Marechaussee schiet met machinegeweer bij Museumplein - Amsterdam 07-05-2014

Auteur Topic: Marechaussee schiet met machinegeweer bij Museumplein - Amsterdam 07-05-2014  (gelezen 14198 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Citaat van: Diamondback link=msg=1265700 date=1399496887
Daar hebben we in Nederland een veel betere locatie voor waar er niemand om maalt dat je effe een bandje losse flodders er door heen jaagt op straat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Marnehuizen
Volgende keer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Binnenhof_(Den_Haag)
Ik ben stiekem wel benieuwd hoe politici reageren op een onaangekondigde oefening :D >:D


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Citaat van: Thor link=msg=1265783 date=1399542718
Het komt wel vaker voor dat de "plaatselijke politie" niet op de hoogte is van militaire en semi militaire oefeningen.
Maar ook bij zeer geheime inzetten van externe, dus vanuit een andere regio oid, arrestatieteams bijvoorbeeld in samenwerking met de FIOD etc. wordt de plaatselijke politie soms niet vooraf op de hoogte gebracht, vanwege een zo optimaal mogelijke geheimhouding.

Geloof me, als er geweld gebruikt wordt, dan weet in ieder geval (iemand op) de meldkamer wel van de inzet af en dat was nu duidelijk niet het geval.

Bij observatie inzetten ligt het anders, maar die zijn ook niet zo high profile als dit soort oefeningen op een van de drukste punten van de stad met veel musea in de buurt en ook nog de Amerikaanse Ambassade om de hoek.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
'Er is iets niet goed gegaan.' Dat zegt de marechaussee na de gewelddadige oefening van gistermiddag waarbij paniek ontstond rond het Museumplein.

'Er is iets niet goed gegaan in het informeren van de lokale autoriteiten. Kijk, normaal gesproken lichten we die natuulijk altijd op voorhand in. En ja, in dezen is dat niet goed gegaan', zegt een woordvoerder van de marechaussee. Gisteren oefende de marechaussee met echt wapens en schoten. Omstanders schrokken enorm en belden massaal 112.

'Het is zo dat wij natuurlijk proberen zo realistisch mogelijk te trainen', legt de woordvoerder uit. Het is niet helemaal duidelijk waarom dat zo realistisch mogelijk midden in het drukke alledaagse verkeer van een grote stad moet. 'De marechaussee gaat dit voorval evalueren. En aan hand van die evaluatie zal gekeken worden of het inderdaad verstandig is om op deze locatie zo'n oefening te houden', aldus de marechaussee.

Niet de eerste keer
Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt. Vorig jaar schoot de marechaussee erop los in het Vondelpark. Toen werd er geëvalueerd of dit achteraf wel zo'n goed idee was. Blijkbaar stond de uitkomst van die evaluatie niet de herhaling van gistermiddag in de weg.

De politiek reageerde vandaag erg kritisch. Morgen reageert de burgemeester op AT5 in het programma De Burgemeester.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Red link=msg=1265878 date=1399564510


Ik vind dit bericht nog niet de garantie geven dat zo'n situatie nooit meer voorkomt. Ik vind de betreffende woordvoerder wel erg slapjes en relativerend klinken.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
http://www.youtube.com/watch?v=W3iOK296rpY#ws
'Vrouw kreeg pistool op hoofd en werd auto ingesleurd'
AT5
Gepubliceerd op 9 mei 2014

Woensdag 7 mei 2014 23:57

De ietwat bizarre oefening van de marechaussee op het Museumplein zorgde woensdagmiddag voor nogal wat commotie. 'Wij lagen onder de tafel, het was echt heel eng.'

Een voorbijganger probeert het beeld te beschrijven. 'Ik hoorde ongeveer negen á twaalf schoten. Een vrouw kreeg een pistool op haar hoofd en werd de auto ingetrokken en die auto reed heel hard weg. Het was wel schrikken, ja. Een Braziliaanse man kwam naar me toe en zei dat hij even dacht dat hij weer thuis was.'

