Vraag m.b.t. staandehouding voor reizen zonder geldig vervoersbewijs

Auteur Topic: Vraag m.b.t. staandehouding voor reizen zonder geldig vervoersbewijs  (gelezen 8410 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: ocramo link=msg=1274736 date=1402323385
Stukje overgenomen uit het "Handboek Hoofdconducteur" volgens dit handboek dient een HC te werken en hiervan hoort elke conducteur op de hoogte te zijn en deze werkwijze aan te houden:

verwijderen:
U mag reizigers alleen uit de trein verwijderen als zij: Zonder geldig vervoerbewijs reizen en de goede bedrijfsgang verstoren, het alleen reizen zonder geldig vervoerbewijs is geen reden om iemand uit de trein te verwijderen.

Een orde bepaling overtreden of een aanwijzing niet opvolgen.

Ik weet niet op welke wettelijke basis dit is gebaseerd, maar hier dient een Conducteur zich aan te houden.

Dus als de conducteur vraagt de trein te verlaten en je doet het niet verstoor je de goede bedrijfsgang en moet je alsnog de trein verlaten... e050 Ik snap je hele punt niet zo, nu ben ik ook maar een leek.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ocramo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Pietje P wie zegt dat ik geen kaartje had gekocht? En wat heeft een Standaard conducteur anders dan S&V boa ? volgens mij hebben ze de zelfde bevoegdheden alleen hebben S&V boa's geweldsbevoegdheid en zijn ze bevoegd voor een paar feit codes meer!(overgangen en parkeren)

iemand een aanwijzing (Art 72/73 Wpv2000)te  geven om de trein te verlaten lijkt me ook geen optie omdat in de A.R.V staat dat een reiziger niet in het bezit van een geldig Vervoerbewijs(en die niet de orde enz enz verstoord) indien hij een geldig i-d heeft een vervoersbewijs in de trein krijgt. Je kan er alleen over discussiėren of de hc of S&V boa verplicht is een Vvb/Uvb te schrijven (door het woordje "kan" in Art 8.8 van de A.V.R, maar omdat "kan" gevolgd wordt door het woord "Indien")

En zoals eerder geschreven zelfs in het Handboek HC staat dat het niet hebben van een geldig Vvb geen reden is om de toegang te ontzeggen.
toegang ontzeggen of weigeren, om te reizen kan alleen als de reiziger geen geldig vervoerbewijs heeft en nog niet is ingestapt in de trein of de openbare orde verstoord.

Ik wil niet mijn gelijk halen of doorzeuren maar wil gewoon duidelijk weten wat de regels zijn of hoe deze regels te interpreteren !


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Er staat ook nergens dat een passagier zonder geldig vervoerbewijs het recht heeft om zich in een trein te bevinden. Met een uvb wordt deze 'passagier' in staat gesteld zijn reis voort te zetten. Ik zie nergens een beletsel om de afhandeling van eea cq het uitschrijven van de uvb buiten de trein plaats te laten vinden.

Als je echt duidelijkheid wil over het interpreteren van deze regels zou ik contact opnemen met de NS. Hier zijn inmiddels een aantal zaken benoemd, maar dat lijkt niet in je straatje te passen.

Citaat van: ocramo link=msg=1275167 date=1402347983
Pietje P wie zegt dat ik geen kaartje had gekocht?

Die interpretatie komt waarschijnlijk door de zin "(want ik wil naar leiden)" in je openingspost.
Senior GGP / Oost-Brabant


ocramo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #13 Gepost op: 10 juni 2014, 05:38:22
Citaat van: Nick link=msg=1275170 date=1402348321
Die interpretatie komt waarschijnlijk door de zin "(want ik wil naar leiden)" in je openingspost.


thx ....zo had ik hem niet gelezen, maar zie nu dat ik dat anders had moeten schrijven.