24-05-2014 Vrijwilligersdag Rode Kruis "Sterke Schakels in noodhulpverlening" - Gouda (ZH)

Auteur Topic: 24-05-2014 Vrijwilligersdag Rode Kruis "Sterke Schakels in noodhulpverlening" - Gouda (ZH)  (gelezen 2065 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Deze vrijwilligersdag gaat over de toekomst én de modernisering van de hulpverlening van het Rode Kruis bij rampen en calamiteiten. Een interactieve dag die geheel in het licht staat van drie onderwerpen die ons allemaal raken:

De rol van burgers bij calamiteiten (of “Henry Dunant anno 2014”)
Brand in een verzorgingsflat. Paniek breekt uit. Bouwvakkers en passanten steken de handen uit de mouwen en brengen de bewoners in no-time in veiligheid. Helaas vormt dit voorbeeld een uitzondering. Vaak wordt er als eerste een rood-wit lint gespannen. “Blijft u even achter het lint, hier zijn professionals aan het werk.” Zonde natuurlijk, want daarmee gaat een groot potentieel aan mankracht verloren.
Ellen Kelder, projectleider Meerlaagsveiligheid
De overheid bouwt steeds vaker op de zelfredzame burger, en vertrouwt op spontane hulp van burgers. Maar hoe zorg je voor een goede afstemming op voorhand tussen overheden, hulpdiensten het bedrijfsleven en uiteraard de bewoners?
Kim Anema, intern projectleider COBACORE
Onderzoek in Australië naar de rol van sociale media tijdens de overstromingen van 2011 leerde dat 'het publiek' niet hulpeloos is. Hoe kunnen we met de juiste inzet van o.a. sociale media het voorheen hulpeloze slachtoffer mobiliseren en veranderen in een sterke medestander?
Wanda van de Bovenkamp, initiatiefnemer zoektocht Julian en Ruben
Tegen welke muren en kastjes loop je aan als je als burger daadwerkelijk de handen uit de mouwen wil steken? En hoe coördineer je een spontane actie?

De zelfredzaamheid van getroffenen, omstanders, en de minder zelfredzamen…
Zelfredzaamheid: voorbereid zijn op en een oplossing kunnen vinden voor niet-alledaagse situaties. Soms vergt dit het nodige van de verbeelding, maar veel vaker is het een kwestie van praktisch denken. Voldoende eten en drinken in huis, een werkende telefoon en natuurlijk een lijstje met mensen die je altijd kunt bellen. Want wie springt er anders bij wanneer het erom spant?
Barry van ´t Padje, senior adviseur brandweer Amsterdam
Zelfredzaamheid, wat is dat precies? Kun je op de burger rekenen bij de planvorming en hoe kan de professionele hulpverlening daar haar voordeel mee doen?
Martha Prins, unitleider Leger des Heils
Dat je met het stimuleren van zelfredzaamheid crisissituaties kunt voorkómen bewijst het Leger des Heils. Maar zelfredzaamheid bereik je nooit alleen. Je hebt immers meer aan een kennis die je altijd kunt bellen dan aan tien blikken tomatensoep in de kast. (Soep is trouwens ook lekkerder als je het sámen opeet!)

De rol van de Sociale Media bij calamiteiten
Sociale media worden nu al veel gebruikt door burgers bij noodsituaties en dit zal in de toekomst alleen maar toenemen. Het merendeel van de burgers verwacht van de hulpdiensten dat zij de klok rond reageren op hulpvragen via sociale media. Tegelijkertijd ‘organiseren’ burgers steeds vaker hun eigen hulp via sociale media. Welke kansen biedt dit en welke valkuilen zijn er?
Roy Johannink, adviseur crisiscommunicatie
Social Media zijn een gegeven feit, waar ook overheid mee te maken krijgt. Nieuws verspreidt zich als een lopend vuurtje en informatie ligt voor het oprapen. Hoe wordt het rampenhulpverleningsbeleid daarop aangepast?
Richard Stronkman, oprichter Twitcident
Een 15-jarig meisje uit Haren stuurde via Facebook een uitnodiging naar 78 vrienden. De gevolgen kennen we allemaal. Welke tools zijn er inmiddels ontwikkeld om een tweede Project-X te voorkomen of in ieder geval te kunnen zien aankomen?
In de pauzes is er een informatiemarkt over alle nieuwe ontwikkelingen binnen de Noodhulp van het Rode Kruis. Natuurlijk is er ook alle tijd om elkaar nóg beter te leren kennen en ervaringen uit te wisselen. Na afloop is er een borrel.
Dagprogramma
09.00 uur - Ontvangst
09.30 uur - Opening
10.00 uur - Burgerhulp bij rampen
11.00 uur - Koffiepauze
11.30 uur - Zelfredzaamheid bij rampen
12.45 uur - Lunchpauze
13.30 uur - Sociale Media tijdens rampen
14.45 uur - Afsluiting
15.00 uur - Borrel
16.00 uur - Einde