"Zorg rond poldercrash Turkish Airlines kon beter"

Auteur Topic: "Zorg rond poldercrash Turkish Airlines kon beter"  (gelezen 5594 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Gepost op: 2 juni 2014, 15:53:36
Citaat
http://www.nu.nl/binnenland/3791607/zorg-rond-poldercrash-turkish-airlines-kon-beter.html

De hulpverlening aan de 120 gewonden van de Turkish Airlines-crash bij Schiphol in 2009 was niet optimaal. Bij een grotere ramp was het waarschijnlijk slechter afgelopen.
'Zorg rond poldercrash Turkish Airlines kon beter' Foto:  ANP

Bestaande protocollen werden niet gevolgd en lieten ook te wensen over. Dat concludeert arts-onderzoeker van de trauma-unit van het AMC Ingri Postma op basis van haar promotieonderzoek.

''De hulpverleners hebben goed hun werk gedaan, dat staat buiten kijf. Maar het had beter gekund'', concludeert Postma. Er is een nieuw protocol nodig om goed voorbereid te zijn, mocht een grotere ramp zich voordoen in de toekomst, stelt de promovenda.

Achteraf gezien hadden meer mensen geïmmobiliseerd moeten worden, met een nekkraag of een wervelplank. Bij 25 procent van de slachtoffers is dat gebeurd. ''Dat hadden er meer moeten zijn. Het is een harde klap geweest. Dan moet je de grens laag leggen om mensen om mensen op een wervelplank te vervoeren'', vindt Postma.

Scans

Ook hadden van meer slachtoffers echo's, scans en/of röntgenfoto's moeten worden gemaakt, volgens internationaal protocol. ''Dat is nu bij ruim 70 procent van de ernstig gewonden patiënten gebeurd. Dat had bij 100 procent moeten zijn.''

Hetzelfde geldt voor de zogeheten tertiaire survey, waarbij de slachtoffers een dag na de ramp nog eens helemaal onderzocht worden om te kijken of er niets gemist is.

''Bij slechts 65 procent van de slachtoffers is vastgelegd dat dat gebeurd is. Het zou kunnen dat dat vaker geweest is, maar dat is in ieder geval niet gedocumenteerd. Mogelijk is er daardoor letsel onopgemerkt gebleven.''

Sommige slachtoffers zijn naar een ziekenhuis gebracht op ruim 50 kilometer van de crash, terwijl er genoeg capaciteit was in de ziekenhuizen in een straal van 25 kilometer.

Protocol

Postma heeft een nieuw protocol ontworpen. Daarin gaat ze uit van verschillende scenario's, afhankelijk van het aantal gewonden en de daadwerkelijke opvangcapaciteit op de Spoedeisende Hulp.

Het is de bedoeling dat het protocol van Postma ingevoerd wordt in de ziekenhuizen in dezelfde traumaregio's als het Amsterdamse VUmc en AMC.


The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2014, 15:56:58
Ik ben zelf benieuwd welk argument deze mw. aanvoert om immobilisatie toe te passen. Ik zit ook niet te wachten op nog meer protocollen die een keer per paar jaar geoefend worden. Als er een ramp zich voordoet dan heb een flinke dosis boerenverstand en improvisatievermogen nodig. En niks geen nieuwe protocollen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2014, 16:05:17
Tsja, promoveren doe je natuurlijk niet door te zeggen dat er niks te verbeteren valt ::) grafiekje hier, protocolletje daar.. En natuurlijk bij de aanbevelingen zeggen dat er mnog veel meer aanvullend onderzoek nodig is :D
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #3 Gepost op: 2 juni 2014, 16:05:35
Nu ben ik absoluut niet medisch onderlegd, maar gaat dit land niet naar de kl*te van alle protocollen en regeltjes.

Ik sluit mij als hulpverlener, willis waar op een ander gebied, aan bij CM met GBV en improvisatie kom je vaak het verst




Roy26

  • Werkzaam in het ziekenhuis + BHV'er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #5 Gepost op: 2 juni 2014, 16:17:56
Achjah achter een bureau is het altijd gemakkelijk om te zeggen dat alles beter kan...  C2000 kan volgens mij ook veel beter!! De mensen die hierbij betrokken zijn geweest hebben naar mijn idee hun best gedaan.. al lopen er altijd wel dingetjes anders dan gepland was. En dan kun je wel mooi van alles uit een theorieboek halen maar in de dagelijkse praktijk is het soms toch nog anders. Ik zou de onderbouwing wel willen weten van deze MW...


Roy26

  • Werkzaam in het ziekenhuis + BHV'er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #6 Gepost op: 2 juni 2014, 16:25:27
Zoals ik in de media heb vernomen was vooral C2000 de oorzaak van het probleem bij de poldercrash. dit heb ik gezien bij een uitzending van Zembla over het falen van C2000 bij de rampen die zijn gebeurd


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #7 Gepost op: 2 juni 2014, 16:33:30
Live,

Bedankt voor de links. Blijkbaar is het heel erg konkommertijd. Het artikel is in 2011 gepubliceerd.. :-X

Ik heb gelukkig ook niets meer vernomen van de nieuwe rampenprotocollen van deze mw.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #8 Gepost op: 3 juni 2014, 08:13:04
Citaat van: Roy26 link=msg=1272376 date=1401718676
Achjah achter een bureau is het altijd gemakkelijk om te zeggen dat alles beter kan...  C2000 kan volgens mij ook veel beter!! De mensen die hierbij betrokken zijn geweest hebben naar mijn idee hun best gedaan.. al lopen er altijd wel dingetjes anders dan gepland was. En dan kun je wel mooi van alles uit een theorieboek halen maar in de dagelijkse praktijk is het soms toch nog anders. Ik zou de onderbouwing wel willen weten van deze MW...

Beetje on topic blijven. Over C2000 en de problemen die daarmee samenhangen zijn uitgebreid besproken in andere topics.
De onderbouwing van de mevrouw is in het promotieonderzoek te vinden. Veel lees plezier; met dank aan Live beschikken we de links naar meer info. Daar kun je het mee eens of oneens zijn, maar een promotie-onderzoek is niet zonder onderbouwing iets roepen.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #9 Gepost op: 3 juni 2014, 19:43:36
Citaat van: Roy26 link=msg=1272380 date=1401719127
Zoals ik in de media heb vernomen was vooral C2000 de oorzaak van het probleem bij de poldercrash. dit heb ik gezien bij een uitzending van Zembla over het falen van C2000 bij de rampen die zijn gebeurd
Wilde je zeggen dat Zembla wel goed onderbouwd is? Over het algemeen behoorlijk stemmingmakerij, niet altijd met correcte hoor en wederhoor.