Oefening Livex 2014 grootschalig incident passagiersschip - Hoek van Holland 24-05-2014

Auteur Topic: Oefening Livex 2014 grootschalig incident passagiersschip - Hoek van Holland 24-05-2014  (gelezen 42453 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: Onger Oensien link=msg=1269090 date=1400615590
Ons schip voer in de buurt toen de Baltic Ace naar de kelder ging. Ik was zelf niet aan boord maar wat ik hoorde was dat hij bijzonder snel na de noodoproep
van de radar verdween, binnen 15 minuten was het schip zo goed als onder water.
Als je dan uit je slaap moet komen of uit de machinekamer dan zal dat nog een hele toer worden. Voor dat je door hebt wat er aan de hand is en je orientatie
met geluk in de noodverlichting en een scheefhangend schip weer terug hebt... Als je noodgenerator niet werkt dan zul je met de trap naar boven moeten want e
een lift draait niet op accu's. Al met al een flinke klim naar een buitendek op zo'n autoboot.
Van zichzelf hebben deze schepen al een belabberde stabiliteit omdat de verhouding onderwaterschip en dat flatgebouw erboven niet echt bevorderlijk is.
Als je water aan dek hebt en je lading gaat schuiven is het snel gedaan.
Het grote verschil met passagiersschepen is echter de compartimentering. De autodekken zijn ingedeeld langsscheepse richting in meerdere compartimenten.
Daardoor zou je stabilieit in theorie langer in takt moeten blijven waardoor je de tijd hebt om de passagiers naar de sloepen danwel vlotten te begeleiden.
Als je op de juiste wijze het schip kunt verlaten met de juiste uitrusting heb je op de Noordzee in theorie een vrij grote kans van overleven.
Dit alles naar aanleiding van de Estonia en de Herald of Free Enterprise. Ook hebben passagiersschepen een grote lenscapaciteit waardoor je ook meer tijd hebt.
Naar aanleiding van de ramp met de Baltic Ace is nu wel de vraag gerezen of dergelijke compartimentering ook voor carcarriers vereist gaat worden. Groot nadeel
(voor de reders) is de laadtijd die daarmee aanzienlijk toeneemt.

Al met al in mijn ogen niet echt vergelijkbaar...

Het gaat hier om de omstandigheden tijdens de SAR operatie die volgde, niet om de toedracht van het incident zelf.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
@ Onger Oensien.

Inderdaad de harde realiteit die je schetst.

Bij schepen die passagiers vervoeren komen daar o.a. nog bij :

-veelal grotere problemen met de oriėntatie
-onbekendheid van de passagiers met het schip en de vluchtmogelijkheden, (gedeeltelijke) afhankelijkheid van de bemanning mbt de evacuatie en het gebruik van reddingmiddelen
-bij slagzij de problemen in de dwarsgangen om aan de hoge kant te komen, vaak ontbreken de nodige leuningen in dat soort gangen om omhoog te kunnen klimmen
-bij toenemende slagzij eerst zo spoedige mogelijk de reddingmiddelen aan de hoge kant gebruiken en als dat niet meer kan aan de lage kant, kan de nodige verwarring geven
zeker daar de vlotten met touwladders aan de hoge kant langer kunnen worden gebruikt dan de reddingsboten
-bij behoorlijke slagzij kan ook het langsscheeps verplaatsen problematisch zijn
- in het donker bij de noodverlichting de vele reflecties door het glas,spiegels etc. waardoor het allemaal nog wat moeilijker wordt

Het scenario voor de oefening betreft op hoofdlijnen: een aanvaring tussen de ferry Stena Transit van rederij Stena Line en een ander schip. Aan boord van de ferry ontstaat brand. De passagiers worden geėvacueerd en per reddingboot ‘aangeland’. De oefening vindt plaats op de Noordzee, ten noorden van de noordpier Hoek van Holland.

