EHBO + Hoog energetisch letsel

Auteur Topic: EHBO + Hoog energetisch letsel  (gelezen 32654 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #20 Gepost op: 14 mei 2014, 23:54:39
Zullen we het topic bij hoog energetische letsels houden?
Volgens mij waren we het over eens dat planken en nekkragen niet thuis horen in de EHBO gezien de risico's die er bij komen, het belemmeren van het onderzoek dat de ambu-vpk wil doen zodra hij er is en de beperkte toegevoegde waarde van het 'alvast' planken voordat de ambulance er is.

Zelf heb ik 1x geassisteerd bij het planken van een slachtoffer, ik had daarvoor 1x een lesje assisteren bij planken gehad, maar daar was ik zelf het slachtoffer en heb dus niet kunnen oefenen. Bij die echte situatie later heb ik tegen de vpk gezegd dat ik niet wist wat ik moest doen en die heeft mij er prima doorheen gepraat en samen met de chauffeur, mijn rk collega op die inzet en een sigma stagiaire die er toevallig was heb ik toen die persoon kunnen planken. De vpk heeft niet mee geplankt, zij heeft wel een wervel onderzoek uitgevoerd.

Maar goed, behalve een jaw thrust en manueel immobiliseren, wat zouden nuttige toevoegingen zijn aan ehbo vaardigheden die wel binnen het kader van ehbo passen? Ik ben vooral benieuwd naar de mening van de professionals :)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #21 Gepost op: 15 mei 2014, 00:03:11
Heel simpel:

Ik heb 2 handen om een slachtoffer zijn nek te stabiliseren totdat professionele hulp er is. Ik laat hun de nekkraag omdoen en met planken heb ik dan 2 handen vrij die kunnen helpen met de plank/spinner maar zelf nooit doen. Het is wat vaker gezegd is al: je moet weten wat je doet en waarom, en als EHBO'er weet je dit niet. Laat dit over aan de mensen die geleerd hebben, maar je kan ze wel helpen erbij. Dit doe ik zowel privé als in Rode Kruis kleding want in beide gevallen heb ik "maar" EHBO (al verwachten mensen veel meer van je als je in RK kleding loopt). Geef vooral je grenzen aan. Doen wat je kan en mag doen en ook nee zeggen als je iets niet beheerst, al vergeten mensen dat soms (helaas) omdat ze zo graag willen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #22 Gepost op: 15 mei 2014, 08:27:50
Ok heel goed dat je mijn post min of meer herhaalt, maar dat was natuurlijk geen antwoord op de vraag.


Peter494

  • ambu-vpk, VPK centralist LMAZ/MKA, instructeur ALS, BLS/AED, PBLS, EHBO en BHV
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #23 Gepost op: 15 mei 2014, 09:38:00
Goeiemorgen allemaal !!

Iemand attendeerde me erop dat m'n naam genoemd weerd :):) Ik heb inderdaad mijn statutair bepaalde termijnen ( 2 keer 3 jaar) in het college van deskundigen gezeten namens V&VN Ambulancezorg. Alle argumenten die we in het college hebben genoemd om de niet voor behouden handeling wel of niet in de lesstof op te nemen, heb ik hier ook al gelezen.
Daar aan toe gevoegd kan worden dat het belang van de nekkraag en de wervelplank met de invoering van het nieuwe ambulanceprotocol (LPA 8.0) ook op de achtergrond wordt geplaatst. Er komen andere richtlijnen voor immobilisatie.

Goed om kritisch te blijven !


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #24 Gepost op: 16 mei 2014, 17:19:43
Citaat van: Willem D. link=msg=1267140 date=1399994033
Daar is tie dan  998765

Wederom weer een typisch beeldvorming van de EHBO-er. Kan niks en vooral, mag niks.
EHBO-ers heb je in vele soorten en maten met verschillende opleidingen en in verschillende niveaus t/m academisch niveau.
Dus niet alles over één kam scheren svp.  98uiye


Back to topic:
Het idee dat EHBO-ers alleen (lees : zelfstandig) wil planken is in mijn ogen een vertroebeld denkbeeld en vindt ik ook niet realistisch.
Net als in ieder ander vakgebied heb je altijd dwazen en dommen die toch iets doen wat niet kan en mag. Dat blijft hangen op het netvlies.....

