Marechaussee schiet met machinegeweer bij Museumplein - Amsterdam 07-05-2014

Auteur Topic: Marechaussee schiet met machinegeweer bij Museumplein - Amsterdam 07-05-2014  (gelezen 14205 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Moet er gewoon om lachen hoe raar ze bezig zijn  ;D

Hoe kan je dit nou al meerdere malen vergeten? Zit je bij een speciale eenheid en dan is er niet 1 persoon die denkt, laten we van te voren aankondigen dat er een oefening gaande is. Ze snappen toch zeker wel dat burgers in paniek raken wanneer er geschoten wordt op straat, die zien echt op voorhand het verschil niet tussen een oefening en realiteit.

Citaat van: skippy02 link=msg=1265638 date=1399488079
Nog een geluk dat er geen andere diensten aanwezig waren.  ;)

 :D


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Iets met ezels en stenen.

Ze moeten zich de ogen uit hun kop schamen.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: Diamondback link=msg=1265700 date=1399496887
Daar hebben we in Nederland een veel betere locatie voor waar er niemand om maalt dat je effe een bandje losse flodders er door heen jaagt op straat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Marnehuizen
Ja echte zijn er bepaalde situaties waarbij het voor de oefening makkelijker is om dit in het "echie" te doen. Op zo'n afgesloten terrein dan moet je weer figuranten regelen en die zijn dan ook al redelijk geinstrueerd in het hoe en wat. Als je bepaalde acties wilt oefenen kan het juist van belang zijn om dit in het publieke domein te doen zodat je ook de reactie van omstanders erbij mee kan nemen. Als voorbeeld neem ik hier even bijvoorbeeld een autoprocedure op een grote doorgaande weg. Deze kan je wel op een besloten terein oefenen en hier kan je ook wel de basis dingen trainen. Maar als je het op de weg doet dan komt het thema verkeer ook om de hoek kijken, en dan kan je dit dus ook oefenen.

Dus vreemd dat ze het doen, nope. Maar ben het wel met Cabo eens en nog een paar anderen. Er had wel even een berichtje kunnen gaan richting de meldkamer/politie
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: skippy02 link=msg=1265638 date=1399488079
Nog een geluk dat er geen andere diensten aanwezig waren.  ;)
Je zou er toevallig tegenaan rijden, en gezien de situatie gelijk terugschieten....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
In 2013 ging het ook al niet helemaal lekker.
Citaat
'Wij waren wel op de hoogte dat er een oefening zou plaatsvinden', zegt een woordvoerder van de politie. 'Maar dat het met knalpatronen zou zijn was ons ook niet bekend.'
http://www.at5.nl/artikelen/111540/mannen-schieten-erop-los-in-het-vondelpark


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Op AT5 staat inmiddels een korte update bij het artikel, inclusief een filmpje met een interview met wat getuigen:

De ietwat bizarre oefening van de marechaussee op het Museumplein zorgde woensdagmiddag voor nogal wat commotie. 'Wij lagen onder de tafel, het was echt heel eng.'

Een voorbijganger probeert het beeld te beschrijven. 'Ik hoorde ongeveer negen á twaalf schoten. Een vrouw kreeg een pistool op haar hoofd en werd de auto ingetrokken en die auto reed heel hard weg. Het was wel schrikken, ja. Een Braziliaanse man kwam naar me toe en zei dat hij even dacht dat hij weer thuis was.'

Ook twee dames op een terras dachten te moeten duiken voor hun leven. 'Op het moment van de schoten zag ik iedereen liggen, dus dat was ook mijn eerste reactie. Wij zaten met zijn tweeën onder een tafel. Het was echt heel eng.'

Een Amerikaanse vrouw zag hoe er vanuit een auto werd geschoten. 'Ik zag het wapen uit de bestuurderskant van de auto komen, het was best een groot geweer, een machinegeweer misschien. De magazijnen vielen er uit en op de grond.'

Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Tja. Niet zo'n handige plek om dit te doen. Zeker niet in deze toch vaak bange tijden. Veel mensen schikken al bij 1 enkele knal wat dan later een rolstoel met een klapband blijkt te zijn.

Zijn hier regels voor? Of mag men in principe dit soort dingen gewoon doen?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Citaat van: skippy02 link=msg=1265606 date=1399483546
maar waarom dan geen grote aankondiging d.m.v. geluidswagens of tekstborden. Desnoods op de auto's in grote letters "OEFENING".

Ik denk dat mensen dan minder snel zullen schrikken en niet onder stoelen en tafels duiken.

Citaat van: skippy02 link=msg=1265616 date=1399484370
Gewoon goed zichtbaar maken dat het een oefening betreft. Is iedereen gerust gesteld.

Dus op het moment dat een groep criminelen bijvoorbeeld een geldwagen in hartje Amsterdam wil overvallen, moeten zij gewoon even een paar borden neerzetten dat het een oefening is. Dan is verder iedereen gerustgesteld, niemand belt de politie want het is immers een oefening....


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Red link=msg=1265701 date=1399496947
Over deze actie:  :-X en  :'( Meer zeg ik er niet over.

Dat zegt mij dan al genoeg. ;)

Citaat van: Cabo link=msg=1265703 date=1399498159
Hoe kan je dit nou al meerdere malen vergeten? Zit je bij een speciale eenheid en dan is er niet 1 persoon die denkt, laten we van te voren aankondigen dat er een oefening gaande is. Z

Kan me niet voorstellen dat dit weer "vergeten" is. Dus trek ik de conclusie dat de verantwoordelijken niet ter verantwoording zijn geroepen en/of het ze gewoon niet interesseert wat anderen (burgers en politie) er van vinden.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Het komt wel vaker voor dat de "plaatselijke politie" niet op de hoogte is van militaire en semi militaire oefeningen.
Maar ook bij zeer geheime inzetten van externe, dus vanuit een andere regio oid, arrestatieteams bijvoorbeeld in samenwerking met de FIOD etc. wordt de plaatselijke politie soms niet vooraf op de hoogte gebracht, vanwege een zo optimaal mogelijke geheimhouding.