GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 122893 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: marko link=msg=1274676 date=1402318635
Maasstricht - Het muziekevenement Pinkpop dreigt letterlijk en figuurlijk in het water te vallen vanwege het verwachtte noodweer. Door de waarschuwing van het KNMI hebben de hulpdiensten een GRIP 2 gemaakt voor een crisisbijeenkomst.

De crisisbijeenkomst zal plaatsvinden bij het politiebureau van Maasstricht om 16:00. Diverse hulpdiensten bespreken dan wat er moet gebeuren mocht er daadwerkelijk noodweer uitbreken. Duizenden mensen bezoeken het muziekevenement Pinkpop die mogelijk gevaar kunnen lopen bij noodweer. Daarom moet er een goed plan bedacht worden om de bezoekers veilig te houden.

Het verwachtte noodweer zou in de namiddag en begin avond Nederland binnen trekken. De koers van het noodweer is nog onbekend, dit kan op het laatste moment veranderen. Ook regio Rotterdam-Rijnmond zal diverse onweersbuien krijgen, mogelijk dat hier nog een code oranje voor wordt uitgegeven door het KNMI.

Daarom moet er een goed plan bedacht worden om de bezoekers veilig te houden.
Een dergelijk plan moet er toch al zijn en zijn goedgekeurd voordat de vergunning wordt verleend.

Diverse hulpdiensten bespreken dan wat er moet gebeuren mocht er daadwerkelijk noodweer uitbreken.
Dat zullen de hulpdiensten toch al  enige tijd geleden hebben besproken voordat de vergunning werd verleend.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: JJ75 link=msg=1274701 date=1402319690
En mensen buiten de tenten zijn hierdoor ook allemaal beveiligd?
Meer info: http://www.vanderheide.nl/onweerdatasysteem


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Thor link=msg=1274703 date=1402319956
Daarom moet er een goed plan bedacht worden om de bezoekers veilig te houden.
Een dergelijk plan moet er toch al zijn en zijn goedgekeurd voordat de vergunning wordt verleend.

Diverse hulpdiensten bespreken dan wat er moet gebeuren mocht er daadwerkelijk noodweer uitbreken.
Dat zullen de hulpdiensten toch al  enige tijd geleden hebben besproken voordat de vergunning werd verleend.
Dat zijn zaken die jaarlijks weer worden besproken, en bekeken worden of alles aan planvorming en draaiboeken nog actueel is. En zo nodig wordt dit direct meteen bijgewerkt. Vandaar dat gaande een evenement ook nog steeds diverse overleggen plaats vinden. En als nodig zoals nu wordt er meteen opgeschaald vooraf puur preventief


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Peter71 link=msg=1274709 date=1402320184
Dat zijn zaken die jaarlijks weer worden besproken, en bekeken worden of alles aan planvorming en draaiboeken nog actueel is. En zo nodig wordt dit direct meteen bijgewerkt. Vandaar dat gaande een evenement ook nog steeds diverse overleggen plaats vinden. En als nodig zoals nu wordt er meteen opgeschaald vooraf puur preventief

Zal ook wel een verhaaltje zijn van het actueel houden van de situatie, ik kan me zo verstellen dat je bij noodweer aanrijdroutes kwijt kan raken en dus vooruit eventuele alternatieve route's gaat bekijken. Of wellicht bepaalde korpsen standby gaat houden die later met het noodweer te maken zullen krijgen.

Ik vind de omschrijving van L1 dan ook behoorlijk misleidend waardoor er onnodig aandacht gevestigd wordt op ouders die blijkbaar weer gaan bellen.... eigenlijk dus een beetje stemming makerij van L1.

Uit ervaring met organiseren van evenementen (weliswaar op kleinere schaal) weet ik dat de hulpdiensten zich aardig kunnen bemoeien met je calamiteiten plannen en bij evenementen als Pinkpop zal die bemoeienis alleen maar groter zijn en zeker niet ten onrechte.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1274716 date=1402320633
Zal ook wel een verhaaltje zijn van het actueel houden van de situatie, ik kan me zo verstellen dat je bij noodweer aanrijdroutes kwijt kan raken en dus vooruit eventuele alternatieve route's gaat bekijken. Of wellicht bepaalde korpsen standby gaat houden die later met het noodweer te maken zullen krijgen.

Ik vind de omschrijving van L1 dan ook behoorlijk misleidend waardoor er onnodig aandacht gevestigd wordt op ouders die blijkbaar weer gaan bellen.... eigenlijk dus een beetje stemming makerij van L1.

Uit ervaring met organiseren van evenementen (weliswaar op kleinere schaal) weet ik dat de hulpdiensten zich aardig kunnen bemoeien met je calamiteiten plannen en bij evenementen als Pinkpop zal die bemoeienis alleen maar groter zijn en zeker niet ten onrechte.
Op de grote festivals waar ik ivm mijn werk ben geweest waren dit soort zaken vooraf al besproken en vastgelegt. Hulpdiensten hebben hun vast aanrijroutes, die routes zijn zoveel mogelijk uit de drukte van de bezoekers gehouden. Plus de mensen die werkzaam zijn op de festivals zoals security en de organisatie zelf weten vooraf wat er van hun wordt verwacht. Je moet 1 illusie niet hebben, dat je 55 tot 60.000 mensen even snel hebt geevacueerd. Dat gaat je niet lukken. Wat je wel gaat lukken is de risico's zo klein mogelijk maken. Dus goede beveiliging en zorgen dat al je noodplannen op orde zijn.


jelle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Hoe zit het met scouting evenementen met (tien)duizenden kinderen? Daar is nooit hulp voor nodig? Zoals bijvoorbeeld 2010 met zwarte cross en jubileum jamboree. Zwarte cross had hulp nodig en het scoutin evenement niet.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: jelle link=msg=1274726 date=1402322021
Hoe zit het met scouting evenementen met (tien)duizenden kinderen? Daar is nooit hulp voor nodig? Zoals bijvoorbeeld 2010 met zwarte cross en jubileum jamboree. Zwarte cross had hulp nodig en het scoutin evenement niet.

Kun je iets concreter zijn? scoutingtenten kunnen ook omgeblazen worden hoor :P
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


jelle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Klopt en dat wordt opgelost door de organisatie en niet de hulpdiensten. Waarom lukt dat bij grote professionele evenementen niet? Zwarte cross 2010 zag er zeer rommelig en ongeorganiseerd uit. Was er echt een plan van te voren?

Citaat van: RemRoof link=msg=1274727 date=1402322121
Kun je iets concreter zijn? scoutingtenten kunnen ook omgeblazen worden hoor :P


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
De calamiteit tijdens de zwarte cross vond volgens mij plaats in de opbouwfase van het evenement. Niet tijdens het evenement zelf.


Rikkertje

  • Manschap A - student Veiligheidskunde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Brandweer - HBO Integrale Veiligheidskunde
Citaat van: jelle link=msg=1274730 date=1402322257
Klopt en dat wordt opgelost door de organisatie en niet de hulpdiensten. Waarom lukt dat bij grote professionele evenementen niet? Zwarte cross 2010 zag er zeer rommelig en ongeorganiseerd uit. Was er echt een plan van te voren?

Het speelde in 2010 bij de Zwarte Cross natuurlijk ook mee dat het evenement nog niet was begonnen, en er dus geen bezoekers waren.