Veiligheid van publiek bij "chemische" brand

Auteur Topic: Veiligheid van publiek bij "chemische" brand  (gelezen 5624 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #10 Gepost op: 5 juni 2014, 16:29:13
Citaat van: JJ75 link=msg=1273308 date=1401962671
Waarom leren kinderen niet op school/opleidingen hoe te handelen iedere maand als de sirene gaat? Dat is de enige manier om juist handelen te automatiseren in de samenleving.
Kinderen wordt ook verteld voorzichtig te zijn met vuurwerk. Om niet in hoge bomen te klimmen. Om geen spijkers in het stopcontact te steken. Om twee handen aan het stuur te houden tijdens het fietsen.

Ik wil niet zeggen dat je suggestie zinloos is. Maar ik denk dat op zo'n moment 'nieuwsgierigheid' het soms wint van gezond verstand. Ook als de kinderen inmiddels opgegroeid zijn tot volwassenen. Het zijn mensen, geen robots die je vooraf programmeert wat ze moeten doen, bedoel ik.

Peen
Redacteur van


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 5 juni 2014, 16:35:11
Citaat van: Bollie link=msg=1273232 date=1401918838
Deels vanuit mijn vakkennis van zware petrochemische industrie, kan ik je vertellen dat door de brand de rookwolk - die ALTIJD schadelijk stoffen in bepaalde concentratie's bevat- een bepaalde temperatuur krijg en hoe warmer/heter de/het brand/vuur deste veiliger is het in de directe omgeving omdat warmte opstijgt. Neemt niet weg dat als je benewinds staat en je in de line of fire dat je geen schadelijke stoffen binnen kan krijgen maar het risico is niet zo groot
Hoe heter het vuur des te groter wordt de stralingshitte van het vuur. En geloof me, die is erger dan wat rook. ::)


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #12 Gepost op: 5 juni 2014, 16:52:46
Tja of je nou bij een chemische brand staat of een heidebrand. Rook is altijd gevaarlijk! Echter zullen er bij een chemische brand ook nog wat andere stoffen in de rook zitten die niet helemaal goed zijn voor je lichaam. Vaak zijn dat stoffen die later voor gezondheidsproblemen kunnen zorgen of kans op bijvoorbeeld kanker vergroten. Het grootste gevaar is de koolmonoxide die bij iedere brand vrijkomt!
De meeste mensen snappen dat je niet in de rook moet gaan staan. En anders merken ze het snel genoeg denk ik ;D De enige die weten wat de veilige afstand is bij een brand is de brandweer denk ik. Je kan nog zo'n kleine brand hebben vanaf afstand gezien. Als daarnaast een LPG tank staat af te blazen dan zou ik toch maken dat ik weg kom.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #13 Gepost op: 5 juni 2014, 17:53:00
Citaat van: Kanarie link=msg=1273355 date=1401978484
Ik concludeer dat geen van de kijkers weet of zij op dat moment zijn blootgesteld aan schadelijke stoffen, dat ze dat risico bewust nemen (elk om zijn eigen reden: beroepsmatige nieuwsvergaring, amateurnieuwsvergaring, geïnteresseerde omwonende, ramptoerist) en dat ze wel zorgen dat ze niet in de rook gaan staan.
Als even later toch "de sirene" gaat, wat gelukkig blijkbaar niet vaak voorkomt, dan hopen ze dat ze niet al te lang vervuilde lucht hebben ingeademd.

Dat lijkt mij een zeer juiste conclusie. :)
Bovendien beseffen veel mensen niet dat er ook gevaarlijke stoffen aanwezig (kunnen) zijn bij "niet chemie bedrijven".
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten