + 0,6 = 8,2 meter. Twee vrachtwagens: 2,55 + 2,55 = 5,10 meter. 8,2 - 5,10 is een ruimte van zo'n 3 meter. Het houdt niet over, maar als we kijken naar de 'branpolance' (een maatgevend voertuig die de breedte en hoogte van een brandweerauto heeft en de wielbasis van een politiewagen), dan is minimaal 2,60 meter (exclusief spiegels) nodig om te kunnen passeren. Dit moet wel te doen zijn.

Het lastigste van dit verhaal is inderdaad de bestuurder. In Nederland is laatst onderzocht hoe mensen moeten reageren op een naderend voorrangsvoertuig. Ruim 60 % weet niet hoe gereageerd moet worden. Hier valt dus wel winst te behalen. Voor de mensen die het wel weten hoe te reageren, kennen die regels al jaren en moeten dus nieuwe regels leren, want de oude regels zitten min of meer in het systeem geprint. Het is dus lastig en het kost veel moeite om dit te veranderen, maar hier zijn wel een aantal technieken voor uit de gedragswereld. Het belangrijkste is dat de bestuurder weet wat men moet doen en waarvoor ze het doen. Zolang wordt ingezet op positieve benadering (voorlichtingsfilmpjes die laten zien hoe het WEL moet) dan kan het op ten duur wel effect hebben, maar zoals eerder gezegd kost dit tijd.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #3 Gepost op: 7 mei 2014, 14:54:39
Dit systeem is al vele tientallen jaren in gebruik in Japan. Het werkt daar goed, de Japanners weten er goed mee om te gaan, zaak van discipline en ervaring want veel wegen in en in de buurt van de steden zijn vaak de ganse dag een file. De discipline in Japan is wel wat groter dan in Nederland en verder vermoed ik dat er ook op het niet naleven behoorlijke boetes zullen bestaan.

PDF]
Maak ruimte voor hulpdiensten - Infopunt Veiligheid
www.infopuntveiligheid.nl/.../200343%20Maak%20ruimte%20voor%20...‎


Samenvatting
Op en langs de A15 wordt, onder andere in het kader van de aanleg van de
Betuweroute, druk gewerkt. Om deze reden is er op delen van het traject geen
vluchtstrook beschikbaar en op sommige delen is er zelfs zo weinig ruimte dat
de rijstrookbreedte versmald is. Deze situatie heeft ervoor gezorgd dat het
voor hulpdiensten zeer moeilijk was om incidenten op de A15 te bereiken.
Om deze reden heeft Rijkswaterstaat dienstkring Zuid Hollandse Waarden
het initiatief genomen om de proefmaatregel “Maak ruimte voor hulpdiensten”
te implementeren. De maatregel behelst dat hulpdiensten die gemachtigd
zijn een blauw lichtsignaal te voeren door het midden mogen passeren en
niet over de vluchtstrook, die namelijk niet over de gehele lengte aanwezig is.
De maatregel wordt ondersteund door speciaal ontwikkeld bord. Rijkswaterstaat
Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) heeft daarop besloten de
proefmaatregel te evalueren. De proefmaatregel is eind juni 2002 ingesteld.
Om de maatregel te evalueren zijn de volgende deelonderzoeken verricht:
• Enquêteonderzoek onder weggebruikers;
• Groepsinterviews met betrokken hulpverlenende organisaties;
• Een expertview met specialisten op het gebied van verkeersmanagement,
Incident Management, verkeerstechniek en verkeersveiligheid;
• Een grove analyse van het aantal ongevallen over de periode januari 2000
tot en met oktober 2002.
Uit de evaluatie komt naar voren dat de maatregel goed toepasbaar is op trajecten
zonder vluchtstrook en met normale rijstrookbreedte. De geïnterviewde
hulpverleners zijn voor deze situaties zeer content met de effecten van de
maatregel. De enquêteresultaten wijzen uit dat weggebruikers het in deze situatie
bijna als vanzelfsprekend beschouwen dat de hulpdienst door het midden
rijdt. Het effect van de maatregel is ook afhankelijk van het rijgedrag van
de betreffende chauffeur van het voertuig van een hulpverlenende organisatie.
In situaties met versmalde rijstroken zonder vluchtstrook is gebleken dat het
voor de hulpdiensten fysiek niet mogelijk is om de file door het midden te
passeren. Zelfs voor motorrijders is het hier problematisch tussen de rijen
auto’s door te rijden.
Op trajecten waarbij wel een vluchtstrook aanwezig is, is niet alle weggebruikers
duidelijk wat er van hen verwacht wordt in die situatie (komt de hulpdienst
over de vluchtstrook of door het midden?). Deze verwarring onder de
weggebruikers zou de werking van de maatregel in deze situatie negatief kunnen
beïnvloeden. De geïnterviewde hulpverleners geven daarnaast aan dat
rijden via de vluchtstrook sneller is dan door het midden rijden. De meeste
hulpverleners beschouwen het rijden door het midden in deze situaties als
ongewenst. Een groot deel van de geïnterviewde hulpverleners geeft aan dat
zij de maatregel niet toegepast hebben wanneer er een vluchtstrook aanwezig
Samenvatting
@ Grontmij V&I-99330215/HB, rev. 4.0
blad 4 van 27
is. Dit is tegen de afspraak maar het is daarentegen wel begrijpelijk: hulpverleners
zullen op een spoedeisende rit op de (voor hun gevoel) snelste wijze
aanrijden.
Wanneer de maatregel op het complete hoofdwegennet zou worden ingevoerd
moet zeer veel aandacht besteed worden aan gedragsverandering bij hulpdiensten.
Het is evident dat de maatregel, in het kader van eenduidigheid en
geloofwaardigheid, consequent moet worden toegepast. Ook zal bij landelijke
implementatie zeer veel aandacht besteed moeten worden aan het voorlichten
van het publiek.
In het kader van eenduidigheid wordt aanbevolen om ook hulpdiensten met
geel zwaailicht toestemming te geven om volgens de maatregel te handelen.
Ook wordt aanbevolen om trajecten waar werkvakken worden afgewisseld
door ‘normale’ wegvakken (zoals op het onderzoekstraject) zo eenduidig mogelijk
in te richten (zelfde dwarsprofiel). Hierdoor kan wellicht een positieve
impact op de doorstroming behaald worden.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2014, 15:06:37
https://www.youtube.com/watch?v=l1UbZFYuPEE