Ook twee dames op een terras dachten te moeten duiken voor hun leven. 'Op het moment van de schoten zag ik iedereen liggen, dus dat was ook mijn eerste reactie. Wij zaten met zijn tweeën onder een tafel. Het was echt heel eng.'

Een Amerikaanse vrouw zag hoe er vanuit een auto werd geschoten. 'Ik zag het wapen uit de bestuurderskant van de auto komen, het was best een groot geweer, een machinegeweer misschien. De magazijnen vielen er uit en op de grond.'

'Het was maar een oefening'
De marechaussee schreef in reactie op de commotie een verklaring: 'Lokale autoriteiten worden normaal gesproken vooraf van te houden oefeningen op de hoogte gebracht.Dat is dit keer abusievelijk niet gebeurd, waardoor de oefening tot onrust bij burgers leidde. De oefening is hierop direct stilgelegd.'

Een woordvoerster van de politie zegt over de onrust: 'Het is mooi als we wel op de hoogte zouden zijn gesteld, maar het is nu niet meer terug te draaien.'

Vondelpark
Eerder dit jaar gebeurde er iets soortgelijks in het Vondelpark, toen daar mannen op elkaar begonnen te schieten. Toen betrof het ook een oefening van de Marechaussee.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
'Oefening marechaussee Amsterdam was fout'

Vrijdag 9 mei 2014 21:54

Het was fout dat de Koninklijke Marechaussee woensdag schietend oefende in de binnenstad van Amsterdam. Dat zei burgemeester Van der Laan vandaag.

De Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten oefende bij het Museumplein. Daarbij werd uit geblindeerde auto's geschoten met dummykogels. De oefening maakt deel uit van de basisopleiding van de BSB. De politie en de gemeente waren er niet van op de hoogte.

Volgens Van der Laan heeft de marechaussee excuses aangeboden. 'En ik denk dat de marechaussee, die mensen die er ook echt een beetje ellende van hebben, dat ze dat nog wel met bijvoorbeeld een bloemetje zullen goedmaken.'

'Gewonden of erger..'
Volgens Van der Laan had het erger kunnen uitpakken. 'Denkt u zich eens in, als op dat moment toevallig een politieauto voorbij was gekomen. De agenten waren misschien gaan schieten, omdat ze een aanval zagen van de een op de ander. Dan waren er misschien echt gewonden gevallen of nog erger', zei Van der Laan vandaag in Het Gesprek met de Burgemeester.

Het is niet de eerste keer dat de marechaussee in de fout ging. In september vorig jaar ontstond paniek toen mensen op elkaar begonnen te schieten in het Vondelpark in Amsterdam. Ook dat bleek een oefening.

De hele uitzending van Het Gesprek met de Burgemeester zie je hier.
Samen sterk in de hulpverlening!


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Tipje voor de KMAR, ff andere tekst en het publiek staat met een gerust hart toe te kijken  ;D

"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Citaat van: TDMdR link=msg=1265790 date=1399543363
Geloof me, als er geweld gebruikt wordt, dan weet in ieder geval (iemand op) de meldkamer wel van de inzet af en dat was nu duidelijk niet het geval.

Bij observatie inzetten ligt het anders, maar die zijn ook niet zo high profile als dit soort oefeningen op een van de drukste punten van de stad met veel musea in de buurt en ook nog de Amerikaanse Ambassade om de hoek.

Dat is bijna altijd zo....maar bijna is niet altijd.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Prima idee zo n lichtkrant neerzetten,vanmiddag tussen 13 en 14 vind er een oefening van de BSB plaats :-X


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Hammie link=msg=1267260 date=1400047628
Tipje voor de KMAR, ff andere tekst en het publiek staat met een gerust hart toe te kijken  ;D



Bankrovers, overvallers geldtransporten etc. kunnen natuurlijk ook op het idee komen om even een dergelijke bord neer te zetten, dan kun je wat langer ongestoord aan de gang.