Dus hulpverleners moeten aan boord gaan, hetgeen betekent bekendheid met het schip tenminste aan de hand van brandblus en veiligheidsplannen en hulpverleners die daartoe terdege zijn opgeleid en regelmatig geoefend

Voor de onderhavige scenario zullen de fire and safety plannen wel bekend zijn maar hoe zit het met passagiersschepen die incidenteel Nederland aandoen

Het ware handig de fire en safety plannen voordat deze schepen in de Nederlandse wateren en havens komen vroegtijdig te doen opsturen ter voorbereiding van een mogelijke calamiteit. Dus centraal adres waar de betrokkenen de informatie snel kunnen verkrijgen.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
@Highfield, de omstandigheden waren niet ideaal bij de ramp met de Baltic Ace maar het probleem dat het zo mis is gegaan lag ergens anders, dat probeerde ik aan te geven. Uiteindelijk hebben de zoekschepen de vlotten en ook de vrijevalboot allemaal gevonden maar deze waren voor een deel leeg. Als je je passagiers in de sloepen/vlotten weet te krijgen hebben de schepen die deelnemen aan de SAR actie de tijd om deze te vinden. Het is natuurlijk verre van ideaal in een vlot of sloep, zelfs op een blakke zee zul je vele zeezieken hebben, maar je overlevingskansen zijn aanzienlijk groter dan in het water. Want je kunt het best even uithouden in zo'n vlot. Zeker als je de tijd hebt gehad je goed aan te kleden.

@Thor, mee eens. Ik vaar zelf op een passagiersschip en de lokale brandweer komt regelmatig een kijkje nemen aan boord.
Het is in mijn ogen goed als de brandweer het Safety Plan kan inzien voor je een haven aandoet maar het is ook van belang dat in een vroeg stadium de brandweer(bevelvoerder/ovd) een officier van het schip betrekt bij zijn strategie. Ook scheepsofficieren hebben kennis van brand blussen en beschikken over specifieke kennis van het schip. Een schip is totaal niet te vergelijken met een woning/bedrijfspand. Vaak is het besef niet aanwezig dat bijvoorbeeld een CO2 systeem een uitermate effectieve manier is om een machinekamerbrand te stoppen. Veel effectiever en minder gevaarlijk dan een inzet.
De machinekamerbrand op de Waker is destijds geblust doordat de bevelvoerder van de brandweer zelf bekend was op dit schip. Die zijn toen volgens mij door de Arie Visser aan boord gebracht. En dan is de Waker nog een relatief klein en eenvoudig schip vergeleken met de grote cruiseschepen die Nederland aandoen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Onger Oensien link=msg=1269551 date=1400705851

@Thor, mee eens. Ik vaar zelf op een passagiersschip en de lokale brandweer komt regelmatig een kijkje nemen aan boord.
Het is in mijn ogen goed als de brandweer het Safety Plan kan inzien voor je een haven aandoet maar het is ook van belang dat in een vroeg stadium de brandweer(bevelvoerder/ovd) een officier van het schip betrekt bij zijn strategie. Ook scheepsofficieren hebben kennis van brand blussen en beschikken over specifieke kennis van het schip. Een schip is totaal niet te vergelijken met een woning/bedrijfspand. Vaak is het besef niet aanwezig dat bijvoorbeeld een CO2 systeem een uitermate effectieve manier is om een machinekamerbrand te stoppen. Veel effectiever en minder gevaarlijk dan een inzet.
De machinekamerbrand op de Waker is destijds geblust doordat de bevelvoerder van de brandweer zelf bekend was op dit schip. Die zijn toen volgens mij door de Arie Visser aan boord gebracht. En dan is de Waker nog een relatief klein en eenvoudig schip vergeleken met de grote cruiseschepen die Nederland aandoen.

