Waarom wordt zo'n tunnel niet volledig onder 1 regio ingedeeld?
Dat het wel goed kan, tonen de afspraken m.b.t. de Waterwolftunnel (N201) tussen Schiphol Rijk en Aalsmeer aan.
Hoewel deze formeel op het grensgebied van 2 veiligheidsregio's ligt, is afgesproken dat de multidisciplinaire coordinatie door de VR Amsterdam-Amstelland wordt uitgevoerd. D.w.z.:
- er wordt door operationele eenheden twee-zijdig aangereden, dus vanuit beide regio's
- bij GRIP 1 alarmeert VR A-A hun CoPI; de OvD-B van de VRK en de OvD-Bz van de gemeente (Haarlemmermeer) sluiten daarbij aan.
- bij GRIP 3 alarmeert VR A-A hun Taskforce/RBT waarbij de burgemeester van Haarlemmermeer aansluit.
Er zijn echter geen scenario's met complexe tactisch/strategische vraagstukken, dus de kans op een hogere opschaling dan GRIP 1 wordt als klein gezien.
Lees ook het artikel op blz 14-15 in:
https://www.brandweer.nl/publish/pages/.../3_sitrap_nr_2-2013_def.pdf