Vluchtmaskers

Auteur Topic: Vluchtmaskers  (gelezen 13170 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Gepost op: 2 mei 2014, 12:41:00
Echt fijn, dat revitox, zou iedere regio moeten hebben! Deze mensen durfden dus echt niet in de ladder te stappen en het portiek vol rook. Ja, dan zit je..




Fankybear

  • Manschap A Brandweer, Verkenner gevaarlijke stoffen (WVD), Brandweerchauffeur (categorie licht).
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2014, 21:55:18
Het bewijst maar weer het nut van het bestaan van vluchtmaskers!! Bij sommige korpsen hangt dit standaard aan het ademluchttoestel!


Disclaimer: Alle uitspraken die hier worden gedaan berusten niet op meningen van organisaties, maar slechts op de mening van de auteur.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2014, 22:33:35
Ja, alleen in dit geval is geen vluchtmasker maar revitox gebruikt, dat is wat anders.. Vluchtmasker zou ik niet op durven door de rook met een filter... Dat houdt het echt niet tegen..

Revitox wordt aangesloten op de ademlucht van de manschap, en heeft dus verse ademlucht.. 100 x beter!


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2014, 14:58:28
Citaat
Revitox wordt aangesloten op de ademlucht van de manschap, en heeft dus verse ademlucht.. 100 x beter!
Met één heel groot nadeel dat je eigen ademlucht (en dus veiligheid) beinvloed wordt door de mate waarop het slachtoffer ademt. En die heeft niet geleerd om rustig adem te halen en uit te blazen. Die is helemaal in paniek en slurpt in enkele teugen veel van jouw lucht weg. Dus stel je hebt lang moeten zoeken en vindt net boven de krtieke grens om terug te gaan het slachtofffer. Je geeft hem het masker en voordat je met hem goed en wel op weg bent gaat je fluit. Das lekker.....
Nee gewoon vluchtmasker met filter, mijn ademlucht is voor mijzelf !
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2014, 16:32:05
Citaat van: tower-ladder link=msg=1264377 date=1399121908
Met één heel groot nadeel dat je eigen ademlucht (en dus veiligheid) beinvloed wordt door de mate waarop het slachtoffer ademt. En die heeft niet geleerd om rustig adem te halen en uit te blazen. Die is helemaal in paniek en slurpt in enkele teugen veel van jouw lucht weg. Dus stel je hebt lang moeten zoeken en vindt net boven de krtieke grens om terug te gaan het slachtofffer. Je geeft hem het masker en voordat je met hem goed en wel op weg bent gaat je fluit. Das lekker.....
Nee gewoon vluchtmasker met filter, mijn ademlucht is voor mijzelf !

Tja in de praktijk wordt het bijna alleen gebruikt om bijvoorbeeld personen te evacueren in een trapportaal dat vol rook staat. Werkt prima en nog nooit problemen mee gehad. Het zijn vaak maar korte stukjes en het blijft gewoon gbv gebruiken.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #5 Gepost op: 3 mei 2014, 16:37:24
Citaat
Het zijn vaak maar korte stukjes en het blijft gewoon gbv gebruiken
Klopt tot dat het in een trapportaal van 10 etages of meer is, of je doet een inzet in een ander gebouw als de standaard woning. Bijvoorbeeld metro in brand en je moet tientallen meters door de rook met je geredde persoon.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #6 Gepost op: 3 mei 2014, 19:16:25
Citaat van: tower-ladder link=msg=1264385 date=1399127844
Klopt tot dat het in een trapportaal van 10 etages of meer is, of je doet een inzet in een ander gebouw als de standaard woning. Bijvoorbeeld metro in brand en je moet tientallen meters door de rook met je geredde persoon.

Jaja..... Vreemde beredenering hou jij erop na.. Dus omdat het wel eens kan gebeuren dat het een lange terugweg is, moeten we dit maar helemaal niet gebruiken, ook niet in portieken?

Let wel, dit is alleen te gebruiken om direct naar buiten te gaan, en de collega's weten echt wel wanneer dit nog zin heeft en wanneer niet..

Als ik er een slachtoffer mee kan redden doe ik dat, in plaats van net als jij te zeggen, niks ervan, hier een filtermasker...


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #7 Gepost op: 3 mei 2014, 20:50:17
Citaat
Jaja..... Vreemde beredenering hou jij erop na..

Ik niet, maar dit is wel de redenatie die door veel korpsen waaronder inderdaad ook mijn korps gehanteerd wordt. Ademlucht voor de brandweerman, vluchtmasker met filter voor het slachtoffer. En geloof me, de ander optie is ook zeker besproken en overwogen maar niet voor gekozen.
Daarbij een korte afstand door een portiek of zo kan ook met filtermaskers. In het buitenland doen onze collega korpsen zelfs brandbestrijding met filtermaskers. Dus.....
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #8 Gepost op: 3 mei 2014, 23:23:23
Citaat van: tower-ladder link=msg=1264425 date=1399143017

Ik niet, maar dit is wel de redenatie die door veel korpsen waaronder inderdaad ook mijn korps gehanteerd wordt.

Maar jij uit die mening, dus ik vraag me af, ben je het dan eens met het korps of niet?

Ik vind dit topspul, jammer dan dat het slachtoffer jouw lucht gebruikt, hoe ver kan het lopen zijn in de Nederlandse woningen, daar moet je gewoon rekening mee houden.. Slachtoffer naar buiten, nieuwe fles(bajonetsluiting, zo gebeurd), en hup weer naar binnen..

Ik zou niet met zo'n filtermasker door de rook willen, dat is ECHT schijnveiligheid voor de burger.. Als dat echt de rook zou tegen houden had de brandweer er wel mee gelopen in plaats van die grote bult op je rug..


guest12562

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 4 mei 2014, 12:03:29
Voor zo'n snelle redding is zo'n vluchtmasker natuurlijk voldoende en een prima alternatief voor het door de rook lopen zonder....

Ik ben blij dat er niet nog iemand aan mijn fles gaat lurken, gaat immers om jou veiligheid en als jij niets meer kunt door rare capriolen van het SO dan is het dus voor beide te laat.

Vluchtmasker dus prima ook voor de korte inzetten, eigenlijk dezelfde redenatie.
Vluchtmasker ook prima voor een korte uitleg, met dat andere masker wordt het een ander verhaal.