Inzet hond door particuliere beveiliger

Auteur Topic: Inzet hond door particuliere beveiliger  (gelezen 18978 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Gepost op: 8 mei 2014, 18:20:47
http://www.dumpert.nl/mediabase/6597168/821b4817/politiehond_kan_judo_op_station_maastricht.html

Hond bijt man in Maastricht. Ik heb alleen zo mn twijfels of het hier om een politiehond gaat. Tweede persoon is sowieso geen politieman, de persoon met de hond lijkt er ook niet echt op. In ieder geval geen politie logo's op de armen, ook geen bewapening zichtbaar. Bovendien dacht ik dat de Politie alleen Mechelse herders had?

Anyway, ondanks dat de man de hond slaat vraag ik me af of dit wel volgens het boekje is. Het lijkt erop alsof de hond hapt omdat de geleider te dichtbij komt (na een poging de vd te vloeren), als het hier inderdaad een particuliere beveiliging betreft is het bijten al helemaal niet toegestaan. Iemand die meer weet? Gevalletje doofpot ben ik bang.


Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


jss179

  • VAP-AT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2014, 18:39:27
Dit is het verhaal volgens iemand die zegt dat die erbij was, of het betrouwbaar is weet ik ook niet zeker;

"Dit is zo totaal niet de situatie. Ik was erbij (heb oom foto's), maar dit liep compleet anders dan hier wordt neergezet. Schaamt u Geenstijl.
Het waren twee zwervers die vaker te vinden zijn in Maastricht. Echter waren ze een halfuur vóór dit filmpje al lastig geweest in de nabije AH to Go, waar ze onrust veroorzaakten. Toen ze in dat hoekje van het station zaten, werden ze erg luidruchtig en begonnen er een zooitje van te maken (e.g. flesjes leeggooien, bakjes eten omgooien); kortom, een teringboel. Ook schreeuwde de man naar voorbijgangers. Ik vermoed drugs of alcohol.
Toen de beveiliging (niet de politie) aankwam, werden deze aangevallen. Één van de mannen haalde de hond erbij, ter bescherming. De man werd aangesproken maar was agressief en wilde niet meewerken. Toen werd de hond ingezet, maar de man viel deze aan. Een tweede hond kwam er later bij.
Na een gesprek met de beveiliging bleek het gewoon om ordeverstoring te gaan, maar de agressieve houding van de zwervers zorgde ervoor dat de honden erbij geroepen moesten worden.
Persoonlijk vind ik het goed dat de honden ingezet werden: een stukje openbare veiligheid en veiligheid van omstanders vind ik eigenlijk wel belangrijk."


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2014, 18:45:31
Tsja zoals ik de beelden zie is dit niet bepaald een noodweer situatie, als het beveiliging is geweest is de inzet van de hond dan ook niet toegestaan.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2014, 18:50:34
Kwalijke zaak lijkt mij, als dit daadwerkelijk beveiligers van onderstaand bedrijf zijn?


Citaat

Nog even doorgezocht, het zijn beveiligers van Andor Security Service . De hondenbegeleider is geen agent.
Fotootje ter verduidelijking:
www.beveiligingnieuws.nl...
Tonnetje | 08-05-14 @ 18:02 | + 8 -
If you can dream it, you can do it.


jss179

  • VAP-AT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #4 Gepost op: 8 mei 2014, 19:14:09
Citaat van: silque link=msg=1265892 date=1399567531
Tsja zoals ik de beelden zie is dit niet bepaald een noodweer situatie, als het beveiliging is geweest is de inzet van de hond dan ook niet toegestaan.

Eens. Is ook geen politie zover ik kan zien.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2014, 19:20:04
Misschien kan een mod het even afsplitsen voordat we erg offtopic ga. Ik heb overigens de indruk dat de geleider de hond niet bewust laat happen, hij laat hem (wellicht uit emoties) iets te dichtbij komen waardoor de hond hapt.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Mahad

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 248
Reactie #6 Gepost op: 8 mei 2014, 19:42:36
Citaat
Hallo,

wat er van te voren gebeurd is, heb ik helaas niet kunnen filmen. De grote beveiliger sloeg eerst nog de aangevallen man op zijn kaak. Hierna moest hij op het station blijven totdat de politie zou arriveren. Er lag ook een gebroken fles op de grond. Wat erna gebeurde heb ik gefilmd, 2 minuten later kwam de politie.

Jorrr1996  | 08-05-14 @ 19:14 | + 1 -


Citaat
Wat ik me nog kan herinneren is dat ze steeds riepen dat hij in die hoek moest blijven, maar hij dat niet wilde, voor de rest is het inderdaad een beetje moeilijk op het filmpje te horen.

Jorrr1996  | 08-05-14 @ 19:24 | + 0 -


Bron: Dumpert
That's just the way it is.


Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #7 Gepost op: 8 mei 2014, 20:19:45
Lastige situatie om te oordelen in dit korte filmpje.

op 0.14 sec. zie je dat de man een slaande beweging maakt naar de hond, persoonlijk vind ik de actie van de beveiliger om die man onderuit te schoffelen wel erg ver gaan.


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #8 Gepost op: 9 mei 2014, 15:34:21
Ik snap ook eigenlijk niet echt waar de hondengeleider mee bezig is. Waarom proberen de man pootje te haken terwijl je een hond aangelijnd vasthoudt?
Er staat naast je een (grotere) college die beide handen vrij heeft en geen zorgen hoeft te maken over een hond die (per ongeluk) kan bijten, maak daar dan ook gebruik van.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #9 Gepost op: 9 mei 2014, 16:57:09
Waar ik benieuwd naar ben is de afloop. Er vanuitgaande dat het een particuliere beveiliger is, hoe is er omgegaan met de beet?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.