De (on)zin van telefonische triage

Auteur Topic: De (on)zin van telefonische triage  (gelezen 32513 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Gepost op: 11 mei 2014, 21:25:51
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=84092

Citaat van: Defflynn link=msg=1266520 date=1399798911
Leuke discussie dit. Ik merk wel dat , op een enkele reactie na, dat men niet echt beseft hoe de mentaliteit in een grote stad is , en dan met name hier in Den Haag.
En ik kan me het dilemma van let_there wel begrijpen, we maken het (helaas) vaak genoeg mee. Als je je als Huisartsenpost aankondigt krijg je : ja maar ik heb om een ambulance gevraagd, ondanks dat je in dezelfde kleur auto aankomt. En als je zegt dat je de Ambulance bent hebben de mensen een verwachting van je die je niet waar kan maken.(arts: we gaan even de ambulance bellen voor vervoer. pt:Ja maar jullie zijn toch de ambulance?)

Let_there : Gek eigenlijk, we zijn collega's maar kan me totaal niet vinden in het feit dat we vaker 112 meldingen rijden. Ja ze weten ons iets sneller te vinden(lees misbruiken) als er geen ambu's beschikbaar zijn. Maar zolang ze het niet nodig vinden om ons in te zetten op 112 meldingen als we op enkele honderden meters afstand staan heb ik ook liever niet dat we ingezet worden omdat er (helaas?) geen andere oplossing is. :D . Misschien toch maar is gaan kijken of we de auto's niet van een ander kleurtje kunnen gaan voorzien . blauw eraf en mobi/porto's weer inleveren :D

Ik weet niet hoe het gaat in de grote stad maar mijn ervaring is dat de ambulance niet beschikbaar is omdat wij voor de HAP rijden. Sterker nog, het komt voor dat mijn hele dienst uit HAP meldingen bestaat.

CM


The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2014, 22:10:43
Wat bedoel je met 'voor de HAP rijden'? Komt dat omdat de huisarts patiënten in wilt sturen of dat de huisarts te druk is om een bepaalde visite af te leggen?


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2014, 23:56:58
Tja inderdaad het komt soms voor dat het lijkt of de hele dienst de ambu telkens achter het visiteteam aanrijdt.
er zijn vaak dan meerdere visite's waarbij patiënten moeten worden ingestuurd, dan zie je hetzelfde ambuteam meermaals op dezelfde avond.
Alleen bij een triage waar meteen uit blijkt dat de patiënt door een ambu vervoerd dient te worden of waarbij door de ernst van de melding meteen duidelijk is dat de HAP niet kan helpen zal door de assistente meteen naar de MKA worden doorverbonden.
maar zo gaat het ook andersom wanneer de MKA een 112 melding heeft waarbij na triage een A2 huisarts uitkomt wordt het gesprek naar de HAP doorverbonden.
Ruud


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 12 mei 2014, 16:30:00
Citaat van: let_there_be_yellow link=msg=1266108 date=1399645178
Tja, het is er niet eenvoudiger op geworden...
Ik loop in een Ambulance-uniform, ik heb een Ambulance-rijtraining gevolgd en ik rij in een gele bus met SOVAM-striping en 'AMBULANCE' rondom, maar ik ben géén Ambulance-chauffeur !

Tot zover duidelijk.

Maar nu we in Den Haag steeds vaker 112-meldingen rijden, is het complexer geworden...
Mensen bellen 112; de HAP wordt ingezet door de MKA en ik kom aan bij een portiek/flat.
Na aanbellen en het klassieke: "Wie is daar ?"; komt het dilemma !
Zeg ik: "Huisarts" of "Huisartsenpost" ? Zeg ik: "Ambulance" (wat ik niet ben !), of probeer ik via de intercom uit te leggen dat de mensen weliswaar een ambulance verwachten, maar een huisarts hebben gekregen ?

Wat is juist ?
Hoe handelen jullie ?

Wat vinden jouw leidinggevenden en collega's ervan?

Overigens wordt in veel gevallen waar de huisarts en/of HAP wordt gebeld een ambulance ingezet, zgn. ''huisarts ongezien'' bij bijvoorbeeld pijn op de borst in al zn varianten, van hartinfarct tot hyperventielatiesyndroom. Dan verwachten de mensen geen ambu maar een huisarts en staat er ineens een gele bus met zwaailichten aan voor hun huis... Wij bellen aan en zeggen dat we van de ambulancedienst zijn, soms is er verwarring bij de bellers maar de deur gaat altijd open. In bijna de helft van die gevallen was niet bekend dat de melding via de huisarts/HAP bij de MKA binenkwam, het ambuteam weet dat niet altijd.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #4 Gepost op: 12 mei 2014, 16:34:08
Citaat van: CM link=msg=1266615 date=1399836351
Ik weet niet hoe het gaat in de grote stad maar mijn ervaring is dat de ambulance niet beschikbaar is omdat wij voor de HAP rijden. Sterker nog, het komt voor dat mijn hele dienst uit HAP meldingen bestaat.

