Rijprocedure en vrijhouden kruisingen

Auteur Topic: Rijprocedure en vrijhouden kruisingen  (gelezen 11137 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Gepost op: 19 mei 2014, 11:13:31
Nou heb ik begrepen dat de OCVVR en het  PVI mede opstellers waren van de rijprocedure.
Iemand (bij voorkeur van die organisaties) die hierover zijn mening wil geven?

RVV Artikel 14: Bestuurders mogen een kruispunt niet blokkeren.

Toelichting: "Dit artikel geeft in eenvoudiger woorden de bestaande regel weer dat kruisingen en splitsingen slechts mogen worden opgereden indien de kruising of splitsing kan worden vrijgemaakt dan wel de mogelijkheid bestaat dat de bestuurder zich tussen de verkeersstromen kan opstellen.

Dat bij het oprijden van kruispunten bijzondere voorzich­tigheid wordt betracht, is niet uitdrukkelijk bepaald. Dit vloeit reeds voort uit de algemene bepaling in de WVW."


De rijprocedure B stelt doodleuk:
"De verplichting het kruispunt vrij te houden geldt niet, indien het verkeer ter plaatse geregeld wordt door verkeerslichten of het verkeer op de betreffende weg voorrang heeft ten opzichte van het dwarsverkeer."


Dus, zat ik hier nou fout?
14prutsers


Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2014, 13:20:41
Ik snap je vraagstelling niet helemaal, maar ik kan op het filmpje geen door de filmer gepleegde strafbare feiten ontdekken. Het kruispunt wordt niet door de filmer geblokkeerd. Wel door de bestuurders op de meest rechterbaan voor rechtdoor overigens.


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2014, 13:35:21
Nou dat is dus precies mijn vraag. Ik heb geleerd en gelezen dat je op kruisingen niet stopt. Volgens de rijprocedure hoef je voorrangskruisingen of die met verkeerslichten niet vrij te houden.
Dus als dat niet hoeft dan ben ik in overtreding van artikel 68 lid 1a Bij driekleurige verkeerslichten betekent groen licht: doorgaan;

Dat lijkt me zo ver buiten het verstand voorranggeven dat ik me afvraag hoe zoiets in de Rijprocedure terecht kan komen.
Ik kwam erop door deze test: http://www.quest.nl/test/ken-jij-de-verkeersregels

Citaat
Vraag 50 van 65

Wanneer hoeft u een kruispunt niet vrij te houden?
Als de wegen van het kruispunt gelijk zijn
Als er te weinig ruimte is
Als ik op een voorrangsweg linksaf wil slaan

Nou, goed die online theorieexamens geloof ik wel, maar toch even nagezocht in de Rijprocedure en daar staat dat dus gewoon in!
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2014, 15:17:47
Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot nu nog nooit van enige rijprocedure had gehoord. Na een korte google lijkt dit een richtlijn van het CBR te zijn over het meest wenselijke gedrag van verkeersdeelnemers, die o.a. door een examinator kan worden gebruikt.
Voor zover ik kan zien heeft deze rijprocedure dus verder geen betekenis voor de dagelijkse bestuurder onderweg van huis naar werk. Het is in ieder geval geen wettelijk voorschrift waar een sanctie op kan staan. Ik zou dus zelf het RVV aanhouden, gewoon nooit een kruispunt blokkeren dus.


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2014, 22:04:48

Precies. Maar wat ik dus belachelijk vind is dat rijscholen die onzin dus aan hun leerlingen voorhouden. Je kan die leerlingen toch niet aanleren dat de kruisingen moeten blokkeren omdat je dat op je examen zou moeten doen?

Hoe kan zoiets nou in de rijprocedure terechtkomen?!?
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2014, 22:19:54
Citaat van: feitelijk link=msg=1268738 date=1400529888
. Je kan die leerlingen toch niet aanleren dat de kruisingen moeten blokkeren omdat je dat op je examen zou moeten doen?
Dat doen ze niet. Het gaat om een stukje verkeersinzicht. En dat wordt je bijgebracht. Het zijn gewoon twee verkeersregels die incidenteel met elkaar conflicteren. Wacht je voor groen, of rijd je het kruisingsvlak op en blokkeer je daarmee het kruisende verkeer. Beide zijn overtredingen waarvoor (in theorie) geverbaliseerd kan worden.

