Scooter van contact af i.v.m. eigen veiligheid of te ver doorgedacht...?

Auteur Topic: Scooter van contact af i.v.m. eigen veiligheid of te ver doorgedacht...?  (gelezen 4061 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geďnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Beste forumleden, graag wil ik jullie advies over het onderstaande.

Als instructeur EHBO heb ik onlangs een les avond georganiseerd met diverse casussen en portofoon gebruik.
Bij een van deze casussen lag een scooter op de grond waarvan de lamp nog brandde. De hulpverleners moesten tussen de scooter en een gebouw door (ongeveer 1,5 meter ruimte tussen scooter en gebouw) om bij het slachtoffer met een gebroken onderarm te komen. De casus (gebroken onderarm) was zeker niet te moeilijk voor onze mensen, maar ik had als puntje eigen veiligheid graag gezien dat de hulpverleners de scooter van het contact hadden gezet.
Dit werd door geen van de hulpverleners gedaan en dus besteedde ik er tijdens de evaluatie wat aandacht aan. Tijdens deze discussie kwam de vraag naar voren of het wel zo noodzakelijk was om dit te doen. Omdat ik niet uit de hoek van de brandweer kom en dat dus niet zeker weet (al lijkt het mij wel zinvol om te doen) heb ik bij een tweetal collega brandweerinstructeurs eens navraag gedaan. Ook hier was wat verdeeldheid. 1 x kreeg ik te horen dat het standaard protocol is om voertuigen van contact te halen, en de sleutel te verwijderen. 1 x kreeg ik te horen dat mijn punt redelijk overdreven is en er eigenlijk nauwelijks iets gebeuren kan als je de situatie praktisch bekijkt.

Graag hoor ik hoe jullie hier over denken, zodat ik tijdens een volgende les eventueel nog kort kan evalueren.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Theo.


De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Ik zou zelf als EHBO'er de scooter gewoon van het contact afhalen en kijken of er geen vloeistoffen lekken of iets dergelijks. Dit voor mijn eigen veiligheid en veiligheid van slachtoffer
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Maarja, om een scooter met afgeslagen motor, waarvan alleen de verlichting nog brand zie ik zonder lekkage niet meer gevaar dan struikelgevaar. Dus aan de kant zetten is prettig maar contact eruit hoeft niet, als die kortsluiting wil maken kan die dat zonder contact ook wel ;)

want ja, de accu van een electriche fiets kan ook ontploffen 8)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: cavia link=msg=1268523 date=1400445754
Maarja, om een scooter met afgeslagen motor, waarvan alleen de verlichting nog brand zie ik zonder lekkage niet meer gevaar dan struikelgevaar. Dus aan de kant zetten is prettig maar contact eruit hoeft niet, als die kortsluiting wil maken kan die dat zonder contact ook wel ;)

want ja, de accu van een electriche fiets kan ook ontploffen 8)

Dat is inderdaad, ik was er even vanuit gegaan dat de motor nog liep, ongeacht of de scooter vloeistof lekt of niet. En als het een beetje kan scooter aan de kant zetten zodat je een goede werkomgeving krijgt.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170

En als het een beetje kan scooter aan de kant zetten zodat je een goede werkomgeving krijgt.
Maar alleen als dat echt nodig is voor de hulpverlening s.v.p.! Het kan namelijk zijn dat er nog sporenonderzoek door de politie plaats gaat vinden. Ik zie vaak dat hulpverleners, zowel professioneel en behulpzame burgers, alvast even gaan opruimen. Goed bedoeld, maar pas ná overleg met de politie graag O0


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Frank. link=msg=1268536 date=1400447667
Maar alleen als dat echt nodig is voor de hulpverlening s.v.p.! Het kan namelijk zijn dat er nog sporenonderzoek door de politie plaats gaat vinden. Ik zie vaak dat hulpverleners, zowel professioneel en behulpzame burgers, alvast even gaan opruimen. Goed bedoeld, maar pas ná overleg met de politie graag O0

Zeker! Alleen als het echt noodzakelijk is, als het niet direct noodzakelijk is lekker laten liggen!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geďnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Bedankt voor de reacties.
Vooralsnog lijkt het een beetje overdreven om het contact uit te zetten als ik de reacties goed lees.
Scooter aan de kant leggen was in mijn casus geen issue want er was ruimte genoeg.
Ik wacht gewoon af of er nog meer reacties komen.

Groet,
Theo
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Als de scooter geen draaiende motor heeft en er geen brandstof lekt heeft het bij mij geen prioriteit. Als er wel brandstof lekt licht ook aanlaten maar wel bewuste keuze's maken omtrent de risico's op brand.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: JJ75 link=msg=1269753 date=1400761013
Als er wel brandstof lekt licht ook aanlaten maar wel bewuste keuze's maken omtrent de risico's op brand.
Hoezo?