De mensen van de ehh... tja... 'soort van'... Ambulance ! #nt

Auteur Topic: De mensen van de ehh... tja... 'soort van'... Ambulance ! #nt  (gelezen 47213 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #20 Gepost op: 11 mei 2014, 11:01:51
Leuke discussie dit. Ik merk wel dat , op een enkele reactie na, dat men niet echt beseft hoe de mentaliteit in een grote stad is , en dan met name hier in Den Haag.
En ik kan me het dilemma van let_there wel begrijpen, we maken het (helaas) vaak genoeg mee. Als je je als Huisartsenpost aankondigt krijg je : ja maar ik heb om een ambulance gevraagd, ondanks dat je in dezelfde kleur auto aankomt. En als je zegt dat je de Ambulance bent hebben de mensen een verwachting van je die je niet waar kan maken.(arts: we gaan even de ambulance bellen voor vervoer. pt:Ja maar jullie zijn toch de ambulance?)

Let_there : Gek eigenlijk, we zijn collega's maar kan me totaal niet vinden in het feit dat we vaker 112 meldingen rijden. Ja ze weten ons iets sneller te vinden(lees misbruiken) als er geen ambu's beschikbaar zijn. Maar zolang ze het niet nodig vinden om ons in te zetten op 112 meldingen als we op enkele honderden meters afstand staan heb ik ook liever niet dat we ingezet worden omdat er (helaas?) geen andere oplossing is. :D . Misschien toch maar is gaan kijken of we de auto's niet van een ander kleurtje kunnen gaan voorzien . blauw eraf en mobi/porto's weer inleveren :D


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #21 Gepost op: 12 mei 2014, 16:30:55
Citaat van: rens link=msg=1266126 date=1399648050
Je kunt de vraag soortvan negeren en een vraag terug stellen: "U had gebeld naar 112?"
Je kunt ook de vraag gewoon beantwoorden en gelijk een vraag terug stellen: "Huisarts, U had gebeld naar 112?"

Door het terug stellen van een vraag draai je eromheen: De mensen denken niet meer na bij de vraag die zij stelde.

Maar of dat nou zo netjes is.... Foppen van de patient staat niet in ons beroepsprofiel.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #22 Gepost op: 12 mei 2014, 16:33:23
Citaat van: harold1981 link=msg=1266386 date=1399742243
Ik zou de term ´spoeddokter´ gebruiken.
Ik vind het overigens verwarrend voor het publiek dat HAP-auto´s, piketauto´s, zorgambulances e.d. met dezelfde striping rondrijden als ambulances, rapid responders en MMT-voertuigen.

In Zoetermeer wordt pertinent geen gebruik gemaakt van HAP autos met Sovam striping, maar met een witte auto met groene striping zonder blauwe lampen of star of life. Stukken duidelijker m.b.t. (waarmaken van) verwachtingspatroon van het publiek en medezorgverleners.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


let_there_be_yellow

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • HBO-V, Geneeskunde, HAP-chauffeur
Reactie #23 Gepost op: 13 mei 2014, 23:17:20
Allereerst: Teleurstellend om van collega te vernemen dat hij zich na al die jaren nog steeds meer taxi-chauffeur voelt, dan serieuze hulpverlener.

Vervolgens aan de rest: Ik wil eigenlijk alleen maar oproepen tot wat meer zelfreflectie.
Als ik het namelijk heb over die 'arrogante ambulance-verpleegkundigen', dan is de wereld te klein; maar toch maar steeds hier roepen dat huisartsen en huisartsen in opleiding (voor diegenen die nog in het verleden leven: Het is nu 'AIOS Huisartsgeneeskunde en geen HAIO meer) te dom zijn om adem te halen (of in ieder geval VER beneden het niveau van een verpleegkundige functioneren) en dat 'het publiek' ernstig misleid zou worden door de HAP-voertuigen, omdat de bemanning geen idee zou hebben wat te doen bij een ernstig medische situatie.