In alle gebruikelijke standaard EHBO opleidingen leer je geen planken, gezien de gecompliceerdheid, de potentiele gevaren en het volledige gebrek aan kennis daarover bij de standaard OK en RK EHBO instructeur.
Die schaarse EHBO opleidingen waar planken wel wordt geoefend, worden de cursisten er echt wel en zeer indringend van doordrongen dat alleen (zelfstandig) planken ook helemaal niet aan de orde is en uitermate ongewenst om tal van redenen.
Bovendien worden dit soort EHBO opleidingen altijd verzorgd door (bijklussende) ambulancepersoneel die altijd wel iets "laten zien" hoe dat in zijn werk gaat. Zodra het bij cursisten bekend wordt dat een ambulanceverpleegkundige de cursus verzorgt wordt er vrijwel altijd gevraagd om "spectaculaire" dingen en handelingen te tonen, het liefst met veel geluiden, toeters en bellen. Dat is als cursist (de leek) natuurlijk prachtig om te zien en nog leuker om aan mee te doen.
Maar ja, mensen apen altijd na. Ook de EHBO-er die "iets" heeft gezien en denkt dat hij het zelf ook wel kan doen. Wat zijn wij Nederlanders toch eigenlijk een prachtig en leerzaam volk.
Het is ook aan de betreffende ambulance medewerker om terughoudend te zijn wat betreft de directe betrokkenheid van leken cursisten bij een demonstratie van risicovolle en medische (EHBO) handelingen. Al dan wel of niet op/met oefenpop.

Vanwege de aard van sommige risicovolle evenementen als gemotoriseerde sporten en andere hoogenergetische sporten o.i.d. krijgen geselecteerde EHBO-ers een dergelijke aanvullende training van de lokale ambulance verpleegkundige.
In voorkomende gevallen waar het risico op hoogenergetisch letsel hoog is en geen medisch toezicht is, vindt ik zeer slecht.
In dergelijke situaties zullen de EHBO-ers dan ook moeten wachten met nekkragen en planken tot de ambulance de hulpverlening overneemt.

De discussie of iets wel of niet ouderwets is eigenlijk hier niet van toepassing. (Medische) inzichten veranderen, dus ook die van planken. Planken zal altijd blijven bestaan, want soms zijn traumaletsels overduidelijk "plankwaardig" en dan is het echt handig dat er EHBO-ers zijn welke kunnen assisteren onder leiding van deskundigen.

In Nederland is met name uit de ambulance wereld de nodige wantrouwen over zaken als spalken, nekkraag en planken.
In andere landen doet men niet zo moeilijk. Daar worden zelfs gedegen EHBO cursussen gegeven voor leken EHBO-ers.
Denk bijvoorbeeld aan de diverse Community First Responder projecten in Engeland en Schotland. Gewoon leken, zeer goed opgeleid en vooral goed uitgerust door de regionale ambulancezorg en inzetbaar als echte voorpost van de ambulancezorg.
En een respect dat die CFRs (leken!) krijgen van de ambulancedienst en bevolking daar. Daar kunnen wij als leken EHBO-ers en ambulancepersoneel in Nederland nog heel veel van leren!

Het is overigens niet aan ambulancepersoneel om te bepalen wat wel of niet kan en mag in de leken EHBO opleidingen.
Ambulancepersoneel mag uiteraard net als iedereen wel de waardering, ongenoegen en/of bezorgdheid uiten, maar ze zijn absoluut geen bepalende macht. Dat ambulancepersoneel kennelijk de EHBO-er (=gegeneraliseerd) alleen in staat acht om "alleen verbandjes" aan te leggen is ontstaan door de jarenlange afbraak van het niveau en kennis van de leken EHBO door het OK, tegenover de groeiende takenpakket, kennis, en vaardigheden van ons ambulancepersoneel.
Met andere woorden, EHBO-ers en ambulancepersoneel zijn elkaar al jaren kwijt en kunnen niet meer overeenkomstig handelen. En die kloof wordt alleen maar groter nu de EHBO steeds maar simpeler moet worden als ik de NRR, OK en RK mag geloven.
Dat verklaart een hoop discussies over wat wel of niet mag en de kennelijk grote "angst" dat sommige EHBO handelingen wellicht verkeerd zouden kunnen aflopen.

Mijn inziens mag een leken EHBO-er alles, behalve medisch handelen EN in overeenstemming met zijn aangeleerde kennis en vaardigheden.

Bijzonder, en misschien ook wel grappig dat je de drang van EHBO-ers om te kunnen planken en spectaculaire handelingen te zien/na te apen volledig op het conto van de volgens jou ''bijklussende'' ambulanceverpleegkundigen schrijft.... Overigens, als het om bijklussen zou gaan met betaling dan heb ik nog wel heel wat tegoed van de afgelopen 20 jaren bij diverse EHBO en rode kruis groepen...

Verder bespeur ik in jouw bijdrage aan de discussie weer het recidiverende obsessief compulsief bezig zijn met ''de ambulance''  ''de ambulanceverpleegkundige'' en ''de ambulancezorg'';die als bepalende macht alles zou willen inperken voor de leken/EHBO-ers...  geen idee waar dat wantrouwen en negatieve oordelen en beschouwingen op gebaseerd zijn, wat mij frappeert is dat het steeds terug blijft komen.

De beperkingen en het stellen van grenzen aan risicovol handelen aan patienten door niet-deskundigen zijn niet voor niets opgesteld zo blijkt maar weer. Kennis m.b.t. anatomie, fysiologie, lichamelijk onderzoek en therapeutisch handelen zijn namelijk geen zaken die men van een leek/EHBO-er en soortgelijken mag of kan verwachten.
Een cursus ''planken''op een achternamiddag zal door de civiele rechter onmiddellijk onderuitgeschoffeld worden als basis/excuustruus voor het verkeerd uitpakken van de hiervoor genoemde zaken door een EHBO-er of leek.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #25 Gepost op: 16 mei 2014, 17:29:44
Citaat van: Golly link=msg=1267240 date=1400016150
Buiten zelfreflectie begrijpen deze mensen vaak ook dat je veel meer kwaliteitsverbetering en verbreding kunt verkrijgen door in de diepte te gaan en de theoretische kaders achter de ehbo handelingen te gaan verkennen, en daarmee dat wat je doet, zijnde ehbo, nog beter te kunnen doen. Begrip rondom het waarom van handelingen in de ehbo kan een hulpverlener heel veel extra handvatten geven om de zorg die hij verleent nog beter en prettiger te maken voor de zorgvrager.

Als EHBO-er ben ik van mening dat je als ehbo-er in een uitzonderlijke situatie maximaal mag leren hoe je een AMBU crew assisteert bij logroll en manuele cwk immobilisatie. Hoe die plank precies werkt, hoe die kraag aangelegd kan worden en hoe iemand wordt vastgelegd is alleen leuk om een keer te zien, zeker niet om te oefenen of zelfs toe te passen. Je kunt er niks mee en mag er niks mee, want als je iemand schade toebrengt dan heb je een heel groot probleem en gaat je ehbo-verzekering je echt niet helpen.

Een uitermate adequate constatering en onderbouwing Golly!

En verder, CM heeft al uitgebreid uit de doeken gedaan hoe de beroepsgroep staat ten opzichte van handelen/assisteren door EHBO-ers, duidelijke en respectvolle taal die de EHBO-er in zijn/haar waarde laat. Assisteren bij bepaalde handelingen rondom immobilisatie/planken dat kan een EHBO-er of leek zeer zeker, eigenmachtig uitvoeren van die handelingen echter niet. daarvoor ontbreekt deskundigheid, ervaring en indicatiebevoegdheid.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #26 Gepost op: 16 mei 2014, 19:37:22
Joffry, CM: ik richt deze even aan jullie als zijnde de mensen met de kennis en ervaring in zowel de professionele kant van het hulpverlenen, als ook jullie kennis en ervaring over lekenhulpverlening / EHBO.

