Oefening Livex 2014 grootschalig incident passagiersschip - Hoek van Holland 24-05-2014

Auteur Topic: Oefening Livex 2014 grootschalig incident passagiersschip - Hoek van Holland 24-05-2014  (gelezen 42536 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Highfield link=msg=1267393 date=1400093632
In aanvulling, de omstandigheden bij de baltic ace waren vele, vele malen moeizamer.  Dan zal dit ook wel lukken toch?

Aan land zou ik niet weten hoe je 1200 potentiele slachtoffers moet opvangen..leuke klus. Iemand uit de gele tak met ideëen?

Het ontgaat mij waarom de omstandigheden bij de Baltic Ace vele, vele malen moeizamer waren.
De oefening Livex 2014 moet toch nog worden gehouden.
(Overigens Baltic Ace was windkracht 7 invallende duisternis, geen prettige omstandigheden maar ook geen buitengewoon slecht weer, noodweer.)

Het scenario voor de oefening betreft op hoofdlijnen: een aanvaring tussen de ferry Stena Transit van rederij Stena Line en een ander schip. Aan boord van de ferry ontstaat brand. De passagiers worden geëvacueerd en per reddingboot ‘aangeland’. De oefening vindt plaats op de Noordzee, ten noorden van de noordpier Hoek van Holland.

Mogelijk gewonden, beknellingen, brand/rook, dus brandweer (voldoende ademlucht, vluchtmaskers etc.) en ambulance personeel (brancards etc.) naar het schip en aan boord en de passagiers sommigen met hulp van etc. ondertussen en of vervolgens van boord.

Stena Transit 300 passagiers maar de andere schepen 1200 passagiers.

Je kunt niet voldoende oefenen en eens per vijf jaar lijkt mij aan de zeer magere kant.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Citaat van: Highfield link=msg=1267341 date=1400080137
Ik ben het absoluut met je eens dat de hulpverlening aan de wal een behoorlijke taak heeft te vervullen. Maar Joost was van mening dat de waterhulpverlening zich in de landgebonden structuren moest gaan passen, en dat het gebeuren op het land van invloed zou zijn op de uitvoering van de SAR. Ik denk dat je die twee moet scheiden, en dat deze oefening met name voor de droge hulpverlening de meeste waarde gaat hebben (zoals jij ook al aangeeft).

Dat was niet zoals ik het bedoelde: ik bedoelde juist aan te geven dat de natte kant het moet doen zoals ze het altijd doen, maar dat de landkant moet oefenen hoe ze die werkwijze laten landen binnen hun structuren. Ik denk namelijk niet dat je het kunt scheiden, en ook niet dat een van beide de tijd en ruimte heeft om er echt een hele andere werkwijze op na te houden voor dit soort specifieke incidenten.

Ik denk dat Doruz gelijk heeft: als zeevarende moet je er bewust van zijn dat je in een keten werkt die niet ophoudt als je iedereen veilig en droog op het strand hebt gezet. En de landkant moet oefenen hoe ze omgaan met 'hulpverleners in het veld' die dus niet in een veld maar op het water lopen ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Citaat van: Thor link=msg=1267410 date=1400099271
Je kunt niet voldoende oefenen en eens per vijf jaar lijkt mij aan de zeer magere kant.

Volledig met je eens. Dit wordt pas de tweede keer dat er uberhaupt zo'n grote oefening wordt gehouden op de Noordzee. De keuze voor eerst IJmuiden en nu Hoek van Holland/Rotterdam vind ik wel weer goed omdat de kans voor deze regio's het grootst is om betrokken te raken bij een dergelijk incident.

Helaas ligt de prioriteit bij de veiligheidsregio's v.w.b. oefenen niet bij maritieme incidenten....


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Citaat van: Doruz link=msg=1267542 date=1400142850
Helaas ligt de prioriteit bij de veiligheidsregio's v.w.b. oefenen niet bij maritieme incidenten....

Even een zijstapje, maar ik blijf het nog steeds verbazingwekkend vinden dat VR's hun eigen prioriteiten bepalen. Een VR is een gemeenschappelijke regeling van gemeenten, waarbij volgens de wet op de gemeenschappelijke regelingen (ja, die is er) ieder college van B&W zelf politiek verantwoordelijk blijft voor de taken die er worden belegd in de GR. En de gemeenteraad dient dit te controleren. Ik weet dat er in kleinere plaatsen nog wel eens een burgemeester opstaat en zegt: "hoe zit het eigenlijk als deze fabriek hier in ons dorp in brand vliegt of als er op de Maas in ons grondgebied een aanvaring gebeurt?". Maar ik zou juist ook verwachten van bv. een burgemeester of een gemeenteraad van Rotterdam, met een wereldhaven en als grootste gemeente voorzitter van de VR, dat je af en toe eens een kritische vraag stelt hierover??
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: joostvankempen link=msg=1267561 date=1400147106
Even een zijstapje, maar ik blijf het nog steeds verbazingwekkend vinden dat VR's hun eigen prioriteiten bepalen. Een VR is een gemeenschappelijke regeling van gemeenten, waarbij volgens de wet op de gemeenschappelijke regelingen (ja, die is er) ieder college van B&W zelf politiek verantwoordelijk blijft voor de taken die er worden belegd in de GR. En de gemeenteraad dient dit te controleren. Ik weet dat er in kleinere plaatsen nog wel eens een burgemeester opstaat en zegt: "hoe zit het eigenlijk als deze fabriek hier in ons dorp in brand vliegt of als er op de Maas in ons grondgebied een aanvaring gebeurt?". Maar ik zou juist ook verwachten van bv. een burgemeester of een gemeenteraad van Rotterdam, met een wereldhaven en als grootste gemeente voorzitter van de VR, dat je af en toe eens een kritische vraag stelt hierover??