Je mag over mij heenvallen en dit bericht afkraken, of eens bedenken waarom je toch altijd zo aan het schoppen bent tegen 'die mensen' van de Huisartsenpost.
Ikzelf zou het niet weten, omdat ik zowel HBO-Verpleegkunde als Geneeskunde heb gestudeerd.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #24 Gepost op: 13 mei 2014, 23:26:22
Citaat van: let_there_be_yellow link=msg=1267239 date=1400015840
Allereerst: Teleurstellend om van collega te vernemen dat hij zich na al die jaren nog steeds meer taxi-chauffeur voelt, dan serieuze hulpverlener.

Vervolgens aan de rest: Ik wil eigenlijk alleen maar oproepen tot wat meer zelfreflectie.
Als ik het namelijk heb over die 'arrogante ambulance-verpleegkundigen', dan is de wereld te klein; maar toch maar steeds hier roepen dat huisartsen en huisartsen in opleiding (voor diegenen die nog in het verleden leven: Het is nu 'AIOS Huisartsgeneeskunde en geen HAIO meer) te dom zijn om adem te halen (of in ieder geval VER beneden het niveau van een verpleegkundige functioneren) en dat 'het publiek' ernstig misleid zou worden door de HAP-voertuigen, omdat de bemanning geen idee zou hebben wat te doen bij een ernstig medische situatie.

Je mag over mij heenvallen en dit bericht afkraken, of eens bedenken waarom je toch altijd zo aan het schoppen bent tegen 'die mensen' van de Huisartsenpost.
Ikzelf zou het niet weten, omdat ik zowel HBO-Verpleegkunde als Geneeskunde heb gestudeerd.

Ik zou je willen vragen om zelf een kernreflectie toe te passen waarom dit zo'n pijnpunt is voor je. IK herken me namelijk totaal niet in je bericht. Noch heeft niemand in dit topic beweerd dat je niet zou weten wat je moet doen bij een medische noodsituatie.

Wees niet bang dat we over je heen vallen. Ik zorg er persoonlijk voor dat iedereen netjes blijft reageren. Wij hoeven het echter niet met je eens te zijn.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #25 Gepost op: 14 mei 2014, 18:08:06
Citaat van: RuudF link=msg=1266348 date=1399736283
Wat een ongelofelijke onzin.
Je geeft duidelijk blijk ervan geen notie te hebben hoe het een en ander werkt.
HAP Krijgt geen enkele oproep via P2000!
Zelfs de A1 ritten van ons zijn op P2000 niet terug te vinden. Je ziet hooguit dat er in de volgorde van ritnummers er eentje ontbreekt.
Ruud

Beste Ruud,

Ik ben idd onbekend met het werk van de HAP daarom zit ik hier ook om te leren van anderen.

Kun je mij vertellen wat je als HAP allemaal volgens de functieomschrijving moet doen en wat je in het echt allemaal moet doen?


Tot slot: In mijn beleving heb ik wel eens HAP-melding voorbij zien komen. Zodra ik er weer 1 zie zal ik deze hier plaatsen.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #26 Gepost op: 14 mei 2014, 18:56:23
Citaat van: RuudF link=msg=1266348 date=1399736283
HAP Krijgt geen enkele oproep via P2000!
p2kflex
06:41:25 02-05-14-ALPHA-A1 Ericalaan DHG Vtg: 15711 Ritnr: 41876
1520200Ambu 15-7xx (RAV Haaglanden)
p2kflex
18:27:17 30-04-14-ALPHA-A1 Generaal Spoorlaan RIJK Vtg: 15711 Ritnr: 41443
1520200Ambu 15-7xx (RAV Haaglanden)
p2kflex
01:27:24 27-04-14-ALPHA-A1 Ockenburghstraat DHG Vtg: 15711 Ritnr: 40292
1520200Ambu 15-7xx (RAV Haaglanden)
p2kflex
18:44:19 22-04-14-ALPHA-A1 Neherpark LSM Vtg: 15711 Ritnr: 38681
1520200Ambu 15-7xx (RAV Haaglanden)
p2kflex
21:49:41 15-04-14-ALPHA-A1 Van Zeggelenlaan DHG Vtg: 15711 Ritnr: 36251
1520200Ambu 15-7xx (RAV Haaglanden)
p2kflex
00:12:11 14-04-14-ALPHA-A1 Nocturnestraat DHG Vtg: 15711 Ritnr: 35550
1520200Ambu 15-7xx (RAV Haaglanden)

Hierboven zijn geen P2000 oproepen te zien voor de HAP.