Is er andere (aanvullende) kennis of zijn er andere aanvullende vaardigheden, waarvan je zegt: dat zou wellicht nog een waardevolle toevoeging zijn bij hoog energetisch letsel voor een EHBO'er. Zaken die je niet (meer) tegenkomt in het oranjekruis (of rodekruis) boekje maar waarvan je denkt " het zou geen kwaad kunnen als ze dit wel weten/kunnen en ik verwacht ook nog dat dit wel aan te leren moet zijn."
Dat planken en nekkragen daar absoluut niet bij horen zijn we het er over eens, maar misschien zijn er wel andere dingen.

Het kan overigens ook goed zijn dat het antwoord hierop "nee"  is. :-) ik ben gewoon nieuwsgierig, en natuurlijk mogen andere ook reageren ;-)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #27 Gepost op: 16 mei 2014, 22:00:24
Joffry, CM: ik richt deze even aan jullie als zijnde de mensen met de kennis en ervaring in zowel de professionele kant van het hulpverlenen, als ook jullie kennis en ervaring over lekenhulpverlening / EHBO.

Is er andere (aanvullende) kennis of zijn er andere aanvullende vaardigheden, waarvan je zegt: dat zou wellicht nog een waardevolle toevoeging zijn bij hoog energetisch letsel voor een EHBO'er. Zaken die je niet (meer) tegenkomt in het oranjekruis (of rodekruis) boekje maar waarvan je denkt " het zou geen kwaad kunnen als ze dit wel weten/kunnen en ik verwacht ook nog dat dit wel aan te leren moet zijn."
Dat planken en nekkragen daar absoluut niet bij horen zijn we het er over eens, maar misschien zijn er wel andere dingen.

Het kan overigens ook goed zijn dat het antwoord hierop "nee"  is. :-) ik ben gewoon nieuwsgierig, en natuurlijk mogen andere ook reageren ;-)

Ik kan niet zo 123 wat bedenken maar ik hoor graag een andere mening.
CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #28 Gepost op: 16 mei 2014, 22:07:32
Kijkend naar de inhoud van de verschillende ehbo boekjes zou ik zoals eerder gezegd beginnen bij het verbreden van de kennis, dus Wat is een HET, hoe krijg je wervelletsel, hoe kun je de symptomen herkennen en wanneer moet je extra hulp inschakelen en manueel immobiliseren. Wat moet je doen met een slachtoffer die nog staat of zit en wat zijn de belangrijkste delen die geďmmobiliseerd moeten worden.
Heb je een slachtoffer met een verdenking op CWK letsel, die bewusteloos is en een bedreigde ademweg heeft, wat kun je dan doen? Wat zijn risicofactoren voor wervelletsel?

Hier kun je al een leuke les mee vullen hoor! En met deze extra kennis kun je deze situaties snel herkennen en weet je wat je wel (en niet!) moet doen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #29 Gepost op: 16 mei 2014, 22:11:55
Citaat van: Golly link=msg=1267976 date=1400270852
Kijkend naar de inhoud van de verschillende ehbo boekjes zou ik zoals eerder gezegd beginnen bij het verbreden van de kennis, dus Wat is een HET, hoe krijg je wervelletsel, hoe kun je de symptomen herkennen en wanneer moet je extra hulp inschakelen en manueel immobiliseren. Wat moet je doen met een slachtoffer die nog staat of zit en wat zijn de belangrijkste delen die geďmmobiliseerd moeten worden.
Heb je een slachtoffer met een verdenking op CWK letsel, die bewusteloos is en een bedreigde ademweg heeft, wat kun je dan doen? Wat zijn risicofactoren voor wervelletsel?

Hier kun je al een leuke les mee vullen hoor! En met deze extra kennis kun je deze situaties snel herkennen en weet je wat je wel (en niet!) moet doen.


keep going :)