Een reuzebrandblusser voor treinen in Antwerpen

Auteur Topic: Een reuzebrandblusser voor treinen in Antwerpen  (gelezen 6938 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 1 juni 2014, 11:58:46
Een reuzebrandblusser voor treinen in Antwerpen

Volgens mij zouden we hier in nederland ook mee uit de voeten kunnen voor bv industriebranden.




en-er-gy

  • Uit de hand gelopen hobby: Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #1 Gepost op: 1 juni 2014, 14:02:50
Komen bij mij een aantal vragen:

het is een turbine; dus is er kerosine benodigd ipv diesel of benzine, Hoeveel kost dat per brand?
De standplaats: centraal in NL of regionaal beheren in de haven van Rotterdam?
Onderhoudskosten?
Wat kost een vrachtwagen met zo`n opbouw???


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #2 Gepost op: 1 juni 2014, 14:58:28
2800l kerosine, genoeg voor 2u blussen. Kan bijgevuld worden tijdens de blussing.

http://www.basf.be/ecp2/Belgium/nl/function/conversions:/publish/upload/News_Infocenter/press_releases/TurboJet_BASF.pdf


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #3 Gepost op: 1 juni 2014, 15:37:06
Meer over de brand op het rangeerstation in Kijfhoek:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=47596.0

Wat brandstof voor de straalmotoren betreft genoeg voor ruim 2 uur blussen (verbruik +- 1000 l/uur).
Ik heb nog enige vragen over het Groot Water Transport. (afstand: 2 km, capaciteit: 8000 l/min)
- Wat is de opbouwtijd van dit GWT?
- Hoe groot is dat reservoir? Ook dat raakt op. (120 minuten = 960 m3 water)
- Op 2:16 zie je de (blauwe) toevoerslangen over het spoor liggen. Als daar een lange trein staat, zal het dus niet mogelijk zijn om water aan die kant te krijgen. Wat dan?
- De breedste bundel is 56 sporen breed. Wagons koelen gaat tot 17 sporen ver. De middelste 22 sporen zijn dus niet (voldoende) te koelen?

Een tijd geleden ook een artikel over geweest op brandweernederland.nl
http://www.brandweernederland.nl/actueel/brwnl_nieuws/?ActItmIdt=35049
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #4 Gepost op: 1 juni 2014, 18:09:52
Waarom niet gewoon horizontale stijgleidingen over het terrein leggen? Voertuigen aan de voor af achterkant neerzetten waarbij de 'stijg'leiding gevuld kan worden. Met LD krat tussen de sporen door lopen, aankoppelen en blussen. Het effect lijkt me op spoor 17 zelfs groter als de nevelstraal die hier nog uitkomt.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


thspbrwk

  • HBM, BBW, Preventie, BM, Instructeur, Onderzoeker, Gaspakdrager, Voormalig Chemelot Brw.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
    • EMS Born
Reactie #5 Gepost op: 1 juni 2014, 20:59:26
Het blussysteem is zeker toepasbaar, maar de tijd voor inzet gereed maken is veel te lang. De Turbine opstarten en waterwinning maken is veel handwerk. Wat wel werkt zijn stationaire water kanonnen of hydroshields. Vaak kiest men hier niet voor, vanwege de kosten aanschaf kosten en onderhoud. Als men praktisch kijkt is het turbine systeem beperkt en het kost enorm veel tijd alvorens het gebruiksklaar is. Een mogelijke BLEVE is hiermee niet te voorkomen. Een alternatief kan een aantal speciale super hydranten zijn voor 6-10 duim slangen die parallel met het spoor uitgereden kunnen worden door een combi voertuig met deze slangen pomp en een groot >5000 liter dakkanon. Wij hebben bij Chemelot de ervaring dat de tijdfactor hiermee sterk verbeterd, doch bevredigend is dit niet helemaal. ook moet er per 6 sporen een weg parallel langs het spoor liggen.
(Brandweer)kunde een gebied waar nog te weinig mensen echt iets van weten! Mijn werk, mijn uitdaging, mijn passie. Brandweerkundig vakmanschap in alle


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #6 Gepost op: 1 juni 2014, 22:36:19
Citaat van: thspbrwk link=msg=1272182 date=1401649166
Het blussysteem is zeker toepasbaar, maar de tijd voor inzet gereed maken is veel te lang. De Turbine opstarten en waterwinning maken is veel handwerk. Wat wel werkt zijn stationaire water kanonnen of hydroshields. Vaak kiest men hier niet voor, vanwege de kosten aanschaf kosten en onderhoud. Als men praktisch kijkt is het turbine systeem beperkt en het kost enorm veel tijd alvorens het gebruiksklaar is. Een mogelijke BLEVE is hiermee niet te voorkomen. Een alternatief kan een aantal speciale super hydranten zijn voor 6-10 duim slangen die parallel met het spoor uitgereden kunnen worden door een combi voertuig met deze slangen pomp en een groot >5000 liter dakkanon. Wij hebben bij Chemelot de ervaring dat de tijdfactor hiermee sterk verbeterd, doch bevredigend is dit niet helemaal. ook moet er per 6 sporen een weg parallel langs het spoor liggen.

Als je ergens "veel water" op wilt brengen moet je ten eerste zorgen voor de continue aanvoer van "veel water" wat voor systeem je ook wilt gaan toepassen.
Bij deze reuzeblusser ben je afhankelijk van de windrichting en de opstelmogelijkheden van deze reuzeblusser in relatie tot de winrichting en windkracht. Dat levert een beperking, de tweede beperking is de snelle regeling van de aanvoer van voldoende bluswater. Voor 480 m3/uur moet je snel kunnen afleggen van open water en dat open water moet redelijk dicht in de buurt zijn.
Welk systeem je ook gaat toepassen de eerste stap zal moeten zijn een pijpleiding" zeg > 2400 m3/uur vanaf open water naar het terrein, de tweede stap hydrants van voldoende capaciteit zeg > 400 m3/uur op strategische punten op het terrein.


Chukkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
Reactie #7 Gepost op: 2 juni 2014, 09:25:36
In Duitsland hebben ze veel ervaring met het system. Daar wordt het meestal gebruikt voor koeling.
Brand op chempark Dormagen, brand in acrylonitril tank.


Beeld en geluid op afstand:
http://www.youtube.com/watch?v=dUnoep73lxc

Beschrijving van de brand in het duits:
http://www.bestpractice-feuerwehr.de/Members/wpraeger/grosfeuer-im-chemiewerk/?searchterm=None
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)


Chukkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2014, 19:49:43
Eerste model van de turbo loscher van BASF Ludwigshafen. Promo film met op 3:20 de schuim inzet.
http://www.youtube.com/watch?v=5FtswNOwo1M
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)


BrandweermanBD

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2014, 19:40:46
Wel een mooi apparaat, maar hoe ga je dit voorzien van water en brandstof...