Opleidingsweek lifeguard beach 2014

Auteur Topic: Opleidingsweek lifeguard beach 2014  (gelezen 4906 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Gepost op: 7 mei 2014, 19:34:19
Dit jaar organiseert Redned een opleiding Lifeguard beach. Deze cursus plus examen word afgerond in 1 week :o.

Wat houdt de opleidingsweek tot Lifeguard Beach in?
De kandidaten volgen gedurende 1 week een uitgebreid programma bestaande uit zowel theorie- als praktijklessen verzorgd door speciaal aangestelde instructeurs. De praktijklessen zullen plaatsvinden op het strand waarbij er onder andere gebruik zal worden gemaakt van een snelle boot en andere reddingsmiddelen. De opleiding zal worden afgesloten met een officieel examen.

Mijn vraag is wat vinden jullie van deze opleidingsmethode? Mijn mening is dat snel, niet altijd goed is.

Ook niet onbelangrijk. De cursus kost de cursist 350 euro  :o :o




Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2014, 19:42:39
Ik heb liever iemand met wat jaren relevante ervaring, dan iemand met een berg diploma's na een weekje cursus die nog nooit een serieus ongeval heeft gezien. Als ik al van erg serieuze collega's hoor dat ze het belachelijk vinden dat ze bepaalde papiertjes zo opgestuurd kregen met de omzetting, dan klopt er toch iets niet. ::)

Van mij hoeft het allemaal niet zo, maar ik kan me voorstellen dat als je toch graag een papiertje wil je het op deze manier doet. Scheelt waarschijnlijk een berg papierwerk bij het huidige opleidingssysteem..


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2014, 11:01:17
Ligt er aan wie er deel mogen nemen aan de cursus. Draai al jaren mee bij ons. Ooit lang geleden mijn grote A en B gehaald, dit is omgezet. Als ik nu naar die opleiding zou gaan zou dat zeker een toevoeging zijn om dit in een week te  halen!

Kortom wie mogen de opleiding doen en wat verwacht je daarna van ze. Iemand die nog nooit een ongeval mee gemaakt heeft zal idd niet zo stevig in zijn schoenen staan als iemand die al jaren mee draait!

Grtz

Mark
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Pleisterplekkers

  • Redacteur Vakblad Incident
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
  • instr. EH & BHV, SIGMA, Sr. Lifeguard, Journalist
    • tri P media
Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2014, 13:55:42
Ik heb zelf deze weekopleiding twee jaar geleden gedaan bij RedNed. De opleiding zit goed in elkaar, en het scheelt een hoop papierwerk.
Ik ben het met -Joost- eens dat een papiertje alleen niets zegt. Ervaring is de beste leermeester, en daar mag denk ik wel een betere ingangseis voor komen.


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #4 Gepost op: 9 mei 2014, 18:08:59
Citaat van: Lifc link=msg=1265614 date=1399484059
Dit jaar organiseert Redned een opleiding Lifeguard beach. Deze cursus plus examen word afgerond in 1 week :o.

Wat houdt de opleidingsweek tot Lifeguard Beach in?
De kandidaten volgen gedurende 1 week een uitgebreid programma bestaande uit zowel theorie- als praktijklessen verzorgd door speciaal aangestelde instructeurs. De praktijklessen zullen plaatsvinden op het strand waarbij er onder andere gebruik zal worden gemaakt van een snelle boot en andere reddingsmiddelen. De opleiding zal worden afgesloten met een officieel examen.

Mijn vraag is wat vinden jullie van deze opleidingsmethode? Mijn mening is dat snel, niet altijd goed is.

Ook niet onbelangrijk. De cursus kost de cursist 350 euro  :o :o

Dit zijn goeie dingen! De opleiding Reddingsbrigade Lifeguard Beach duurde bij mij een half jaar theorie avonden en een zomer stageboekje wat veel tijd en geld kostte, praktijk dingen die iedereen al kon van strandwacht A en een praktijk examen die mega simpel was. Het kostte veel te veel tijd.
Nu cursisten voor een redelijk normaal prijsje 1 week de opleiding lifeguard beach kunnen volgen kunnen ze doorlopend veel meer informatie en kennis opdoen omdat ze er helemaal inzitten en toegewijd zijn dit te halen. Dit is een hele positieve verandering.
Nadelig is het voor concurrerende professionele lifeguard organisaties zoals lifeguarding.nl en ik vernam dat de KNRM hier ook wat mee deed.



