GRIP 1 Grote hulpverlening (ongeval meerdere beknellingen) vrachtwagen A28 - Putten 24-05-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Grote hulpverlening (ongeval meerdere beknellingen) vrachtwagen A28 - Putten 24-05-2014  (gelezen 20787 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: Onger Oensien link=msg=1270589 date=1401046246
jadjong, ik snap werkelijk niet dat er mensen zoals jij maar een beetje zelf gaan interpreteren hoe het zou moeten zijn en daarnaar gaan handelen.
Die snelheidsbeperking staat er niet voor niks en juist door je eraan te houden voorkom je extra vertragingen. Vaak is het zo dat als je de 50 op de matrix echt aanhoudt er een constante doorstroming blijft. Je blijft dan rijden ipv steeds te moeten stilstaan en optrekken. Doordat mensen harder blijven rijden en dan ineens geconfronteerd worden met langzamer verkeer verderop en een groot snelheidsverschil daarmee (omdat er daar dan gewerkt wordt, een versmalling is, een verandering van rijbaan, geen vluchtstrook etc en je dus echt langzamer moet rijden) krijg je dat mensen op de rem trappen. Het effect van remlichten weten we inmiddels, dat werkt zo een paar honderd meter auto's door. Gevolg is in de meeste gevallen dat de afstand waarover het verkeer langzaam rijdt nog verder komt te liggen en je dus een grotere vertraging krijgt.
Hetzelfde geldt voor afsnijden via tankstations. De toerit bij zo'n tankstation is niet ontworpen voor een dergelijke stroom auto's waardoor invoegend verkeer weer voor extra vertraging zorgt op de gewone rijbanen.
Het werkelijke winst effect van dergelijk gedrag zit meestal meer tussen de oren dan dat je er daadwerkelijk tijd mee wint. En het grootste verlies is voor de mensen die achter je rijden.
Soms lijkt het allemaal erg onlogisch maar je kunt van mij aannemen dat er over dergelijke snelheidsbeperkingen goed nagedacht is en ook tussentijds nog wel eens een kleine wijziging wordt aangebracht als blijkt dat er verbeteringen mogelijk zijn. Bij evaluaties blijkt telkens maar weer dat in 90% van de gevallen de automobilisten zelf verantwoordelijk zijn voor extra vertragingen.
Het gaat Jadjong over de logica en het onlogische gevoel bij sommige afzettingen en ik kan mij daar ook in vinden.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Citaat van: Bert65 link=msg=1270668 date=1401054960
Het gaat Jadjong over de logica en het onlogische gevoel bij sommige afzettingen en ik kan mij daar ook in vinden.

