"Rettungsgasse" naar Duits voorbeeld ook in Nederland invoeren?

Auteur Topic: "Rettungsgasse" naar Duits voorbeeld ook in Nederland invoeren?  (gelezen 11689 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #20 Gepost op: 13 mei 2016, 22:22:34
Het Amerikaanse systeem heeft eigenlijk ook wel iets. Daar is het zo, zie je achter je iets met zwaailicht en sirene, dan ga je naar rechts en stop je.
Dan zijn er vervolgens 2 opties.

A) het voorrangsvoertuig gaat jou links voorbij, Prima, kun je daarna je weg vervolgen.
B) het voorrangsvoertuig blijft achter jou, dan wil hij er helemaal niet langs maar krijg jij juist een stopteken.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #21 Gepost op: 14 mei 2016, 07:19:57
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1423832 date=1463125845
Nou... zo mooi is het voorbeeld niet want ik zie al minimaal 1 ander hulverleningsvoertuig vooruit rijden. Misschien had hij het wel een stuk lastiger, maar bleven de auto's daarna voor de 2e met de camera wel mooi aan de kant :)

Het aan de kant blijven hoef je hier in Nederland niet te verwachten. Mensen horen een sirene, zijn zo gefocused op het eerste voertuig dat ze zien, dat ze daarna slecht kijken. Vervolgens rijden ze na het passeren van het eerste voertuig zo snel mogelijk weer op of terug naar hun positie, waarbij het tweede voertuig compleet over het hoofd wordt gezien of klem komt te zitten. Rijden met meerdere hulpverleningsvoertuigen achter elkaar is behoorlijk risicovol.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #22 Gepost op: 14 mei 2016, 09:58:24
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1423965 date=1463170954
Het Amerikaanse systeem heeft eigenlijk ook wel iets. Daar is het zo, zie je achter je iets met zwaailicht en sirene, dan ga je naar rechts en stop je.
Dan zijn er vervolgens 2 opties.

A) het voorrangsvoertuig gaat jou links voorbij, Prima, kun je daarna je weg vervolgen.
B) het voorrangsvoertuig blijft achter jou, dan wil hij er helemaal niet langs maar krijg jij juist een stopteken.

Jouw kennende zal je regelmatig met optie B te maken hebben gehad. Of niet?  098uo ;D
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #23 Gepost op: 14 mei 2016, 22:53:10
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1423965 date=1463170954
Het Amerikaanse systeem heeft eigenlijk ook wel iets. Daar is het zo, zie je achter je iets met zwaailicht en sirene, dan ga je naar rechts en stop je.
Dan zijn er vervolgens 2 opties.

A) het voorrangsvoertuig gaat jou links voorbij, Prima, kun je daarna je weg vervolgen.
B) het voorrangsvoertuig blijft achter jou, dan wil hij er helemaal niet langs maar krijg jij juist een stopteken.


Leuk idee maar hier in NL hebben we de zog. politietransparant dus zwaailicht is niet nodig en BRW en AMBU geven geen stoptekens  98uiye


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Hmmm. Inderdaad bestaan daar in de VS geen stoptransparanten, om de eigenlijk eenvoudige reden dat bij zwaailicht en sirene juist iedereen rechts stopt en daarom een apart stoptransparant niet nodig is. Het blijkt vanzelf wel of de reden een staandehouding is of een voorrangsvoertuig dat snel door het verkeer moet. Zo zijn daar nu eenmaal de regels.

Ik denk dat de reden dat dit in NL en de meeste Europese landen anders werkt (dus wel voor laten gaan maar niet expliciet rechts moeten stoppen, met voor staandehouding door politie expliciete stoptekens of soortgelijke procedures) simpelweg is dat het hier niet gewenst is iedereen bij een willekeurig voorrangsvoertuig rechts aan de weg te laten stoppen. Ik kan twee redenen bedenken: (1) gedeeltelijke doorstroming is bevorderlijker voor het sneller voorwaarts komen van het voorrangsvoertuig en (2) het zou bij druk verkeer moeilijk kunnen zijn om het overige verkeer alleen rechts te laten wachten, er is hier simpelweg niet altijd plaats voor, met juist opstoppingen tot gevolg.

Het Amerikaanse systeem is uit een historie met relatief weinig verkeer gegroeid. In verstedelijkt Europa zou dit niet goed werken, maar ook in Amerikaanse gebieden met druk verkeer én smalle rijstroken werkt dit systeem in de praktijk niet zo denderend, mocht ik onlangs nog meemaken (voorbeeld Chicago, waar de ambu's ondanks veel lawaai verbazend langzaam vooruit komen).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1424254 date=1463342493
Hmmm. Inderdaad bestaan daar in de VS geen stoptransparanten, om de eigenlijk eenvoudige reden dat bij zwaailicht en sirene juist iedereen rechts stopt en daarom een apart stoptransparant niet nodig is. Het blijkt vanzelf wel of de reden een staandehouding is of een voorrangsvoertuig dat snel door het verkeer moet. Zo zijn daar nu eenmaal de regels.

