Veiligheidsvesten(RWS-standaard)

Auteur Topic: Veiligheidsvesten(RWS-standaard)  (gelezen 3976 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

en-er-gy

  • Uit de hand gelopen hobby: Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Gepost op: 30 mei 2014, 16:54:34
Hallo collega`s en andere personen die iets in de beveiliging te doen hebben, 0098

Ik vroeg mij af of er een standaard bestaat wat de reflecterende vestje aangaat.
ik zie vaak: (bron: unishorebedrijfskleding.nl)

maar ook wel eens de gele variant zonder V-logo. Kan ik als bedrijf luikraak een kleur kiezen of heb ik mij te houden aan de voorschriften die de hulpverleners ook gebruiken tijdens calamiteiten?

een donkerrode, witte, roze of groene vind ik namelijk ook erg aantrekkelijk  e050




Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2014, 18:50:36
Je mag een zichtbaarheidshesje in elke kleur aanschaffen wat je wilt. Het ligt aan bijv. voorschriften van de werk- of opdrachtgever aan welke eisen het moet voldoen (kleur, mate van reflectie, teksten etc..)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #2 Gepost op: 1 juni 2014, 16:22:12
Jazeker bestaat er een standaard, en je mag niet zomaar alles aandoen als je het vest ook gebruikt als PBM. De standaard is de EN-20471 norm (voorheen de EN-471 norm), en deze bepaalt of een vest een "hoge zichtbaarheidsvest" is of juist niet. Als je beroepsmatig werkt in omstandigheden waarbij hoge zichtbaarheid vereist is (en dat kan variëren van wegwerker tot hulpverlener tot beveiliger), dan moet je als PBM hoge zichtbaarheidskleding dragen.

Om een hoge zichtbaarheidsvest te hebben volgens de norm, moet deze een bepaalde oppervlakte fluorescerende stof (in geel, oranje of rood) en een bepaalde oppervlakte retroreflecterende stof hebben. Een blauw vest zoals in de getoonde foto kan nooit voldoen aan EN-20471. Wel voor wat betreft de reflectie, niet voor wat betreft de fluorescerende stof. Je kunt dit blauwe (of roze, groene, paarse) vest dus wel dragen als je niet werkt in omgeving waar zichtbaarheid vereist is, maar je kunt het niet dragen waar het wel vereist is.

Voorbeeld: dit blauwe vest kun je dragen als je bij een toegangsdeur naar een kantoor staat. Je mag het blauwe vest niet aan als je parkeercontrole uitvoert op een bedrijfsterrein. In het eerste geval speelt zichtbaarheid in een veiligheidsanalyse (normaal) geen rol, in het tweede geval zal het dragen van zichtbaarheidskleding verplicht zijn.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #3 Gepost op: 1 juni 2014, 23:16:43
Naast de regels voor reflectie en dergelijke moet je er als beveiligingsbedrijf ook rekening mee houden dat de kleding goedgekeurd moet zijn door de minister van V&J.

Artikel 9, lid 1 van de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus zegt namelijk het volgende
Citaat
Een beveiligingsorganisatie aan welke een vergunning is verleend draagt er zorg voor dat de personen die zijn belast met beveiligingswerkzaamheden, bij de uitvoering van deze werkzaamheden een door Onze Minister goedgekeurd uniform dragen.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid