Oefening Livex 2014 grootschalig incident passagiersschip - Hoek van Holland 24-05-2014

Auteur Topic: Oefening Livex 2014 grootschalig incident passagiersschip - Hoek van Holland 24-05-2014  (gelezen 42442 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Doruz link=msg=1267739 date=1400227355
Nu maar te hopen dat de lessen van de vorige Livex worden meegenomen in deze oefening:

http://www.fryslanleeftmetwater.nl/download.asp?link=files/31363/%5B00%5Dlivex09_evaluatierapport%20versie%20nl.pdf&objectID=31363

 O0

Zeker te hopen, er staan ook de nodige lessen.

Ook zou het interessant zijn de kapitein (en de bemanning) van het schip bij de evaluatie te betrekken en ook de mening van de passagiers/figuranten te vermelden in een evaluatie.

Verder is het aan te raden dat de opstellers van een scenario ook de gang van zaken bij werkelijke rampen met veerboten bestuderen zoals bijvoorbeeld het vergaan van de Skagerrak 7-8 september 1966 tijdens de restanten van de hurricane Faith.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: Thor link=msg=1267804 date=1400238395
Zeker te hopen, er staan ook de nodige lessen.

Ook zou het interessant zijn de kapitein (en de bemanning) van het schip bij de evaluatie te betrekken en ook de mening van de passagiers/figuranten te vermelden in een evaluatie.

Verder is het aan te raden dat de opstellers van een scenario ook de gang van zaken bij werkelijke rampen met veerboten bestuderen zoals bijvoorbeeld het vergaan van de Skagerrak 7-8 september 1966 tijdens de restanten van de hurricane Faith.

Ik ken de ramp niet, maar zijn de regels, voorschriften, procedures en communicatiemiddelen bijvoorbeeld nu niet zo veel veranderd dat een vergelijk eigenlijk weinig zin meer heeft?
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Highfield link=msg=1267810 date=1400240603
Ik ken de ramp niet, maar zijn de regels, voorschriften, procedures en communicatiemiddelen bijvoorbeeld nu niet zo veel veranderd dat een vergelijk eigenlijk weinig zin meer heeft?

Van alle eerdere calamiteiten/rampen kun je leren en moet je trachten zoveel mogelijk te leren zeker als het gaat om aanliggende calamiteiten/rampen.
Het gaat om het snel en zoveel mogelijk opvarenden op een verantwoorde manier van het schip in nood te halen met de beschikbare middelen. Regels, voorschriften, procedures en communicatiemiddelen zijn daarbij van geen of ondergeschikt belang. (In het geval Skagerrak waren de eerste communicatie middelen en stromen hoogstwaarschijnlijk beperkt tot 2182 en 16 en een luchtvaartkanaal voor de helikopters.)
De Skagerrak kwam in moeilijkheden tijdens de overtocht halverwege Kristiansand en Hirtshals doordat de achterramp  was ingeslagen door de golven tijdens de uitlopers van de hurricane Faith.
Schepen in de buurt in samenwerking met 7 helikopters uit Denemarken en Noorwegen wisten de ca 160 opvarenden in veiligheid te brengen en alles werd opgevangen in Hirtshals. Een passagier is later overleden. De kapitein werd blind maar dat is later weer in orde gekomen. (Ik had een jaar eerder nog tijdens een overtocht een leuk en interessant praatje met die kapitein op de brug van de Skagerrak vandaar mijn herinneringen.)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Het eind was even weggevallen:

De hulpverlening in Scandinavie te land en ter zee is in de regel zeer praktisch en effectief georganiseerd en komt snel op gang zonder de nodige poespas. Daarbij komt dat men werkt(e) met de min of meer legendarische Seakings.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Highfield link=msg=1267593 date=1400151831
Oei, er schiet me nu iets te binnen: die veerboot inderdaad, die maakt zeker in de zomerdag veel en vooral volle afvaarten. Heel Den Helder is dan een grote verkeerschaos, omdat de wachtrijen echt heel lang zijn. Veel caravans ook (slecht manoeuvreerbaar). Als dat ding iets overkomt aan de Texelse kant, dan zijn de gevolgen niet te overzien, zeker ook vanuit de landgebonden tak bezien. De stroming in op het Marsdiep is ook aanzienlijk..dat zou nou eens een leuke casus zijn.

Als heel Den Helder door een verkeerschaos verstopt zou zitten gooi je toch voor de hulpverleners de toegangspoort van de Oostoeverweg (Marine terrein.) open en je bent zo op de Balgweg. Op het Marine terrein zijn geen opstoppingen etc.

Als dat ding iets overkomt aan de Texelse kant, dan zijn de gevolgen niet te overzien.
Dat hoeft echt niet beperkt te zijn tot de Texelse kant. De landgebonden tak zal waarschijnlijk bij iedere ernstige gebeurtenis ( brand, aanvaring etc.) met de veerboot de nodige problemen hebben.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Citaat van: -Joost- link=msg=1267596 date=1400152893
Nou is de samenwerking met de TESO vrij goed als het gaat om reguliere calamiteiten op het eiland, maar als het aan boord fout gaat heb je een groot probleem inderdaad. Om nog maar even niet te spreken over eventuele drenkelingen die je wel eens tot kilometers verder kan gaan aantreffen.

En hoe lang is het geleden dat er een multidisciplinaire oefening met de TESO op het water is geweest? ::)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Den Helder is in zekere zin zeker vwb hulpverlening op grotere schaal een redelijke uithoek, waar waarschijnlijk vwb het land gedeelte veel uit het achterland c.q. Noord Holland en Friesland zal moeten komen. Het is geen Spijkenisse e.o.
Ik neem aan dat de TESO vwb het natte gedeelte de nodige scenario's klaar heeft liggen, dus bijvoorbeeld snel ergens aan de grond zetten etc. bij brand, aanvaring. Het onmiddellijk in de vaart van de tweede boot etc. en het mobiliseren
van de bij passagiersdiensten vereiste natte back-up.
Een "compleet dood schip" calamiteiten oefening voor de wal zou al heel interessante onverwachte problemen kunnen opleveren. Ik denk daarbij o.a. aan die prachtige deuren met die rode drukknoppen waarvan ik mij iedere keer weer afvraag of die ook werkelijk zullen functioneren bij dood schip/blackout etc.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Wat bedoel je met natte backup?


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Citaat van: Highfield link=msg=1267393 date=1400093632

Aan land zou ik niet weten hoe je 1200 potentiële slachtoffers moet opvangen..leuke klus. Iemand uit de gele tak met ideëen?

Je kunt ook denken vanuit de tak van de gemeenten en dan met name degene die zich bezighouden met het inrichten van opvanglocaties voor burgers / potentiele slachtoffers. Niet iedereen die nat is geworden hoeft namelijk naar het ziekenhuis.

Door het hele land zijn dergelijke locaties beschikbaar.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever