BHV met adembescherming

Auteur Topic: BHV met adembescherming  (gelezen 57793 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #20 Gepost op: 30 juni 2005, 19:30:51
Heeft een bhv-er ook aangepaste kleding om een brand in te kunnen gaan dan?
  Ta


Target77

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 30 juni 2005, 19:40:54
Heeft de bhv'er ook de beschikking over een HD straal voor de eigen veiligheid?? En is hij op dat moment alleen of met z'n tween (minimaal)??  Hoe is de communicatie geregeld indien jullie de "rook" in gaan??


polki

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 30 juni 2005, 19:44:30
Het wordt nu allemaal wat overdreven!

De BHV er wordt opgeleid voor kleine incidenten, dat weten juliie allemaal

Echter als je bij een bedrijf werkt of een instelling waar de werkgever aangeeft dat je certificaat adembescherming moet gaan halen, werk je ook met communicatie!

Zo moeilijk is het allemaal niet, en ook niet bijzonder!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 30 juni 2005, 19:46:07
Ik vindt het te zot voor woorden,wij moeten het nodige aan ademluchtcursussen doen moeten conditioneel op en top zijn.Minimaal 1x per jaar hittetrainingen doen aangevuld met Flashovertrainingen,(....)
Dat is vragen om ellende  :-X

Wie zegt dat ze deze trainingen ook niet krijgen..... ??? ??? Die krijgen ze dus wel!! 3 daagse cursus overdag in de tijd van de baas....

Heeft een bhv-er ook aangepaste kleding om een brand in te kunnen gaan dan?

Ja ze hebben dezelfde kleding + handschoenen als de brandweer

Kijk,en hier haalt Firefamke wat aan wat heel belangrijk is.Als een BHVer zijn ademluchtcertificaat heeft,wordt er van hem of haar wel verwacht dat hij zij daadkrachtig optreed bij een binnenbrand.Waar wij als brandweer vrij lang door kunnen zetten met een binnenaanval,is het voor een BHVer een levensgevaarlijke situatie.Denk alleen maar aan plotselinge gitzwarte rook,waardoor je je terugweg niet meer kan vinden omdat je je hand zelfs niet meer ziet.Wij worden er op dat soort situaties getraint,en hebben de juiste uitrusting daarvoor

Het gaat niet om het inzetten maar om het ontruimen van het gebouw en het uitvoeren van een snelle redding in bedreigd gebied. Degene die ik ken is getraind om de weg terug te vinden in het donker. Dit is een zeer belangrijk onderdeel van de cursus (die trouwens gegeven wordt door brandweer instrukteurs  ;))


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 30 juni 2005, 19:48:14
Wie zegt dat ze deze trainingen ook niet krijgen..... ??? ??? Die krijgen ze dus wel!! 3 daagse cursus overdag in de tijd van de baas....

Ja ze hebben dezelfde kleding + handschoenen als de brandweer

Het gaat niet om het inzetten maar om het ontruimen van het gebouw en het uitvoeren van een snelle redding in bedreigd gebied. Degene die ik ken is getraind om de weg terug te vinden in het donker. Dit is een zeer belangrijk onderdeel van de cursus (die trouwens gegeven wordt door brandweer instrukteurs  ;))
en wie gaat hun grens vertellen,of gaan ze ook nog even die flashover te lijf  :-X :-X


polki

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 30 juni 2005, 19:49:16
jullie gaan er veel te diep op in!

Lees nu eerst eens goed!

Palmpje en ik hebben het nu duidelijk beschreven hoor!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #26 Gepost op: 30 juni 2005, 19:50:03
Heeft de bhv'er ook de beschikking over een HD straal voor de eigen veiligheid?? En is hij op dat moment alleen of met z'n tween (minimaal)??  Hoe is de communicatie geregeld indien jullie de "rook" in gaan??

De ademlucht wordt alleen gebruikt, niet om de rook in te gaan, maar als ze bij het ontruimen overvallen worden door de rook.

Ik geloof dat in veel grote gebouwen de brandweer ook niet een hd meeneemt. Dat is vaak onmogelijk gezien de indeling van het gebouw en de opstelplaats van de TS. Vaak wordt bij ons voor de eerste klap uitgedeelt (als het mogelijk is) met een slanghaspel. Als dan de LD opgebouwd is gaan ze daarmee verder.

Als ze de rook in gaan is het als gidsfunctie voor de brandweer dus dan gaan ze met een ploeg mee.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #27 Gepost op: 30 juni 2005, 19:53:26
jullie gaan er veel te diep op in!

Lees nu eerst eens goed!

Palmpje en ik hebben het nu duidelijk beschreven hoor!

Ik ga er niet te diep op in,alleen ik maak me zorgen ik heb al diverse malen bij een BHVtraining geconstateerd dat wij een BHVer tegen zich zelf moesten beschermen.
Gewoon omdat hij zich helemaal brandweerman vondt,terwijl hij de papieren daarvoor niet had.

En zo ben ik al meer bij BHVers geweest waar je dit soort fratsen zoals ademlucht absoluut niet moet doen :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 30 juni 2005, 19:54:09
en wie gaat hun grens vertellen,of gaan ze ook nog even die flashover te lijf  :-X :-X

Juist door hun trainingen weten ze dat ze bij een flash-over situatie weg moeten wezen!! Door hun training kunnen ze die ook herkenen!!!

Ga jij BHV'ers een gebouw boven een brand laten ontruimen zonder ademlucht?? Ik vindt dit een groot voordeel. Als ze dan een naverkenning doen of iedereen weg is en de brand breid zich uit en de terugweg is geblokkeerd door rook kunnen ze zich tenminste zelf redden.... of had je liever gezien dat de brandweer BHV'ers moet gaan zoeken.... :-X


polki

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 30 juni 2005, 19:54:54
Jullie houden je niet bij het issue!