Overigens snap ik nog steeds niet over welk punt van de rijprocedure je nou precies valt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #6 Gepost op: 21 mei 2014, 22:55:33
Het antwoord staat in (de toelichting op) het RVV, en wel in de al geciteerde artikelen.

De toelichting op artikel 14 stelt namelijk:

Citaat
(...) dat kruisingen en splitsingen slechts mogen worden opgereden indien de kruising of splitsing kan worden vrijgemaakt dan wel de mogelijkheid bestaat dat de bestuurder zich tussen de verkeersstromen kan opstellen (...)

Ofwel, op het moment dat de bestuurder linksaf wil slaan, daarbij aangenomen dat er geen wachtrij staat op de zijweg links, waardoor het kruispunt verlaten al bij voorbaat niet mogelijk zou zijn, mag een bestuurder het kruispunt oprijden en zich opstellen om linksaf te slaan (zoals te doen gebruikelijk: zover mogelijk naar links op de rijbaan). Immers, zodra de tegengestelde richting weer vrij is, kan deze bestuurder zonder problemen linksaf slaan en het kruispunt verlaten zonder het kruispunt blijvend te blokkeren. Het overige verkeer heeft daar dan weinig hinder van.

De fundamentalistische interpretatie van het RVV zorgt ervoor dat mensen menen altijd in overtreding te zijn dan wel andere mensen altijd in overtreding te zien. Zo heeft de wetgever dat niet bedoeld, zoals ook uit de toelichting mag blijken. Aangezien rijschoolhouders en het CBR geen RVV-fundamentalisten willen maken van iedere welwillende leerling, leren zij de leerlingen aan dat er bepaalde situaties zijn waarin het RVV juist niet fundamentalistisch moet worden geïnterpreteerd. Heel toevallig is dit één van die situaties. Volstrekt logisch dat dit dus in een rijprocedure wordt opgenomen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2014, 22:29:58
Citaat van: Red link=msg=1268740 date=1400530794
Wacht je voor groen, of rijd je het kruisingsvlak op en blokkeer je daarmee het kruisende verkeer. Beide zijn overtredingen waarvoor (in theorie) geverbaliseerd kan worden.
Wachten voor groen is wat je hoort te doen volgens de toelichting van artikel 14. Je mag immers pas oprijden als je de kruising weer kan verlaten. Knappe jongen die de bestuurderr uit het filmpje een prent zou geven voor het wachten voor groen.

Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1269550 date=1400705733
Volstrekt logisch dat dit dus in een rijprocedure wordt opgenomen.
Nou nee, kijk naar het filmpje. In de rijprocedure staat dat je de kruising niet hoeft vrij te houden bij verkeerslichten. Of als je voorrang hebt. Dat is nogal wat anders dan alleen wanneer je je tussen de verkeersstromen kunt opstellen. Sterker nog: dat is compleet anders.

Als je je tussen de verkeersstromen kunt opstellen blokkeer je de kruising niet, van daar dat dat ook van artikel 14 mag.
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #8 Gepost op: 25 mei 2014, 17:52:04
Feitelijk, jij ook hier?
Ik denk dat men bij het kruispunt blokkeren een situatie bedoelt die Lt. Col. Me een beetje aanhaalt. Een kruispunt met een opstelmogelijkheid in de middenberm waar in het midden ook een verkeerslicht staat.
Je slaat bijvoorbeeld linksaf op een weg met gescheiden rijbanen. Je krijgt groen en draait naar links de middenberm in. Daar staat een verkeerslicht met rood licht. Je stopt keurig maar staat eigenlijk stil op het kruispunt.


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2014, 21:06:49
Ja, dat staat zo in de toelichting van 14. Maar dus in het geheel niet in de rijprocedure. Die rept niet van opstelmogelijkheden, maar slechts van voorrang of verkeerslichten.
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen