Tijdsduur opnemen alarmcentrale

Auteur Topic: Tijdsduur opnemen alarmcentrale  (gelezen 11803 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2015, 19:18:29
Heb ooit bij Driebergen gehad, dat ik een bandje kreeg dat ik zsm werd geholpen O0 :-X


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #21 Gepost op: 12 januari 2015, 20:06:29
 :-X

Waarom deze ''smiley''?

Verwachten we nou echt allemaal in dit totaal verwende land dat als we 112 bellen dat we direct als VIP's worden behandeld? Het is een noodnummer, voor politie, brandweer en ambulance. Een noodnummer wat soms platgebeld wordt.   O0


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #22 Gepost op: 12 januari 2015, 21:01:34
Als burger wordt ons verteld dat als elke seconde telt je 112 moet bellen. Dan verwacht je niet dat je 2 a 3 minuten in de wacht gezet wordt. In dit geval niet zo'n probleem maar kan het zijn dat Driebergen deze melding als niet levensbedreigend heeft doorgeschakeld? Of wordt daar geen verschil in gemaakt?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #23 Gepost op: 12 januari 2015, 22:12:18
Citaat van: Rhonus link=msg=1322252 date=1421081731
(ik dacht dat daar officieel 30 seconden voor zijn);

Belangrijk is dat er een norm is en daar zal waarschijnlijk ook (periodiek) op gemeten worden. Het zal zeker voorkomen dat een norm niet in alle gevallen gehaald wordt.
Overigens kunnen de meeste telefooncentrales uitstekend de aannametijd van telefoongesprekken reproduceren. Dat doen de meeste bedrijven ook voor het meten van klanttevredenheid. Een meldkamer zal dat ook doen vanuit een ander perspectief.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #24 Gepost op: 13 januari 2015, 08:01:46
Zeker piekbelasting kan nooit altijd opgevangen worden.

Wat kan je er als burger aan doen: Beslis met de mensen om je heen wie 112 belt. Sta je wat verder van het incident af en zie je mensen al druk bellen, bel dan niet zelf. Check desnoods bij het incident of er adequaat met 112 wordt gebeld.

Als er heel veel mensen voor 1 incident bellen dan is dat een enorme belasting. Iedere melder moet uitgevraagd worden om vast te stellen dat men voor hetzelfde incident belt.


Mla

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
  • Burger, EHBO, reanimatie-instructeur NRR
Reactie #25 Gepost op: 3 februari 2015, 10:03:32
Bericht van de RAVU ontvangen. Ze hebben 4 inkomende 112 lijnen en als die bezet zijn, houdt het op. De beller komt dan bij de KPN in de wacht. Ze kunnen in het meldkamersysteem niet zien hoe lang dat duurt/geduurd heeft. De tijdregistratie begint pas te lopen als de centralist opgenomen heeft. Omdat de wachttijd niet gemeten wordt, geldt er geen norm. Dit alles wordt veroorzaakt door de organisatie van 112. Het gesprek wordt door de 112 centrale via buitenlijnen doorverbonden met de lokale meldkamer. Bij drukte op een meldkamer is er geen overflow naar een andere meldkamer.

Zoals anderen al hier schreven is het dus pech hebben als je met een noodgeval belt en er 4 bellers voor je zijn. Dit ligt niet aan de individuele meldkamers/centralisten, maar aan de technische setup van 112 in Nederland. 98uiye
bls, aed, first aid, advanced oxygen provider, beheerder buurt preventiegroep, hartslag.nu vrijwilliger, reanimatieinstructeur NRR, bestuurslid AED st


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #26 Gepost op: 3 februari 2015, 10:42:20
Ik maak me toch sterk dat ik op de Yp een scherm heb gezien waarin de wachtende keurig zichtbaar zijn per discipline en dat daar tevens "overloop" is naar andere disciplines. Als alle verpleegkundigen in gesprek zijn krijg je dan bijvoorbeeld de brandweer die al een ambu kan laten rijden tot er weer een vpk beschikbaar is om verder uit te vragen. Misschien dat een van de centralisten hier iets meer over kan vertellen?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #27 Gepost op: 3 februari 2015, 14:59:16
Mijn ervaring bij 112 bellen tijdens noodweer met stormschade en wateroverlast in Zwolle (jaren geleden) om een brand te melden was dat ik niet eens meer werd doorverbonden naar de brandweer. Degene die opnam gaf aan dat de brandweer overbelast was, noteerde de melding en stuurde deze door. Ik melde de brand aan de parallelweg van de N35 aan de linkerkant vanaf Zwolle VOORBIJ het tankstation (nu argos oil). Is vrij lastig om een brandadres door te geven als je niet lokaal bekend bent.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #28 Gepost op: 3 februari 2015, 15:14:57
Citaat van: -Joost- link=msg=1328203 date=1422956540
Ik maak me toch sterk dat ik op de Yp een scherm heb gezien waarin de wachtende keurig zichtbaar zijn per discipline en dat daar tevens "overloop" is naar andere disciplines. Als alle verpleegkundigen in gesprek zijn krijg je dan bijvoorbeeld de brandweer die al een ambu kan laten rijden tot er weer een vpk beschikbaar is om verder uit te vragen. Misschien dat een van de centralisten hier iets meer over kan vertellen?
Mobiele bellers worden doorverbonden door de intake 112 meldkamer van Driebergen naar een regionale meldkamer brandweer, politie of ambulance. Mocht een discipline niet opnemen door wat voor rede dan ook dan gaat het gesprek na (een minuut?) weer terug naar Driebergen. Deze zal het dan vaak nogmaals proberen. Uiteindelijk zal het gesprek door Driebergen dan door verbonden worden met vaak de politie van die regio. Die kunnen dan een melding maken en doorsturen in GMS naar de ambulance. Echter moet er dan nog steeds een vrije centralist zijn die de melding kan uitgeven. Gelukkig werkt men steeds meer met aanname/uitgifte gescheiden zodat er altijd 1 centralist de uitgifte kan doen. Echter als het druk is is het druk en duren dingen langer en stapelt werk zich op. Dan maakt het niks uit dat er een schermpje staat te knipperen met zoveel wachtenden voor u. Ik kan 1 gesprek tegelijk voeren en als ik heb opgehangen is de volgende aan de beurt... Als men met de vaste lijn belt zal het ongeveer hetzelfde gaan. Echter zijn er regio's waar de politie de 112 intake doet.

Met de komst van de LMO, multi intake en 1 systeem NMS zal er denk ik wel heel wat veranderen. Feit blijft dat de meeste meldkamers niet zijn ingericht op piekmomenten en grote incidenten. Er zijn regio's waar er bijvoorbeeld maar 1 of 2 centralisten van 1 discipline een dienst moeten draaien. Daar zit je met 1 of 2 112 gesprekken al aan je max. Dit is een bewuste keuze van onze fantastische bestuurders. Daar mag je dan ook aankloppen als je 112 gesprek niet meteen wordt opgenomen O0