CM

Uitermate herkenbaar, en mag ik politiek incorrect zeggen, veelal als er een HAIO solo rijdt...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #5 Gepost op: 12 mei 2014, 16:48:34
Maar insturingen via de huisarts behoort gewoon tot het takenpakket van de ambulance. Ik snap niet waar de verontwaardiging vandaan komt


harold1981

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2014, 11:31:49
Citaat van: EM physician link=msg=1266797 date=1399906114
Maar insturingen via de huisarts behoort gewoon tot het takenpakket van de ambulance. Ik snap niet waar de verontwaardiging vandaan komt

Mwah, verontwaardiging is niet het juiste woord. Eerder een opvallende constatering dat je bij sommige artsen net zo goed je hele dienst achter zijn kar kan rijden met je ambulance.
Ambulanceverpleegkundige


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #7 Gepost op: 13 mei 2014, 13:19:33
Maar insturingen via de huisarts behoort gewoon tot het takenpakket van de ambulance. Ik snap niet waar de verontwaardiging vandaan komt

De insturingen zijn het probleem niet. Het zijn de door de HAP overgetriageerde meldingen die meteen door zijn gestuurd zonder de tussenkomst van een huisarts ter plaatse. Dit heeft een gigantisch toename van ritten met EHGV als gevolg gehad. Oh, en dat 112 meldingen ( m.i. onze core business) veel te lang moeten wachten. Ik heb een tweetal schrijnende gevallen waarbij er ernstige gevolgen voor de patienten waren. Ik zou ze hier graag willen plaatsen maar heb besloten om het niet te doen omdat beide zaken nog in onderzoek zijn.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #8 Gepost op: 13 mei 2014, 18:52:09
Citaat van: CM link=msg=1267102 date=1399979973
De insturingen zijn het probleem niet. Het zijn de door de HAP overgetriageerde meldingen die meteen door zijn gestuurd zonder de tussenkomst van een huisarts ter plaatse. Dit heeft een gigantisch toename van ritten met EHGV als gevolg gehad. Oh, en dat 112 meldingen ( m.i. onze core business) veel te lang moeten wachten. Ik heb een tweetal schrijnende gevallen waarbij er ernstige gevolgen voor de patienten waren. Ik zou ze hier graag willen plaatsen maar heb besloten om het niet te doen omdat beide zaken nog in onderzoek zijn.

Ik snap deze redenering volledig. Maar dit gaat niet op aan wat Harold1981 en Joffrey zeggen ('bij sommige artsen kun je net zo goed je hele dienst achter zijn kar rijden met je ambulance', of 'als er een HAIO dienst heeft'. Dit betreffen namelijk insturingen.

Ik heb dit zelf ook meegemaakt op de HAP. Dan wordt er een ambulance gestuurd vanwege POB, belt de ambulance terug met het verhaal dat het een jichtaanval betreft. Dat gaat het namelijk flink mis in de triage.

Anderzijds zijn er hele nadrukkelijke afspraken gemaakt tijdens overleg tussen MKA en de HAP, en de beslissing om een 'ambulance ongezien' (oftewel een triage die is gemaakt door een triagist zonder overleg met huisarts) zijn daarin duidelijk besproken en beoordeeld door een triagist aan de hand van triagecriteria die vooraf opgesteld zijn.

Blijkbaar heeft dit dusdanige nadelen dat het onterecht sturen van ambulances en het daarbij toenemen op onnodige werkdruk van niet urgente, niet acute zorg, dat dit nogmaals geevalueerd mag worden m.i.

Maar aankomen met argumenten wat er gebeurd als een HAIO dienst heeft, of een ambulance direct achter de HAP aan kan rijden gaan niet op.

Groet EM


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #9 Gepost op: 13 mei 2014, 19:23:52
Citaat van: CM link=msg=1267102 date=1399979973
De insturingen zijn het probleem niet. Het zijn de door de HAP overgetriageerde meldingen die meteen door zijn gestuurd zonder de tussenkomst van een huisarts ter plaatse.

Ah, al die meldingen vooral tussen 01.00u en 07.00u, zo ongeveer..?  ::)

Nee, insturingen zijn insturingen. Vervoeren, klaar.
Maar al die ritjes die gewoon HAP-waardig zijn, het lijken er steeds meer te worden. Deels is dat ook ''de schuld'' van nieuwe uitvraagsystemen op de MK, maar een groot deel gaat toch echt via de HAP.