"Rettungsgasse" naar Duits voorbeeld ook in Nederland invoeren?

Auteur Topic: "Rettungsgasse" naar Duits voorbeeld ook in Nederland invoeren?  (gelezen 11687 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Piecke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 597
Reactie #10 Gepost op: 15 augustus 2015, 13:56:36
In Duitsland wordt er ook op de voertuigen zelf aandacht aan besteed. Bij deze Kommandowagen, die vooruit rijdt, hebben ze dat ook achterop gedaan zodat voor de voertuigen die er achteraan komen een Rettungsgasse gemaakt wordt. Dit is specifiek bij deze KDOW gedaan omdat de standplaats van dit voertuig (Anröchte) dichtbij een drukke snelweg ligt en er dus (veel) inzetten op de Autobahn zijn.



muppet50

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #11 Gepost op: 15 augustus 2015, 14:49:34
Allemaal leuk en aardig, maar de nederlander gaat er nog steeds van oudsher vanuit dat de hulpdiensten op een snelweg over de vluchtstrook komen. Maar net wat vroem vroem zegt, op vluchtstroken die weinig gebruikt worden ligt veel rotzooi en kun je lek rijden. Ik zeg: promoten! Dat we dit in Nedeland als standaard gaan invoeren.

P.S. Was ook in Hannover maar heb voertuig niet zien staan. 😉


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2015, 14:56:44
Laatst ongeval op de A59 bij Vlijmen. Alle automobilisten maken ruimte in het midden voor de hulpdiensten.. Gaan ze over de vluchtstrook waardoor ze dus vast stonden.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #13 Gepost op: 12 mei 2016, 21:42:13
Een mooi voorbeeld waar het goed werkt:

https://www.youtube.com/watch?v=_pNX4AyYE6Y
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #14 Gepost op: 13 mei 2016, 09:47:10
Als iedereen goed mee werkt, werkt het heel goed. Ik heb zelf mee gemaakt dat een ambulance op de A44, tussen voormalig dierenpark en Wassenaar (richting Leiden rijdend) sneller tussen de file door kwam dan ik op mijn Honda CB 500 S!


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #15 Gepost op: 13 mei 2016, 09:50:45
Citaat van: DiNozzo link=msg=1423753 date=1463082133
Een mooi voorbeeld waar het goed werkt:

http://www.youtube.com/watch?v=_pNX4AyYE6Y

Nou... zo mooi is het voorbeeld niet want ik zie al minimaal 1 ander hulverleningsvoertuig vooruit rijden. Misschien had hij het wel een stuk lastiger, maar bleven de auto's daarna voor de 2e met de camera wel mooi aan de kant :)


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #16 Gepost op: 13 mei 2016, 10:38:57
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1423832 date=1463125845
Nou... zo mooi is het voorbeeld niet want ik zie al minimaal 1 ander hulverleningsvoertuig vooruit rijden. Misschien had hij het wel een stuk lastiger, maar bleven de auto's daarna voor de 2e met de camera wel mooi aan de kant :)

Ik zie er zelfs 2. Als eerste de brandweerwagen waar relatief snel op ingelopen word, en als die wat naar rechts gaat zie je dat er een politiewagen voor rijd. Je blijft altijd afhankelijk va hoe dicht men op zijn voorganger staat om ruimte te KUNNEN maken.  Zoals ik eerder al zei, op de A44 ging het goed. Ben zelfs tussen de auto's ingegaan om ruimte te maken voor de Ambulance.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #17 Gepost op: 13 mei 2016, 11:08:38
Dit systeem werkt met een vrije vluchtstrook, aangezien we in Nederland juist op drukke momenten op snelwegen de vluchtstrook als extra rijstrook gebruiken is de kans dat er snel een vrije middenbaan gecreëerd kan worden klein, mede gezien het feit de Nederlandse autosnelwegen, Europees gezien, al relatief smalle rijstroken hebben.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #18 Gepost op: 13 mei 2016, 13:01:20
Waarschijnlijk is er,ook in Duitsland, het een en ander vooraf gegaan aan deze netjes opgestelde rijen.
Japanners hebben een soortgelijke mentaliteit,smallere wegen,daar werkt het ook goed.


pb_vkr_zh

  • Landelijk bevoegd Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Bij het op straat werken heb ik het naar mijn zin.
Reactie #19 Gepost op: 13 mei 2016, 15:22:06
Citaat van: DiNozzo link=msg=1423753 date=1463082133
Een mooi voorbeeld waar het goed werkt:

http://www.youtube.com/watch?v=_pNX4AyYE6Y
Mooi om te zien hoe dit werkt.  O0
Beroep: Landelijk bevoegd Verkeersregelaar  Vervoer: Dacia Logan + Vouwfiets / Motor Werkgebied: Noord-Holland / Zuid-Holland / Utrecht Woongebied: On