Ik geloof dat Aboutaleb daar heel bewust mee bezig was toen hij zich hardmaakte voor het voortbestaan van een marinierskazerne in Rotterdam. Ik denk dat van alle regio's die veel met maritieme zaken te maken hebben de VRR het best is toegerust. In ieder geval beter dan, zeg, Groningen (Eemshaven die steeds groter wordt en niet bepaald een gat in de dijk is) of NHN (onwijs veel offshore in een mix met allehande overige vaart rondom Den Helder).
Bijdragen op persoonlijke titel.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Voorbeeld: de laatste maritieme multidisciplinaire oefening voor NHN was oefening Kokkel in 2010!
(Even los van evenement oefeningen zoals SAIL en Marinedagen)

En ook in die regio is heel wat scheepvaart met passagiers( o.a. veerboot Texel met 1700 pob)en scheepvaart met gevaarlijke lading zoals de offshore suppliers die dagelijks heen en weer varen naar de boorplatformen en marine schepen vol munitie...


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: Doruz link=msg=1267580 date=1400149175
Voorbeeld: de laatste maritieme multidisciplinaire oefening voor NHN was oefening Kokkel in 2010!
(Even los van evenement oefeningen zoals SAIL en Marinedagen)

En ook in die regio is heel wat scheepvaart met passagiers( o.a. veerboot Texel met 1700 pob)en scheepvaart met gevaarlijke lading zoals de offshore suppliers die dagelijks heen en weer varen naar de boorplatformen en marine schepen vol munitie...

Oei, er schiet me nu iets te binnen: die veerboot inderdaad, die maakt zeker in de zomerdag veel en vooral volle afvaarten. Heel Den Helder is dan een grote verkeerschaos, omdat de wachtrijen echt heel lang zijn. Veel caravans ook (slecht manoeuvreerbaar). Als dat ding iets overkomt aan de Texelse kant, dan zijn de gevolgen niet te overzien, zeker ook vanuit de landgebonden tak bezien. De stroming in op het Marsdiep is ook aanzienlijk..dat zou nou eens een leuke casus zijn.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Highfield link=msg=1267593 date=1400151831
Oei, er schiet me nu iets te binnen: die veerboot inderdaad, die maakt zeker in de zomerdag veel en vooral volle afvaarten. Heel Den Helder is dan een grote verkeerschaos, omdat de wachtrijen echt heel lang zijn. Veel caravans ook (slecht manoeuvreerbaar). Als dat ding iets overkomt aan de Texelse kant, dan zijn de gevolgen niet te overzien, zeker ook vanuit de landgebonden tak bezien. De stroming in op het Marsdiep is ook aanzienlijk..dat zou nou eens een leuke casus zijn.

Nou is de samenwerking met de TESO vrij goed als het gaat om reguliere calamiteiten op het eiland, maar als het aan boord fout gaat heb je een groot probleem inderdaad. Om nog maar even niet te spreken over eventuele drenkelingen die je wel eens tot kilometers verder kan gaan aantreffen.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Citaat van: Thor link=msg=1267410 date=1400099271
(Overigens Baltic Ace was windkracht 7 invallende duisternis, geen prettige omstandigheden maar ook geen buitengewoon slecht weer, noodweer.)
Baltic Ace:
Pikdonker
Zicht slecht a.g.v. o.m. sneeuw- en hagelbuien
Windkracht: 8 bft
Golfhoogte: 6 meter

De één vindt dat 'geen pretttige omstandigheden', de ander (ik) vindt dat buitengewoon slecht weer..


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: 1300001-MR link=msg=1267635 date=1400172861
Baltic Ace:
Pikdonker
Zicht slecht a.g.v. o.m. sneeuw- en hagelbuien
Windkracht: 8 bft
Golfhoogte: 6 meter

De één vindt dat 'geen pretttige omstandigheden', de ander (ik) vindt dat buitengewoon slecht weer..

Dat is inderdaad wat ik ook uit eerste hand gehoord heb, maar ik was er zelf niet bij vandaar dat ik er niet verder op ingegaan ben. Jou bericht bevestigt mijn gedachte.
Bijdragen op persoonlijke titel.