Een papiertje zegt niet zoveel, het gaat eruit eindelijk om hoe lifeguards handelen in situaties waar het echt om draait. Daar gaat het om.
Dit papiertje moet je meer zien als een toegangsbewijs voor een kans op een baan in de strandwachtwereld, om daar vervolgens te leren wat het vak strandwacht echt inhoud.
\

Ik zeg POSITIEF, CONCURREREND, maar ook dat dit bewijs niet betekent dat je al gelijk een goeie strandwacht bent.

Ik ben benieuwd nar je ervaring en het praktijklessen pakket.


RBO Life Guard

  • Reddingsbrigade
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2015, 16:49:09
Ik heb deze cursus zelf afgelopen zomervakantie gedaan en het was voor mij een groot succes. Ik kom van een binnenlandse reddingsbrigade en dit is een hele goede manier om op een andere manier de zee mee te maken. Tijdens de theorie scoorde ik wat slechter aangezien ik niet veel ervaring heb. Echter volgens de examinator heb ik dit gecompenseerd met mijn kunnen in de praktijk.
Ik kon mezelf tijdens die week zowel in de zee als op het strand fysiek uitdagen onder professioneel toezicht. Ik heb daardoor veel over de zee geleerd zoals het golfzwemmen en het beheersen van een rescueboard(wat van pas komt omdat ik binnen mijn brigade een Ocean Team op zet). Het was onwijs gezellig en ik heb waardevolle contacten aan over gehouden. Mijn mening is wel dat het slim is om dit te combineren met een of enkele weken strandbewaking zodat je deze kennis ook echt in de praktijk kunt uitoefenen en het waarschijnlijk ook beter kan onthouden. Helaas had ik hier de tijd niet meer voor omdat ik daarna direct op vakantie ging.

En ja inderdaad het is maar een papiertje maar wel een papiertje waar ik trots op ben  en waarvan ik denk dat het heel waardevol is. Het geeft geen zekerheid op een goede ''redder'' maar geeft wel potentie aan.

Groeten
RBO Life Guard


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2015, 17:05:23
Citaat van: RBO Life Guard link=msg=1333064 date=1424792949
Mijn mening is wel dat het slim is om dit te combineren met een of enkele weken strandbewaking zodat je deze kennis ook echt in de praktijk kunt uitoefenen en het waarschijnlijk ook beter kan onthouden.

Maak er dan meteen 2 maanden á 40 uur per week van, heb je een goed verhaal bij een eventuele sollicitatie als je serieus aan de slag wil na de opleiding. Met een weekje kom je er niet ;)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2015, 17:27:14
Een opleiding alleen is het niet, maar het maakt niet uit in een week halen of een half jaar in de avonduren, het resultaat is het zelfde papiertje en dezelfde ervaring. Je zal altijd ook praktijk ervaring op moeten doen dus een voorstander om en papiertje en praktijk evaring op te doen voor je zelfstandig kan functioneren.

9910001
9910001


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2015, 20:24:38
Op de opleiding leer je zeker goede dingen om op het strand te werken. Ondanks dat je je diploma lifeguard beach krijgt moet je m.i. wel als junior lifeguard worden ingezet gezien geringe ervaring. Afgelopen jaar heb ik de opleiding ook gedaan, meer om het papiertje te halen dan voor de ervaring. Daar werd wel duidelijk dat de deelnemers na het afronden van de weekopleiding echt wel enkele weken op het strand moeten werken onder begeleiding voordat je ze echt als lifeguard aan kan zien.

De kosten vallen wat mij betreft ook wel mee. Zeker als je er ook een week verblijf bij krijgt op een camping en er voor ontbijt en lunch gezorgd wordt.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li