En het ging mij erom dat hij besloot met de tekst dat hij en anderen dan pas langzamer gingen rijden als men daadwerkelijk wegwerkzaamheden zag. Wat het resultaat daarvan is kun je in mijn betoog lezen.
We leven in een klein landje met beperkte ruimte en aardig wat inwoners. Er moeten dus strenge regels zijn om alles orderlijk te laten verlopen.
Vervolgens zijn er in mijn ogen steeds meer mensen die het vervelend vinden dat ze op een afstand van misschien enkele km's een tikkeltje langzamer moeten rijden en daar dan altijd maar tekst en uitleg bij moeten hebben,
Je kunt er misschien een onlogisch gevoel bij hebben maar er zit wel degelijk een goede theorie achter. In de praktijk lijkt die misschien vreemd maar het is voor de doorstroming toch echt stukken beter om lang van te voren al de snelheid eruit te halen om problemen te voorkomen.
Het is echt een feit dat die files en vertragingen juist steeds ontstaan omdat mensen de snelheidsbeperkingen in vroeg stadium negeren. Met videoanalyse al meerdere keren vastgelegd.
Die beperkingen zul je dan ook op de naastliggende banen moeten doen om niet een te groot snelheidsverschil onderling te krijgen. Ook daarvan kan een kind indenken wat eventuele consequenties kunnen zijn.
Nogmaals, de winst is minimaal voor de doorrijders en het verlies voor de achteropkomende automobilisten vaak des te groter.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Onger Oensien link=msg=1270675 date=1401057938
En het ging mij erom dat hij besloot met de tekst dat hij en anderen dan pas langzamer gingen rijden als men daadwerkelijk wegwerkzaamheden zag. Wat het resultaat daarvan is kun je in mijn betoog lezen.
We leven in een klein landje met beperkte ruimte en aardig wat inwoners. Er moeten dus strenge regels zijn om alles orderlijk te laten verlopen.
Vervolgens zijn er in mijn ogen steeds meer mensen die het vervelend vinden dat ze op een afstand van misschien enkele km's een tikkeltje langzamer moeten rijden en daar dan altijd maar tekst en uitleg bij moeten hebben,
Je kunt er misschien een onlogisch gevoel bij hebben maar er zit wel degelijk een goede theorie achter. In de praktijk lijkt die misschien vreemd maar het is voor de doorstroming toch echt stukken beter om lang van te voren al de snelheid eruit te halen om problemen te voorkomen.
Het is echt een feit dat die files en vertragingen juist steeds ontstaan omdat mensen de snelheidsbeperkingen in vroeg stadium negeren. Met videoanalyse al meerdere keren vastgelegd.
Die beperkingen zul je dan ook op de naastliggende banen moeten doen om niet een te groot snelheidsverschil onderling te krijgen. Ook daarvan kan een kind indenken wat eventuele consequenties kunnen zijn.
Nogmaals, de winst is minimaal voor de doorrijders en het verlies voor de achteropkomende automobilisten vaak des te groter.
En dat weet dus niet iedereen. Mensen die zich er in interesseren wel maar velen weten het niet of onthouden het niet. De ANWB heeft er ook wel eens over geschreven in hun blad.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Citaat van: JJ75 link=msg=1270705 date=1401087522
En dat weet dus niet iedereen. Mensen die zich er in interesseren wel maar velen weten het niet of onthouden het niet. De ANWB heeft er ook wel eens over geschreven in hun blad.

Volgens mij heeft BODW er ook wel eens aandacht aan besteed. Dat ging dan meer over filevorming. Goed te zien dat het probleem altijd ontstaat door te grote snelheidsverschillen. In feite kwam het er op neer dat als iedereen langzamer ging rijden het per saldo een stuk vlotter ging. Het klinkt allemaal erg onlogisch maar toch is het zo. Je moet er toch rekening mee houden dat niet iedereen op de weg een held is en sommige mensen snel in paniek raken, niet durven in te voegen of niet altijd goed te ruimte zien. Dat betekent dat de wat "betere" chauffeurs een stapje terug moeten doen en niet altijd van hun eigen kwaliteiten uit moeten gaan.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Als de automobilisten op de hoofdweg en de automobilisten op invoegstrook gelijke snelheden houden en tussen de auto's op de hoofdweg voldoende veilige invoegruimte (lengte) voor een vrachtauto (lengte) is dan ontstaat er door het soepele invoegen op dat punt geen file.

Een constante (lagere) snelheid van alle voertuigen geeft een aanmerkelijk betere doorstroming dan het zogenaamde harmonica effect en vermindert bovendien de kans op kop staart aanrijdingen aanzienlijk.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Citaat van: Bert65 link=msg=1270668 date=1401054960
Het gaat Jadjong over de logica en het onlogische gevoel bij sommige afzettingen en ik kan mij daar ook in vinden.

En juist dat veroorzaakt problemen.
Ga er gewoon van uit dat die afzetting en snelheidsbeperking daar niet staat om te plagen, maar vooreen prima reden, en ga niet zelf nadenken en doen wat je denkt dat goed is.
Wedden dat het beter doorstroomt?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Ik wil daar tegenin brengen dat toch niet altijd de meest logische keuzes gemaakt worden. Heb ook wel eens flink moeten remmen omdat na een bocht zonder ruim van te voren een duidelijke vooraankondiging (ben er nog eens langs gereden) een wegafzetting was geplaatst en het verkeer daar abrubt door afremde.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Citaat van: JJ75 link=msg=1271242 date=1401218917
Ik wil daar tegenin brengen dat toch niet altijd de meest logische keuzes gemaakt worden. Heb ook wel eens flink moeten remmen omdat na een bocht zonder ruim van te voren een duidelijke vooraankondiging (ben er nog eens langs gereden) een wegafzetting was geplaatst en het verkeer daar abrubt door afremde.

Het blijft mensenwerk, een foutje kan altijd voorkomen.
Overigens kun je klachten altijd melden bij RWS. Als men het niet weet dan kan men er ook niks aan doen.