https://www.youtube.com/watch?v=Qmb4ZIV77aM

Knal er een soortgelijk reclame spotje tegenaan als de twee bovenstaande (het liefste met meerdere situaties), wat borden langs/boven de snelweg, een wetswijziging dat men in geval van file de vluchtstrook mag/moet gebruiken, verhoog het boetebedrag en de pakkans voor het hinderen van voorrangsvoertuigen, neem het mee in de rijlessen (theorie en praktijk) en dan lijkt het mij verder niet zo heel lastig in te voeren.
Als het werkt werkt het ideaal. Het beste zou nog zijn als het idee in heel europa wordt uitgewerkt.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #5 Gepost op: 7 mei 2014, 15:25:11
Citaat van: Dion link=msg=1265535 date=1399467997
http://www.youtube.com/watch?v=l1UbZFYuPEE

http://www.youtube.com/watch?v=Qmb4ZIV77aM

Knal er een soortgelijk reclame spotje tegenaan als de twee bovenstaande (het liefste met meerdere situaties), wat borden langs/boven de snelweg, een wetswijziging dat men in geval van file de vluchtstrook mag/moet gebruiken, verhoog het boetebedrag en de pakkans voor het hinderen van voorrangsvoertuigen, neem het mee in de rijlessen (theorie en praktijk) en dan lijkt het mij verder niet zo heel lastig in te voeren.
Als het werkt werkt het ideaal. Het beste zou nog zijn als het idee in heel europa wordt uitgewerkt.

Duidelijke uitleg in de filmpjes, inderdaad goed voor reclamespots. Het meenemen in de praktijklessen van het autorijden gaat echter iets moeilijker, gezien dit slechts een enkele keer voor zal komen.
In Nederland zou je de regel specifiek moeten zeggen: De meest linkerrijstrook gaat naar links, de rest naar rechts. Anders krijg je van die klojo's op de A2 (of andere 5-baans wegen) die het niet snappen.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #6 Gepost op: 7 mei 2014, 16:09:13
Ik ben voor de invoer van Rettungsgasse, aangezien het aantal spitsstroken steeds meer toeneemt en dus het aantal vlucht/pechstroken verminderd.
Echter zal men op een heleboel plaatsen de wegen moeten aanpassen.
Als voorbeeld de A10 zuid(VU --> RAI) spiststrook grotendeels de hele dag open. Links van rijstrook 1 geen reduceerstrook. Gaat dus al problematisch worden als er op rijstrook 4 en spitstrook VW's rijden.
Met de motor is het prima te doen, maar met de Volvo wordt het al lastiger, laat staan met een ambu of autospuit. Heb al geregeld een ambu moeten assisteren om er door heen te komen.

Vaak ga ik ondanks de aanwezigheid van een vlucht/pechstrook toch tussen 1 en 2 door, want steeds wisselen tussen vlucht/pechstrook en dan weer tussen 1 en 2 is voor de bestuurders ook zeer verwarrend.


muppet50

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2015, 13:19:28
Nu er steeds meer spitsstroken in Nederland komen en deze ook vaker open zijn, misschien iets om ook in Nederland in te voeren. Tijd voor Publiciteit? De Duitsers zijn hard op weg en de Oostenrijkers doen ook mee. http://www.youtube.com/watch?v=xCjc-GxHZoc. http://www.youtube.com/watch?v=1Ij9dliCOd4.

http://www.winock.eu/rettungsgasse-verplicht-in-oostenrijk/


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2015, 13:39:44
Gister een situatie meegemaakt in Heerenveen waarbij op de A7 het "Rettungsgasse" systeem vanzelf werd toegepast. Bestuurders anticipeerde vlot en snel. Het word dus ook al, een soort van, gebruikt door de Nederlandse hulpdiensten aangezien die de vluchtstrook ook hadden kunnen pakken.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2015, 13:56:12
Ik rij altijd tussen rijstrook 1 en 2 door. Te vaak een lekke band gereden op de vluchtstrook. Als de automobilisten eenmaal doorhebben wat je plan is, maakt iedereen ruimschoots van te voren ruimte en kun je makkelijk passeren