Samenwerking, informatie uitwisseling etc. is van het grootste belang voor de succesvolle aanpak van calamiteiten en om te komen tot een zo optimaal mogelijke inzet van personeel, middelen en materiaal/materieel.
De kennis en kunde van mensen die dagelijks ergens mee omgaan/werken is van essentieel belang en daar moet dan ook zonder enige schroom gebruik van worden gemaakt door hulpverleners.
Machineruimte branden : ruimte evacueren, ventilatie uit, alle brandkleppen dicht, CO2 erop, SOS afsluiters dicht en in de regel smoort de brand dan zonder een blusinzet waar altijd de nodige gevaren aan kunnen zijn verbonden.
Op de moderne schepen heb je op de brug daarvoor prachtige en overzichtelijke panelen waar alles wordt gesignaleerd, bewaakt en waar ook alles kan worden geactiveerd.
Ja daar heb je wel de nodige kennis van schip en systeem voor nodig om dat effectief en in de juiste volgorde te kunnen doen dus een stuurman of machinist.
Maar ook bij "handmatige" inzetten alles zoveel mogelijk na overleg en in samenspraak met de scheepsofficieren en bemanning.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
p2kflex
11:36:02 24-05-14GROUP-1oefening livex MC901 HO902 AG901 SO901 IP901 VL902 LC901 IM901 Berghaven Hoek Van Holland Hulpverlening (klein) (GRIP: 1) Vak: 5990162
1400456BRW Rotterdam-Rijnmond (Barendrecht) (CP 90.1)
1400455BRW Rotterdam-Rijnmond (Barendrecht) (VC 90.1)
1400291BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (GRIP 1)
1400927BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (HO 90.2 Alarmcode)
1400693BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (LC 90.1I)
1400874BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VL 90.x)
1400853Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (OD Havenbedrijf)
1400852Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (AC Havenbedrijf)
1400902Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (AG 90.1)
1400890Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (IM 90.1 Alarmeringscode)
1400892Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (IP 90.1)
1400985Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (OvD Bevolkingszorg Rotterdam)
1400926Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (SO 90.1 Alarmcode)
p2kflex
11:29:04 24-05-14-ALPHA-ts122 opkomen oefening berghaven hoek van holland
1400122BRW Rotterdam-Rijnmond (Maassluis) (Blusploeg 1)
p2kflex
11:27:45 24-05-14GROUP-1oef TS111 OD101 Berghaven Hoek Van Holland Hulpverlening (klein) Vak: 5990162
1400112BRW Rotterdam-Rijnmond (Hoek van Holland) (Bevelvoerders)
1400111BRW Rotterdam-Rijnmond (Hoek van Holland) (Blusploeg)
1400100BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (OvD Waterweg)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
p2kflex
11:45:49 24-05-14GROUP-1B1 (GRIP: 1) AMBU OG901 Berghaven Hoek Van Holland hvh bon 43744
GRIP 11420436MKA Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Ovd-G West)
GRIP 11420999MKA Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
KNRM ‏@KNRM 4 min
Personen worden geėvacueerd en via reddingvlotten aan boord genomen van de reddingboten http://pic.twitter.com/NDBuukTOfe



NederlandseKustwacht ‏@Kustwacht_NL 4 min
Eerste drenkelingen worden @KNRM Ter Heijde uit het vlot gehaald http://pic.twitter.com/Idf1epMTuF


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
KNRM ‏@KNRM 1 min
Reddingboot Kitty Roosmale Nepveu uit Scheveningen op locatie van #LIVEX2014 http://pic.twitter.com/i8aMiqmaGm


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
p2kflex
11:20:38 24-05-14-ALPHA-Prio 3, Vessel collision oefening, TEH,HVH,SCH1,STEbu
1735067Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Rijnmond)
p2kflex
11:20:38 24-05-14-ALPHA-Prio 3, Vessel collision oefening, TEH,HVH,SCH1,STEbu
1735065Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Haaglanden)
p2kflex
11:20:38 24-05-14-ALPHA-Prio 3, Vessel collision oefening, TEH,HVH,SCH1,STEbu
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
p2kflex
11:20:36 24-05-14-ALPHA-Prio 3, Vessel collision oefening, TEH,HVH,SCH1,STEbu
1735178Kustwachtcentrum (KNRM Hoek van Holland) (Reddingboot Jeanine Parqui)
p2kflex
11:20:36 24-05-14-ALPHA-Prio 3, Vessel collision oefening, TEH,HVH,SCH1,STEbu
1735198Kustwachtcentrum (KNRM Scheveningen) (Reddingboten Kitty Roosmale Nepveu en Beluga)
p2kflex
11:20:36 24-05-14-ALPHA-Prio 3, Vessel collision oefening, TEH,HVH,SCH1,STEbu
1735168Kustwachtcentrum (KNRM Stellendam-Buiten) (Reddingboot Antoinette)
p2kflex
11:20:36 24-05-14-ALPHA-Prio 3, Vessel collision oefening, TEH,HVH,SCH1,STEbu
1735188Kustwachtcentrum (KNRM Ter Heijde) (Reddingboot George Dijkstra)
p2kflex
12:01:06 24-05-14-ALPHA-Oefening, Kustwachtcentrum bellen, prio 3
1735171Kustwachtcentrum (KNRM Hoek van Holland) (SAR liaison)
p2kflex
11:26:43 24-05-14-ALPHA-EXE, Kustwachtcentrum bellen
1735981Kustwachtcentrum (Search and Rescue)


En de vliegende eenheden: Sarex Pedro 04, 06 en 10 gehoord.

Edit: inmiddels voegt het kustwachtvliegtuig Sarex Pluto 01 zich ook bij de club.


kuipje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Aspirant Basispolitiezorg