De mensen van de ehh... tja... 'soort van'... Ambulance ! #nt

Auteur Topic: De mensen van de ehh... tja... 'soort van'... Ambulance ! #nt  (gelezen 47209 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #30 Gepost op: 21 mei 2014, 17:22:19
Bart,

Blijkbaar heb ik je bericht over het hoofd gezien. Ik wil je bij deze complimenteren voor de doordachte wijze waarop je je verhaal beargumenteert. Als ik een aspect uit je betoog haal is het ' schoenmaker hou je bij je leest'. Prachtig! Natuurlijk kunnen we elkaar prima aanvullen maar uiteindelijk hebben we een primaire taak en daar moeten we ons aan houden. Ook je opmerking over comorbiditeit en ouderen slaat de plank raak. Daar heeft een collega in Nijmegen onderzoek naar gedaan: ambuplegen presenteren veel vaker. Punt.

Ik ben haast geneigd om de topic te sluiten, ik kan me niet voorstellen dat iemand met een nog beter verhaal komt..:-X

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #31 Gepost op: 25 mei 2014, 11:12:12
Dank. Het blijf bij je leest is precies wat ik wilde laten doorschemeren. Net als: vraag feedback. In theorie kan de samenwerking heel goed georganiseerd lijken. Maar de praktijk is natuurlijk weerbarstiger!


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #32 Gepost op: 26 mei 2014, 13:01:40
De praktijk is zeker weerbarstiger. De acute zorg trekt doorgaans bepaalde mensen aan. Deze mensen zijn kordaat in acute situaties en kunnen snel handelen. Waar ze niet altijd goed in zijn is het geven en ontvangen van feeback. Natuurlijk is dit gegeneraliseerd maar het is wel voor iedereen herkenbaar, denk ik.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #33 Gepost op: 26 mei 2014, 22:04:17
Citaat van: CM link=msg=1270785 date=1401102100
De praktijk is zeker weerbarstiger. De acute zorg trekt doorgaans bepaalde mensen aan. Deze mensen zijn kordaat in acute situaties en kunnen snel handelen. Waar ze niet altijd goed in zijn is het geven en ontvangen van feeback. Natuurlijk is dit gegeneraliseerd maar het is wel voor iedereen herkenbaar, denk ik.

CM

Ik denk dat de zelfverzekerdheid die noodzakelijk is om in dergelijke situaties goed te kunnen handelen, direct ook de oorzaak kan zijn van het slecht tegen kritiek kunnen! Mooie conclusie!


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #34 Gepost op: 27 mei 2014, 00:42:53
Citaat van: Bart v Wijk link=msg=1270922 date=1401134657
Ik denk dat de zelfverzekerdheid die noodzakelijk is om in dergelijke situaties goed te kunnen handelen, direct ook de oorzaak kan zijn van het slecht tegen kritiek kunnen! Mooie conclusie!

Zulks is ook waar te nemen op diverse SEH's....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #35 Gepost op: 27 mei 2014, 09:58:51
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1270952 date=1401144173
Zulks is ook waar te nemen op diverse SEH's....

Alsmede menige ambulancepost.  ;)
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #36 Gepost op: 1 juni 2014, 18:12:48
in Duitsland hebben ze daar weer een speciale naam voor die ook op de voertuigen staat:



Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #37 Gepost op: 1 juni 2014, 18:14:26
Citaat van: StevenQ link=msg=1272155 date=1401639168
in Duitsland hebben ze daar weer een speciale naam voor die ook op de voertuigen staat:



Dit is niet te vergelijken met de HAP in Nederland.


Dirtdiver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 469
Reactie #38 Gepost op: 1 juni 2014, 20:21:43
Citaat van: StevenQ link=msg=1272155 date=1401639168
in Duitsland hebben ze daar weer een speciale naam voor die ook op de voertuigen staat:



Dit is de grondgebonden versie van een Traumahelikopter.
Dus geen HAP de Duitse versie van HAP is; Hausnotruffahrzeug


Madmedic

  • AVK-ACH-OvDG (Duitsland)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
    • Wunsch-Ambulance e.V.
Reactie #39 Gepost op: 1 juni 2014, 20:43:10
Citaat
Dus geen HAP de Duitse versie van HAP is; Hausnotruffahrzeug

.. bijna... het "Hausnotruffahrzeug" is een auto waar iemand in zit die de huissleutel bij zich heeft om te kijken waarom er iemand op "de knop" heeft gedrukt  ( of juist niet)... dat is meestal iemand die ten hoogste "Rettungshelfer" of "Rettungssanitäter" is met (misschien) een BLS-tas in de auto.
In Duitsland kenn wij het "HAP-voertuig" niet als dusdanig... bij ons, op het platte land,  komt de dokter met zijn privéauto (soms met zijn doktorassistente) en in de Grote steden komt hij soms met een taxi waar een extra verlicht bordje "Arzt im Dienst" op het dak staat... geen zwaailicht/sirene. Heeft soms wel eens tot rare situaties geleid omdat de Huisarts wel eens het Vervoer wil begeleiden en wij hem dan eigenlijk weer terug naar zijn privéauto moesten brengen maar er dan A1 ritten tussen kwam. Dann wordt je van een "Rettungswagen" tot "Notarztwagen".... ;)