GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 122899 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Citaat van: Diamondback link=msg=1274801 date=1402333021
Smeets heeft gelijk.

Leg mij eens uit waar je in dit korte tijdsbestek 60.000 man laat.
Daar zijn geen draaiboeken voor.

Nee ontruimen is onmogelijk en niet in te schatten in deze situatie maar om een uur van te voeren roepen "kans op enkele verdwaalde regen druppeltjes en bewolking." is wel iets anders.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Red link=msg=1274803 date=1402333157

Tja... dus omdat het niet anders kan (?) laten we 60.000 man maar in het noodweer staan.  ::) Geef die paar duizend die je wel kan evacueren dan tenminste een alternatief. Nogmaals, we zijn allemaal heel goed om zo lang mogelijk te wachten met het nemen van een beslissing, tot je op een moment komt dat je inderdaad te laat bent met het maken van je keuze.

Ik had het er vanmiddag met oud-forumlid 024 over: op het moment dat dergelijk noodweer voorspeld wordt moet je eigenlijk ruim van tevoren het terrein rustig ontruimen. Evenement stoppen en dan was iedereen nu thuis (en veilig) geweest. Nu kan je nergens meer heen met 60000 man en ik hoop echt dat de tenten op Pinkpop bijzonder zware windstoten en hagel aankunnen.

Maar goed: economische belangen natuurlijk. En als je 60000 man naar huis laat gaan en er valt geen druppel is dat ook moeilijk uit te leggen, marketingtechnisch niet zo handig. Ben wel benieuwd hoe de hulpdiensten dit op gaan pakken: die hebben vanmiddag kennelijk niet ingezet op een totale evacuatie en kunnen nu de gevolgen gaan bestrijden...... :-X :o
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Wie neemt eigenlijk de eindbeslissing van wel of niet ontruimen ?
Met Vriendelijke Groet.....


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Aan het begin van de middag was al bekend dat dit kon gebeuren, dit zat de hele dag al in de verwachtingen. Vandaar ook om 13:40 al een GRIP 2 afgekondigd. Wij weten niet wat er om 1600 uur besproken is, maar vanmiddag was er nog tijd genoeg om het avondprogramma af te gelasten en iedereen naar huis te sturen. Blijkbaar heeft men in de risico-afweging hier niet voor gekozen, de tijd zal het leren.
Samen sterk in de hulpverlening!


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Citaat van: Diamondback link=msg=1274801 date=1402333021
Leg mij eens uit waar je in dit korte tijdsbestek 60.000 man laat.

Die laat je nergens, maar je kunt de schade wel enorm beperken als je het op een gematigde manier laat 'ontruimen'. Ik ben zelf op Pinkpop geweest dit jaar, het is één open veld met geen boom te bekennen.

Wat denk je dat er gebeurt als de bliksem op het veld inslaat? Kunnen ze mooie bliksemafleiders hebben, maar dat geeft geen garantie.
Wat denk je dat er gebeurt als er hagelstenen als golfballen op het veld inslaan en er staan 70.000 mensen?
Wat denk je dat er gebeurt als er een flinke windvlaag ontstaan, tenten en apparatuur gaan waaien?

Wat denk je dat er gebeurt als iets van de bovenstaande incidenten daadwerkelijk plaatsvindt, blinde paniek en mogelijk onderkoeling! Een soort love parade scenario.  

Kortom, door langzaam te ontruimen doe je aan damage control. Mensen zitten nou eenmaal een stuk veiliger in hun eigen auto, camper, trein, bus of taxi dan op een open veld. Dit lijkt me meer een 'hopen dat alles goed gaat' scenario. Ik ben me bewust van de financiële belangen, maar het weer lijkt toch best heftig te worden daar. Al denk ik dat het nu al te laat is voor een ontruiming.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: jeffrey010 link=msg=1274807 date=1402333435
Wie neemt eigenlijk de eindbeslissing van wel of niet ontruimen ?

Dat vroeg ik mij ook af. De autoriteiten hoor je (nog) niet.

Overigens hoop iedereen er natuurlijk op dat het tenslotte allemaal wel mee zal vallen


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
De festivaldirecteur in principe, maar de burgemeester zal ook die bevoegdheid hebben.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


jeroen21

  • manschap brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 477
Op de livebeelden zijn de donkerde wolken al duidelijk te zien boven het terrein.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
De organisatie heeft vast een contract met een meteo-adviseur. Smeets zal zijn uitspraken doen op basis van de voorspellingen van een meteoroloog. De veiligheidsregio staat waarschijnlijk in contact met KNMI.
Wacht even af hoe men dit aanpakt.


riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
p2kflex
19:09:15 09-06-14GROUP-1WEERALARM: CODE ROOD LIMBURG
Code ROOD1001174BRW Limburg-Noord (Venlo) (Persoonlijke code)
1001793BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (HSINF)
1001782BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-C Midden)
1001781BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-C Noord)
1001775BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (RCvD Midden)