Ik denk dat de reden dat dit in NL en de meeste Europese landen anders werkt (dus wel voor laten gaan maar niet expliciet rechts moeten stoppen, met voor staandehouding door politie expliciete stoptekens of soortgelijke procedures) simpelweg is dat het hier niet gewenst is iedereen bij een willekeurig voorrangsvoertuig rechts aan de weg te laten stoppen. Ik kan twee redenen bedenken: (1) gedeeltelijke doorstroming is bevorderlijker voor het sneller voorwaarts komen van het voorrangsvoertuig en (2) het zou bij druk verkeer moeilijk kunnen zijn om het overige verkeer alleen rechts te laten wachten, er is hier simpelweg niet altijd plaats voor, met juist opstoppingen tot gevolg.

Het Amerikaanse systeem is uit een historie met relatief weinig verkeer gegroeid. In verstedelijkt Europa zou dit niet goed werken, maar ook in Amerikaanse gebieden met druk verkeer én smalle rijstroken werkt dit systeem in de praktijk niet zo denderend, mocht ik onlangs nog meemaken (voorbeeld Chicago, waar de ambu's ondanks veel lawaai verbazend langzaam vooruit komen).

Daarnaast wil men in NL niet dat te pas en te onpas sirenes worden gebruikt om de medeweggebruikers er juist alert op te laten zijn als ze wel gebruikt worden. Mensen wennen anders aan het feit dat ze constant sirenes horen en doen er dan niets meer op uit. Althans dat schijnt de achterliggende gedachte te zijn van het toestemming geven door de meldkamers.


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Dat speelt natuurlijk ook nog mee. Nog twee aanvullingen op wat ik boven schreef:
(1) met het Rettungsgasse-systeem geef je automobilisten de kans naar links of naar rechts uit te wijken en komt er zodoende niet te veel druk op de rechterkant van een rijbaan
(2) in de praktijk vergt Rettungsgasse naast een ruime infrastructuur met brede rijstroken ook een zekere discipline bij filerijden en -vorming. Daaraan schiet het soms ook in Duitsland tekort, met als resultaat onvoorbereide bestuurders op links die naar rechts uitwijken bij zwaailicht en sirene dan wel vice versa, met chaotische taferelen tot gevolg. Laat staan in Nederland, met alle respect. Mocht dit standaard worden (op sommige meerstrooks wegvakken in NL zie je borden die in die richting gaan) zal er ook een en ander aan voorlichting plaats moeten vinden.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #27 Gepost op: 16 mei 2016, 12:32:12
Regelmatig in Duistland en andere landen onderweg geweest. Grootste voordeel wordt behaald als automobilisten bij het ontstaan van de file al uitwijken naar rechts en links in rijstrook 1-2. Hiermee voorkom je dat je overvallen wordt door een van achter naderende hulpdienst en dan zo dicht achter je voorganger staat dat je niet meer kunt uitwijken. Noemen ze geloof ik anticiperen of zo. 8)
Breedte van de wegen is overal voldoende, twee vrachtwagens naast elkaar komt nauwelijks voor, op weg met twee rijstroken is er dan bijna altijd een vluchtstrook en kan de brandweer er ook tussen door, en bij meer dan 2 rijstroken heeft een vrachtwagen niets te zoeken in rijstrook 1.
Overigens wordt dit systeem al in praktijk toegepast, we gaan regelmatig Prio1 over een autosnelweg in de spits in ons verzorgingsgebied, en nemen dan standaard de "Rettungsgasse". En gewoon duidelijk aangeven wat je wilt en de voertuigen wijken uit als je er aan komt.( een enkeling na gelaten die te druk is met zijn telefoon, oordopjes in heeft met muziek (nieuwe trend?) of compleet in paniek raakt en niet weet wat te doen).
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Denk dat in Duitsland niet gekozen wordt om via de vluchtstrook te rijden omdat deze op vele plekken op de snelwegen heel erg smal zijn. Het is dus meer noodzaak dan een bewuste keuze om middendoor te gaan.
Ik heb het vaak genoeg meegemaakt dat het eerste hulpverleningsvoertuig niet zo snel door het verkeer kwam. Als er eenmaal ruimte is blijft die er ook wel want men verwacht na de polizei gewoon nog wel een paar andere voorrangsvoertuigen.
In Nederland is het goed geregeld via de vluchtstrook. Waar dit niet mogelijk is zie je vaak borden staan waarop staat hoe je je op moet stellen.
In Nederland zou ik dus niets veranderen want nu is voor iedereen de werkwijze duidelijk.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk



tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #29 Gepost op: 16 mei 2016, 22:40:35
Citaat
Waar dit niet mogelijk is zie je vaak borden staan waarop staat hoe je je op moet stellen.
In Nederland zou ik dus niets veranderen want nu is voor iedereen de werkwijze duidelijk.
Hiermee maak je het dus juist onduidelijker voor de weggebruiker. Is er een vluchtstrook zouden de hulpdiensten daar over kunnen rijden, is die er niet ivm een spitsstrook die in gebruik is of andere reden komen de hulpdiensten tussen rijstrook 1 en 2 door, of omdat het zo op borden staat aangeven. Bijvoorbeeld Autowegen met twee rijstroken zonder vluchtstrook maar vluchthavens, en bij werkzaamheden. Dus wat moet ik nu doen wanneer bij welk weg type.  :-\
Door te kiezen voor een uniforme regel, en dat is het maken van de hulpdiensten vrije baan tussen rijstrook 1 en 2, is het eenduidig, simpel en blijkbaar effectief.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar