Inzet hond door particuliere beveiliger

Auteur Topic: Inzet hond door particuliere beveiliger  (gelezen 18983 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #10 Gepost op: 9 mei 2014, 17:44:28

Waar ik benieuwd naar ben is de afloop. Er vanuitgaande dat het een particuliere beveiliger is, hoe is er omgegaan met de beet?
En hoe is er omgegaan met de hond? Wordt hier een melding van gemaakt?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #11 Gepost op: 9 mei 2014, 17:53:54
Tja welk strafbaar feit is er dan gepleegd, voor het strafrecht is een dier een 'goed' en is er geen sprake van 'vernieling' van dat goed. Misschien een artikel uit de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren (36/37), maar daar heb ik weinig kaas van gegeten.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #12 Gepost op: 9 mei 2014, 19:17:39
Met een "goed" is een persoon verwond. Er zijn genoeg honden in beslag genomen na (meerdere) bijtincidenten.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #13 Gepost op: 9 mei 2014, 19:55:02
Citaat van: Bert65 link=msg=1266151 date=1399655859
Met een "goed" is een persoon verwond. Er zijn genoeg honden in beslag genomen na (meerdere) bijtincidenten.
Silque dacht dat je bedoelde, of de man strafbaar was voor het pijnigen van de hond O0
If you can dream it, you can do it.


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #14 Gepost op: 10 mei 2014, 08:15:29
Inhoud verwijderd op verzoek poster
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #15 Gepost op: 10 mei 2014, 11:30:35
Citaat van: Tony-cc link=msg=1266232 date=1399702529
Ik zie het nog gebeuren dat honden binnen de beveiliging niet meer toegestaan worden vanwege de vele (onnodige) bijtincidenten en zoals altijd, de goeden moeten dan lijden onder de slechte.... :-X

Ja dat zie ik ook gebeuren, het is een beetje alsof we beveiligers uitrusten met pepperspray maar ze dit eigenlijk niet mogen gebruiken. Kat op het spek binden.
Tony, als ik me niet vergis ben jij honden trainer. Ik kan me toch niet voorstellen dat de beste man volgens de procedure werkt, komt veel te dichtbij met de hond etc?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2014, 19:31:11
Citaat van: silque link=msg=1266257 date=1399714235
Ik kan me toch niet voorstellen dat de beste man volgens de procedure werkt, komt veel te dichtbij met de hond etc?
Nou, ik weet dat dit bedrijf geregeld collectief traint, maar als dit 'een procedure' moet voorstellen.... :-X
Zoals ik al aangaf, de beveiliger zonder hond had de spreekbuis moeten zijn en de HG had als back-up op afstand moeten blijven ! (Dan was het nooit tot een , onterecht, bijtincident gekomen..)
Als er al sprake was van agressie dan had er meteen doorgepakt moeten worden, nu zie je alleen iemand die weg probeert te komen (wat volgens mij ook nog steeds het protocol op de stations is, namelijk verwijderen van overlast bezorgende personen), maar dan nog is er geen enkele reden voor hetgeen wat deze 'hondengeleider' doet...
Waarom ook niet meteen aanhouden (al kan dat ook best nog achteraf gebeurd zijn), nu wordt er iemand onderuit gehaald met een schop, en vervolgens nemen ze afstand... Beetje vreemd (alsof ze schrokken dat de hond beet...)

Ik heb in het verleden zelf ook ruim 4 jaar op deze stations gelopen en kan zeggen dat je daar geregeld je borst nat kunt maken, en dan met name ivm de runners, maar vreemd genoeg (of eigenlijk helemaal niet vreemd) zijn het meestal de zwervers en junks die het moeten ontgelden (daar heb je over het algemeen weinig verzet van buiten het irritant zijn en grote mond hebben).

Het zou echt zonde zijn als het zover komt dat honden niet meer toegestaan zijn, ze hebben hun nut wel degelijk bewezen. Er zou alleen veel meer controle hierop moeten zijn en een bijtincident zou getoetst moeten worden op rechtmatigheid (bij politie een standaard procedure maar in beveiliging gebeurt dat niet, wat sowieso al vreemd is...), dan denkt men toch al heel wat sneller na voor men laat bijten...(al dan niet gewild)

Ik kan zeggen, na ruim 35 jaar actief te zijn binnen de KNPV (en laatste 15 jaar ook werkzaam als HG), bijtwonden zien er niet alleen erg uit, ze zijn het ook echt ! Aan bijtwonden hou je ook (bijna) altijd littekens over... Nee, niet het 'minste' middel....  :-X
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #17 Gepost op: 10 mei 2014, 19:35:35
Citaat van: Tony-cc link=msg=1266392 date=1399743071
Ik kan zeggen, na ruim 35 jaar actief te zijn binnen de KNPV (en laatste 15 jaar ook werkzaam als HG), bijtwonden zien er niet alleen erg uit, ze zijn het ook echt ! Aan bijtwonden hou je ook (bijna) altijd littekens over... Nee, niet het 'minste' middel....  :-X
Dat zonder meer, inzet van de hond zit vlak onder het vuurwapen.
If you can dream it, you can do it.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #18 Gepost op: 10 mei 2014, 19:38:33
Lekenvraag: Valt de hond niet onder wet wapens en munitie? Voor zover ik weet staat een hond hoog in de geweldsspiraal.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #19 Gepost op: 10 mei 2014, 19:46:04
Citaat van: RemRoof link=msg=1266397 date=1399743513
Lekenvraag: Valt de hond niet onder wet wapens en munitie? Voor zover ik weet staat een hond hoog in de geweldsspiraal.
Nee, het wordt (binnen politie) wel als geweldsmiddel gezien maar valt niet onder de WWM...
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...