BHV met adembescherming

Auteur Topic: BHV met adembescherming  (gelezen 58031 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #40 Gepost op: 30 juni 2005, 20:21:55
Patries, je hebt in ieder geval een discussie los gemaakt!
   
:P


Nee, dat vind ik van niet. Kan een BHV'er b.v.een(dreigende) flash over herkennen????

Eerlijk gezegd snap ik dr helemaal niets van. :-\

als het goed is komt het niet zover voor een BHV'er, dan ben ik echt wel weg hoor
Nurse powerrrrr


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #41 Gepost op: 30 juni 2005, 20:51:39
Nee,jij vroeg wanneer ik een BHVer met ademlucht wil aantreffen.En dat antwoord heb ik gegeven  ;D ;D ;D

Maargoed ik hoop dat Patries haar ervaringen hier wil plaatsen,en ik wens haar succes  ;)

Peter, je hebt nog steeds geen antwoord gegeven. Bij welk soort gebouw zou je een BHV'er met ademlucht willen aantreffen??


Nee, dat vind ik van niet. Kan een BHV'er b.v.een(dreigende) flash over herkennen????

Eerlijk gezegd snap ik dr helemaal niets van. :-\

Hoe herkend een brandweerman zijn eerste flash-over.... door theoretische kennis + trainingen, toch??
Als dat nu ook gegeven wordt bij de ademlucht opleidingen dan ben je er toch???

ik zal me zelf nogmaals herhalen want blijkbaar wordt het niet gesnapt...

(...)

Nog even op jouw antwoord... het is dus absoluut niet de bedoeling van de BHV'ers om branden te gaan blussen. Het is de bedoeling om als ze in problemen komen tijdens de ontruimings ze zich kunnen redden!! Dus een brandwachten opleiding...... ???


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #42 Gepost op: 30 juni 2005, 20:56:47
Wij hebben op het bedrijf een lange ervaring met EHBO'ers en operators die persluchtdragers waren.

Waarom ? Omdat wij niet alleen brand kunnen krijgen, maar ook te maken kunnen krijgen met giftige dampen.

Sinds we de beschikking hebben over een hulpverleningswagen met gas- en chemicalienpakken en alles wat er bijhoort, wordt het werken in gevaarlijke gebieden door bedrijfsbrandweermensen gedaan.

En om je helemaal gerust te stellen, ik heb een aanbod om een oefenklusje in een gaspak te doen, heb ik onder hartelijke dankzegging afgeslagen.....


Gast48368

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 30 juni 2005, 21:27:10
Peter, je hebt nog steeds geen antwoord gegeven. Bij welk soort gebouw zou je een BHV'er met ademlucht willen aantreffen??

Hoe herkend een brandweerman zijn eerste flash-over.... door theoretische kennis + trainingen, toch??
Als dat nu ook gegeven wordt bij de ademlucht opleidingen dan ben je er toch???

ik zal me zelf nogmaals herhalen want blijkbaar wordt het niet gesnapt...


Ik snap je wel, maar ik sta dr gewoon "van te kijken"  ;)

In mijn beleving kan op deze manier de eigen veiligheid van de BHV-er niet gewaarborgd worden. Da's mijn grootste zorg. Niet dat ze het niet zouden kunnen......


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #44 Gepost op: 30 juni 2005, 21:38:06

Ik snap je wel, maar ik sta dr gewoon "van te kijken"  ;)

In mijn beleving kan op deze manier de eigen veiligheid van de BHV-er niet gewaarborgd worden. Da's mijn grootste zorg. Niet dat ze het niet zouden kunnen......

De brandweer gaat de brand opzoeken en uitmaken  ;) een BHV'er zal het pand proberen te ontruimen voordat de brandweer er is en mocht hij in problemen komen dan kan hij zich redden dmv zijn ademlucht..... zo snel mogelijk bij de brand vandaan  ;D

We hadden een tijdje geleden een brandje waarbij de sprinkler was aangesproken.... je kan bij een sprinkler wel de hoofdafsluiter dichtdraaien alleen loopt dan nog heel de installatie leeg via de aangesproken sprinklerkoppen  ;D Het probleem hier was dat de sectieafsluiter van de sprinklerinstallatie in het gebied onder de rook zat en dat de brandweer hem niet kon vinden  :-[ (ventileren kon ook niet!) Gelukkig had de BHV een ademluchtploeg die de brandweer kon gidsen naar de afsluiter  ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #45 Gepost op: 1 juli 2005, 11:08:07
Ik vindt het te zot voor woorden,wij moeten het nodige aan ademluchtcursussen doen moeten conditioneel op en top zijn.Minimaal 1x per jaar hittetrainingen doen aangevuld met Flashovertrainingen,en nu gaan ze een BHVer uitrusten met ademlucht om te gaan redden met brand en voor als een heli landt.
Dat is vragen om ellende :-X

De BHV-ers van de hogeschool die ik ken gaan ook 1 of 2 keer per jaar naar een trainingscentrum voor hittetraining e.d.
Overigens zijn niet alle bhv-ers daar uitgerust met ademlucht.
Je moet het meer zien als bedrijfsbrandweer als BHV.


Target77

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 1 juli 2005, 13:19:53
De brandweer gaat de brand opzoeken en uitmaken  ;) een BHV'er zal het pand proberen te ontruimen voordat de brandweer er is en mocht hij in problemen komen dan kan hij zich redden dmv zijn ademlucht..... zo snel mogelijk bij de brand vandaan  ;D

We hadden een tijdje geleden een brandje waarbij de sprinkler was aangesproken.... je kan bij een sprinkler wel de hoofdafsluiter dichtdraaien alleen loopt dan nog heel de installatie leeg via de aangesproken sprinklerkoppen  ;D Het probleem hier was dat de sectieafsluiter van de sprinklerinstallatie in het gebied onder de rook zat en dat de brandweer hem niet kon vinden  :-[ (ventileren kon ook niet!) Gelukkig had de BHV een ademluchtploeg die de brandweer kon gidsen naar de afsluiter  ;)

Dus uit jouw verhaal kan ik afleiden dat een BHV'er met ademlucht WEL de rook in gaat.....  Terwijl dat ergens anders hier in dit topic juist met klem werd tegengesproken...... ???


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #47 Gepost op: 1 juli 2005, 15:06:49
Dus uit jouw verhaal kan ik afleiden dat een BHV'er met ademlucht WEL de rook in gaat.....  Terwijl dat ergens anders hier in dit topic juist met klem werd tegengesproken...... ???

Zucht... :).... dit was op verzoek van de brandweer, onderbegeleiding van de brandweer, nadat de brand uit was (en in dit geval was het toevallig ook nog een vrijwillig brandweerman)  ;D


Target77

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 1 juli 2005, 15:33:01
Zucht... :).... dit was op verzoek van de brandweer, onderbegeleiding van de brandweer, nadat de brand uit was (en in dit geval was het toevallig ook nog een vrijwillig brandweerman)  ;D

Een enorme uitzondering op de regel dus  ;) ;D ;D


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #49 Gepost op: 1 juli 2005, 19:05:41
Waarom kunnen velen van jullie zich niet voorstellen dat BHV'ers binnen bepaalde bedrijven hoog gekwalificeerde opleidingen hebben genoten.

Dat werkgever daarvoor tonnen per jaar neer moeten tellen om te kunnen voldoen aan de wettelijke eisen voor de BHV organisatie .

Onze bedrijfshulpverleningsdienst is er een van.