Oefening Livex 2014 grootschalig incident passagiersschip - Hoek van Holland 24-05-2014

Auteur Topic: Oefening Livex 2014 grootschalig incident passagiersschip - Hoek van Holland 24-05-2014  (gelezen 42443 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: joostvankempen link=msg=1272203 date=1401661727
Je bent goed ingevoerd merk ik ;)

Ik probeerde het te bekijken vanuit de gemeentelijke verantwoordelijkheden: dat zijn er een heleboel op het gebied van openbare veiligheid. Volgens mij niet alleen de gemeentelijke processen die ze zelf moeten uitvoeren, maar ook brandweerzorg, openbare orde etc. ?? Niet in de uitvoering, maar wel vanuit democratisch oogpunt: iedere gemeenteraad is nog steeds het controlerend orgaan voor de eigen gemeente, ook voor de taken die wettelijk verplicht in de VR zitten vanuit de WVR?

was meer een soort zijstapje: dit kwam in me op toen ik er aan dacht dat ook de gemeentelijke processen nu vaker regionaal worden uitgevoerd. Hoe ga je dat nog democratisch controleren?  8)

Verandert er in concreto op deze punten iets in de daadwerkelijke democratische controle door gemeenteraden etc.
Die controle en controlemogelijkheden hebben volgens mij al langere tijd op een laag pitje gestaan.
Als je een controlerende taak hebt moet je belangstelling, kennis en kunde, inzicht, hebben voor in dit geval de hulpverlening. Controlemogelijkheden zijn in hoge mate afhankelijk van de toegankelijkheid van de te controleren organisaties, zowel in opzet als werkuitvoering en het gemeentelijk gezag.
Er zijn maar betrekkelijk weinig gemeenteraadsleden etc. die hun vingers hebben willen branden aan "de brandweer".
Middels de tegenwoordige pers via o.a. meerdere filmpjes en goed ingevoerde verslaggevers ontstaat er meer duidelijkheid inzake de werkuitvoering. In het verleden gold toch heel sterk "alleen de brandweer heeft verstand van branden en het blussen van branden".
In het verleden een goed afgeschermd en vrij ontoegankelijk gebied voor de politicus, tegenwoordig door een waar oerwoud van (al dan niet elkaar tegensprekende) onderzoeken, instituten, regelingen, procedures etc. qua (al dan niet noodzakelijke en gewenste) complexiteit een moeilijk door de simpele politicus te behappen materie.
Als het gaat om vermindering van budgetten, personeelssterkten, vermindering van materieel etc. gaan de politiek en vakbonden zich (incidenteel) roeren maar structurele zaken, een efficiente organisatie en werkuitvoering blijven helaas grotendeels buiten schot.
Op zich in feite niet al te onlogisch, tenslotte gaat het maar om een beperkte en veelal incidentele en niet al te gemakkelijk reproduceerbare omzet waar de eventuele rapporten meestal nog eens lange tijd na-ijlen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
'Zorg rond poldercrash Turkish Airlines kon beter'
(Promotieonderzoek)

Bestaande protocollen (op medisch gebied) werden niet gevolgd en lieten ook te wensen over.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft eerder ook al onderzoek gedaan naar de hulpverlening na de crash en concludeerde dat er van alles schortte aan de communicatie, het aanrijden naar de rampplek en de registratie van de slachtoffers.

 http://www.nu.nl/binnenland/3791607/zorg-rond-poldercrash-turkish-airlines-kon-beter.html

Over registratie van 1200 passagiers van een veerboot gesproken.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
@Joost: het is feitelijk een drietrapsraket qua bestuurlijke verantwoording:
1. het bestuur van de veiligheidsregio is verantwoordelijk, daar zitten wel de burgemeesters van betrokken gemeenten in
2. de burgemeester stemt dit af binnen zijn college, o.a. met de gemeentesecretaris die het ambtelijk apparaat aanstuurt en daarmee ook de uitvoering van de gemeentelijke crisisbeheersingsprocessen
3. de gemeenteraad controleert of die zowel de regionale als de lokale uitvoering en afstemming wel voldoet aan hun (meerjaren)beleid inclusief begroting

Bij 1 moet worden voldaan aan de wettelijke eisen (Wvr) en pas daarna aan de lokale "wensen" van 2 en 3.
De gemeenteraad heeft het beleid bepaald volgens de uitgangspunten van hun partijprogramma's en daarmee (in theorie) de wensen van de burgers.

Het is dus best (te) complex hoe de bestuurlijke aansturing nu is geregeld... en dat is inderdaad een zijstap waar ik mijn vingers verder maar even niet aan ga branden  ;)