Citaat van: -Joost- link=msg=1266366 date=1399737739
Je kan piepen wat je wilt, maar het personeel heeft geen piepers bij zich.. ::)
Tsja... er wordt gepiept en dat is dus te zien op P2000. Uiteraard niet alles wordt gepiept, maar blijkbaar wel het e.e.a.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #27 Gepost op: 15 mei 2014, 22:36:14
Discussie over triage afgesplitst naar http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1266615


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #28 Gepost op: 18 mei 2014, 11:19:57
In stilte heb ik de hele discussie in dit topic gelezen.

Ik vind het uitgangspunt van verwarring als er een dokter komt ipv een ambulance echt verbijsterend. Ik heb dit nog nooit meegemaakt in Amsterdam.
Hulp is hulp. En we kunnen op de HAP inderdaad best veel. Andersom heb ik wel eens gehoord: mensen die de huisartsenpost bellen en een ambulance op de stoep zien staan. Zon grote bus met brancard en monitor vinden sommige mensen gewoon eng en dat vergt uitleg. Maar zelfs dan: hulp is hulp!

Zelf heb ik meer het idee dat sommige van mijn collegae huisartsenpost chauffeurs zichzelf ook een minderwaardigheidscomplex aanpraten. De HAP en de ambulance zijn gewoon heel iets anders. En ja ik denk dat we elkaar fantastisch kunnen aanvullen in de acute zorg keten zolang we bij onze leest blijven.
In Amsterdam worden we via de HAP inmiddels ook meegestuurd naar reanimaties als wij in de buurt zijn. Daar moet je niet een huisarts gaan vragen om te intuberen en ballonbeademing te doen. Nee de huisarts moet BLSen, eventueel anticiperen op de komst van de ambulance, of, bij oudere patiënten, gaan overleggen of reanimatie (nog) wenselijk is. Dan kan je een mooie aanvulling op elkaar zijn.
Daarnaast moet de acute spoed gewoon over gelaten worden aan de ambulance. En moeten de mensen met multi morbiditeit, oudere patiënten, terminale patiënten misschien meer richting de HAP. De charme van de hap is namelijk dat de huisarts mag afwijken van protocollen. Als je als huisarts met spoed naar super acute geneeskunde gaat rijden, dan zou dat in mijn ogen alleen moeten zijn om voor de ambulance alvast iemand gereed te maken.

En zelf hou ik ook van spoed! Ik vind het hartstikke leuk om met de HAP op acute situaties af te gaan. Maar als er een delay ontstaat voor de patiënt ben je denk ik niet goed bezig. Als je echt spoedeisende geneeskunde wil bedrijven moet je solliciteren bij een RAV en niet bij de HAP. Als je net als ik het ook prachtig vind om iemand in de palliatieve fase rust en kalmte te brengen, met uitleg mensen gerust te stellen, en noem het maar op; blijf dan vooral ook bij de HAP!

In amsterdam is de samenwerking HAP-Ambu/MKA nog niet altijd optimaal. Wel heb ik het gevoel dat het steeds beter gaat en we steeds beter op elkaar ingespeeld raken. (ik kan eigenlijk alleen voor Adam Zuidoost spreken).
En ja, wat doe je als je strubbelingen bemerkt: praat! vraag! Zelf probeer ik regelmatig even feedback te vragen als wij een ambulance ter plaatse vragen. Hebben ze tips of verbeterpunten. En vice versa. Als je zelf open staat voor feedback, kan je het ook geven. Alleen op die manier wordt de samenwerking beter. Niet door op een forum elkaar voor van alles en nog wat uit te maken.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #29 Gepost op: 20 mei 2014, 19:59:41
Ik kan het persoonlijk niet beter verwoorden Bart.