Preventief fouilleren

Auteur Topic: Preventief fouilleren  (gelezen 16021 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vinma

  • Gast
Gepost op: 7 juni 2006, 14:21:48
Hoe zit het nu eigenlijk met de regels rond het preventief fouilleren?

Ik kom uit Tilburg, waar met regelmaat preventief wordt gefouilleerd. Het is me nog niet overkomen, maar eigenlijk wíl ik helemaal niet worden gefouilleerd als ik met m'n gezinnetje loop te winkelen. Ik wil gewoon "vrij" over straat kunnen lopen!

Mag ik weigeren? En op welke grond?
Bestaat hier inmiddels jurisprudentie over?

Alvast bedankt voor jullie inbreng!

Vincent




Michelle1983

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 7 juni 2006, 14:33:39
Nee u mag niet weigeren.

Op grond van artikel 151b van de Gemeentewet heeft de burgemeester een aantal gebieden in Tilburg aangewezen als veiligheidsrisicogebied. In die gebieden mag op grond van de artikelen 50-52 Wet Wapens en Munitie op last van de officier van justitie gedurende een bepaalde tijd (hoogstens 12 uur) de politie iedereen fouilleren.

Omdat het slechts gaat om controle ben je verplicht om daaraan mee te werken. Weiger je dat of verzet je je daartegen, dan pleegt u een strafbaar feit.


vinma

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 7 juni 2006, 16:04:04
Op grond van artikel 151b van de Gemeentewet heeft de burgemeester een aantal gebieden in Tilburg aangewezen als veiligheidsrisicogebied. In die gebieden mag op grond van de artikelen 50-52 Wet Wapens en Munitie op last van de officier van justitie gedurende een bepaalde tijd (hoogstens 12 uur) de politie iedereen fouilleren.

Moet er een gerede grond zijn om te vrezen voor ongeregeldheden of criminaliteit om een gebied als veiligheidsrisicogebied aan te wijzen?
Of mag de burgemeester willekeurig gebieden aanwijzen?


Michelle1983

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 7 juni 2006, 16:21:01
Daartoe moet in het gebied sprake zijn van verstoring van de openbare orde door de aanwezigheid van wapens of ernstige vrees voor het ontstaan daarvan.

In Tilburg gaat het om twee gebieden:
1) Het eerste gebied betreft enerzijds het gedeelte Zuidoosterstraat, Besterdplein, Besterdring, NS plein, Koestraat en Leonard van Veghelstraat en het gebied dat door de vier laatstgenoemde straten wordt omsloten en anderzijds de Spoorlaan (gedeelte tussen Noordhoekring en Boerhaavestraat), Noordstraat, Nieuwlandstraat, Bleshof, Kapelhof, Oude Markt, Stadhuisplein, Paleisring, Piusplein, Heuvelring, Damsstraat, Heuvel, Tivolistraat, Spoorlaan en het gebied dat door deze straten wordt omsloten.
2) Het tweede gebied betreft de Gashuisring-Lochtstraat en Jan Heijnstraat.

Waarom? De nu aangewezen gebieden, met inbegrip van daarin gelegen voor het publiek openstaande gebouwen en daarbij horende erven, zijn aangewezen na een analyse van de politiecijfers. Zo blijken er in deze gebieden verhoudingsgewijs veel incidenten gemeld te worden waarbij wapens, munitie of steekvoorwerpen werden gebruikt. De cijfers wijzen daarmee op een grotere mate van wapenbezit dan elders. Bovendien blijkt dat de bewoners in deze gebieden zich onveiliger voelen dan elders en men vaker slachtoffer van delicten is.

Aldus de website van de gemeente Tilburg.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 7 juni 2006, 16:26:14
en mij lijkt als je niets te verbergen hebt, dan hoef je ook niets te vrezen toch?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Michelle1983

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 7 juni 2006, 16:46:03
en mij lijkt als je niets te verbergen hebt, dan hoef je ook niets te vrezen toch?

Ben ik deels met je eens. Als je geen verboden dingen bij je hebt, heb je niets te vrezen. Maar dan nog kunnen er altijd dingen zijn die je voor jezelf wilt houden en bij zo'n fouilleeractie toch in een keer naar buiten komen. Datzelfde probleem kan ook bij een identiteitsplicht gelden.


Mobcop

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 9 juni 2006, 02:52:30
Ben ik deels met je eens. Als je geen verboden dingen bij je hebt, heb je niets te vrezen. Maar dan nog kunnen er altijd dingen zijn die je voor jezelf wilt houden en bij zo'n fouilleeractie toch in een keer naar buiten komen. Datzelfde probleem kan ook bij een identiteitsplicht gelden.

Wat voor "dingen"bedoel je???


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #7 Gepost op: 9 juni 2006, 04:36:06
Wat voor "dingen"bedoel je???
Je zal maar net bij Christine LeDuc in de shop geweest zijn en de politie gaat je tas leeghalen ::) ;) ;)

Maar ik zou er verder geen moeite mee hebben... levert een veiligere omgeving op, dus wat mij betreft doen ze maar :)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Michelle1983

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2006, 23:53:42
Ach daar wil ik nog wel mee gezien worden hoor :P, maar er zijn nog veel persoonlijker dingen dan dat ... en dan gaat het me niet om spullen die ik bij mij heb. Voor sommigen misschien een ver van hun bed idee, maar transseksualiteit kan zoiets zijn. Op een bepaald moment zal men dan papieren als man hebben en als vrouw door het leven gaan. Bij fouilleren of identiteitscontrole geeft dat toch allerlei problemen maar ook kan dat betekenen dat men iets heel persoonlijks naar buiten moet brengen.


vinma

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2006, 09:44:21
Bij fouilleren of identiteitscontrole geeft dat toch allerlei problemen maar ook kan dat betekenen dat men iets heel persoonlijks naar buiten moet brengen.

Wat dacht je van het idee dat bij dergelijke acties in principe iedereen als "verdachte" wordt behandeld? Je wordt toch een stukje in je vrijheid beperkt, ook al heb je níets te verbergen. :P

Nog even terugkomend op mijn eerdere vraag: bestaat hier jurisprudentie over (bijv mbt mensen die hebben geweigerd)?