GRIP 4 (vliegtuigbom uit tweede wereldoorlog) Rijn thv Amphoraweg - Leiden 09-05-2014

Auteur Topic: GRIP 4 (vliegtuigbom uit tweede wereldoorlog) Rijn thv Amphoraweg - Leiden 09-05-2014  (gelezen 28419 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
In oude regeling wel, in nieuwe is dat grip4, zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1162041


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Dat ding is opgeschept, boven water gehaald, alles met de nodige bewegingen, trillingen, (mogelijk harde) aanrakingen en ligt nu rustig in de modder in die bak. Welke zijn momenteel in concreto de risico's. Zijn er voorbeelden van dat soortgelijke bommen onder dit soort omstandigheden wel zijn ontploft.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Thor link=msg=1266084 date=1399641663
Dat ding is opgeschept, boven water gehaald, alles met de nodige bewegingen, trillingen, harde aanrakingen en ligt nu rustig in de modder in die bak. Welke zijn momenteel in concreto de risico's. Zijn er voorbeelden van dat soortgelijke bommen onder dit soort omstandigheden wel zijn ontploft.
Als hij het opscheppen overleeft (ontsteker ligt tegen de bak aan?) dan is hij redelijk veilig. Er is natuurlijk altijd een kans dat die ontsteker toch doet waar hij voor gemaakt is.
In Duitsland zijn er volgens mij wel voorbeelden van, maar ik ken ze niet uit de recente Nederlandse geschiedenis.

In Duitsland liggen ook her en der nog bommen met een vertraagde ontsteking. In zo'n ontsteker zit een vloeistof die een stukje cellulose oplost, als het opgelost is kan de ontsteker zijn ding doen. Als zo'n bom met de neus omhoog in de grond ligt komt de vloeistof niet bij de cellulose, als de bom in een andere positie komt wordt de cellulose opgelost en dan boem. Tijdvertraagde bommen werden vooral gebruikt om hulpverlening na een bombardement te vertragen zoals bij de bombardementen op Hamburg en Dresden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: GLZ link=msg=1266086 date=1399642021
Als hij het opscheppen overleeft (ontsteker ligt tegen de bak aan?) dan is hij redelijk veilig. Er is natuurlijk altijd een kans dat die ontsteker toch doet waar hij voor gemaakt is.
In Duitsland zijn er volgens mij wel voorbeelden van, maar ik ken ze niet uit de recente Nederlandse geschiedenis.

In Duitsland liggen ook her en der nog bommen met een vertraagde ontsteking. In zo'n ontsteker zit een vloeistof die een stukje cellulose oplost, als het opgelost is kan de ontsteker zijn ding doen. Als zo'n bom met de neus omhoog in de grond ligt komt de vloeistof niet bij de cellulose, als de bom in een andere positie komt wordt de cellulose opgelost en dan boem. Tijdvertraagde bommen werden vooral gebruikt om hulpverlening na een bombardement te vertragen zoals bij de bombardementen op Hamburg en Dresden.

Bedankt voor je toelichting, duidelijk.

Hoeveel van die soortgelijke dingen zijn er in Nederland ondertussen in de loop der jaren al ontdekt en geruimd ?
Mogelijk met een door jou genoemde vertraagde ontsteking of andersoortige ontstekingen met alle gevaren van dien.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Thor link=msg=1266087 date=1399642244
Hoeveel van die soortgelijke dingen zijn er in Nederland ondertussen al ontdekt en geruimd ?
Geen idee, ik weet niet of ze uberhaupt hier gebruikt zijn. Misschien tegen duitse vliegvelden of zo.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: GLZ link=msg=1266088 date=1399642409
Geen idee, ik weet niet of ze uberhaupt hier gebruikt zijn. Misschien tegen duitse vliegvelden of zo.

Even voor de duidelijkheid ik bedoelde bommen zoals deze in Leiden.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: RAdeR link=msg=1266036 date=1399630494
http://gemeente.leiden.nl/nieuwsitem/artikel/bom-woii-gevonden-in-leiden/2559/

Bom WOII gevonden in Leiden

http://gemeente.leiden.nl/nieuwsitem/artikel/bom-woii-gevonden-in-leiden/2559/
vrijdag, 9 mei 2014

Update 15.25 uur
In verschillende media wordt gemeld dat het luchtruim boven Leiden en de A4 zijn afgesloten i.v.m. de vondst van de bom. Dit is niet juist. Er is alleen sprake van een afsluiting ten tijde van een ontmanteling.

14.50 uur:
De bom wordt waarschijnlijk verplaatst naar het Valkenburgse meer. Hoe en wanneer dit gaat gebeuren, wordt nu besproken in het beleidsteam. Het streven is om bewoners zo spoedig mogelijk te laten weten wanneer zij weer terug naar huis kunnen.
Vanaf 16.00 uur is er meer bekend over het vervolg.

13.40 uur:
Eind oktober 2013 is er ook een bom uit WOII gevonden bij de Amphoraweg. Naar alle waarschijnlijkheid wordt voor het ontmantelen van deze bom hetzelfde scenario gebruikt. Ontmantelen op locatie De Vlietlanden is een optie. Om 14.00 uur wordt het advies van de EOD in het beleidsteam besproken. Hierbij zijn de burgemeesters van de betrokken gemeenten bij elkaar. Het besluit van het beleidsteam wordt tussen 15.00 en 16.00 uur bekendgemaakt.

12.55 uur:
Politie beveiligt het ontruimde gebied.
EOD maakt plan van aanpak voor planning ontmanteling.
Plan van aanpak zal ook duidelijkheid geven wanneer bewoners terug kunnen naar hun woning.
Publiekstelefoonnummer is 071-5165210.
Perstelefoonnummer is 071-5165055.

12.10 uur:
Vandaag is bij baggerwerkzaamheden een bom uit de Tweede Wereldoorlog gevonden bij de Vinkbrug in Leiden. In een straal van 100 meter worden woningen ontruimd.
De EOD is ter plaatse om onderzoek te doen.
Als er meer bekend is, plaatsen we nieuwe updates op onze website.
Samen sterk in de hulpverlening!


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Thor link=msg=1266091 date=1399642545
Even voor de duidelijkheid ik bedoelde bommen zoals deze in Leiden.
Ook dat weet ik niet, maar elk jaar nog wel een aantal. Sinds de oorlog vele honderden op zijn minst.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: GLZ link=msg=1266093 date=1399642944
Ook dat weet ik niet, maar elk jaar nog wel een aantal. Sinds de oorlog vele honderden op zijn minst.

Onderstaand stuk van de defensie site, het gaat dan over allerlei explosieven: "De EOD ruimt in Nederland per jaar gemiddeld 25.000 explosieven uit de Tweede Wereldoorlog." Niet alle explosieven zijn 500-ponders, de simpele handgranaat wordt ook bij die 25.000 explosieven geteld. Maar ga er maar van uit dat het er erg veel zijn. Het lastige is dat je niet zeker weet hoeveel er destijds neergegooid zijn.

Persoonlijk vind ik de straal 100 meter voor een 500-ponder iets aan de lage kant.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
In deze buurt zijn volgens de eerdere berichten hier op dit forum meer bommen gevonden, een min of meer bekende locatie dus.
Wordt op dit soort bekende locaties waar je het een en ander kunt verwachten niet eerst gesondeerd voordat je toestemming geeft om te gaan baggeren. Het grootste risico van een plof lijkt mij te zijn tijdens het graven en opscheppen van die handel.