GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 124936 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Citaat van: Embalage link=msg=1275980 date=1402515024
Bron: http://www.l1.nl/nieuws/258382-organisatie-pinkpop-verwijdert-lichtmasten

Organisatie Pinkpop verwijdert lichtmasten
De organisatie van Pinkpop gaat vier lichtmasten op het Megaland-terrein verwijderen omdat ze te gevaarlijk zijn. Dat zegt Pinkpopbaas Jan Smeets. Maandag werd het festival getroffen door uitzonderlijk noodweer met flinke onweer. De bliksem sloeg in op de masten.
...
"Die dingen zijn veel te gevaarlijk," zegt Jan Smeets. "Ze staan er zodat we bij het afbreken en het opbouwen van het terrein 's nachts gewoon een flinke bak licht hebben. Maar ze staan tussen de mensen. Dat is niet goed.  Als iemand tegen zo'n mast had geleund terwijl de bliksem insloeg, dan hadden we een probleem."
...

Ik krijg een beetje een raar gevoel bij dit bericht. Die masten zijn juist een ideale bliksemafleider, met een goede aarding zijn ze mijns inziens juist levensreddend. Bliksem zoekt pas de laatste meters naar een punt om te "landen", als die masten er niet hadden gestaan was de inslag misschien wel tussen het publiek geweest. Bij een ontlading op de grond krijg je een enorme "spanningstrechter" rondom de plaats van inslag. En als je dan, netjes volgens de oproep, op je hurken zit maar tegelijkertijd ook met 10 man onder één (drijfnat) zeiltje loop je grote kans op een fatale stroomstoot vanaf de grond, door het natte zeil en een medefestivalganger heen naar de grond terug. Het aantal doden had dan makkelijk in de tientallen kunnen lopen...  Bliksem kun je nu eenmaal niet met bliksemafleider "aantrekken" op honderd meter afstand, er staan niet voor niets om de paar meter afleiders op hoge gebouwen!


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Ze waren dus levensgevaarlijk tijdens het onweer, maar toch werd er niet ontruimd?

Zet ze dan trouwens stevig vast met een niet geleidende omheining er op meter of 2 rond...


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Crepusculum link=msg=1276103 date=1402563048
Ze waren dus levensgevaarlijk tijdens het onweer, maar toch werd er niet ontruimd?

Zet ze dan trouwens stevig vast met een niet geleidende omheining er op meter of 2 rond...

Om alle masten stond op een meter of 2 a 3 erom hekwerk heen. Ik denk dat ze nu eerder bang zijn dat deze omvallen dan blikseminslag hier op in. Zoals werd aangegeven is de bliksem ingeslagen op een mast en hier zijn geen slachtoffers door gekomen: mensen stonden er ver genoeg van weg en alles was geaard.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1276105 date=1402563366
Om alle masten stond op een meter of 2 a 3 erom hekwerk heen. Ik denk dat ze nu eerder bang zijn dat deze omvallen dan blikseminslag hier op in. Zoals werd aangegeven is de bliksem ingeslagen op een mast en hier zijn geen slachtoffers door gekomen: mensen stonden er ver genoeg van weg en alles was geaard.

Maar er wordt gezegd dat de risico's gering waren, en er daarom niet ontruimd werd, terwijl een paar dagen erna gezegd dat de masten op het terrein levensgevaarlijk waren? Dat punt snap ik niet.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Crepusculum link=msg=1276107 date=1402563996
Maar er wordt gezegd dat de risico's gering waren, en er daarom niet ontruimd werd, terwijl een paar dagen erna gezegd dat de masten op het terrein levensgevaarlijk waren? Dat punt snap ik niet.

Ik denk dat levensgevaarlijk bedoelt wordt van als deze door rukwinden ofzo om zouden gaan, al leek het mij persoonlijk dat dit niet vlug zou gebeuren, het zijn stevige masten maar moeder natuur kan veel kwaad aanrichten als ze wilt.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Aart Rietveld link=msg=1276046 date=1402524693
Ik krijg een beetje een raar gevoel bij dit bericht. Die masten zijn juist een ideale bliksemafleider, met een goede aarding zijn ze mijns inziens juist levensreddend. Bliksem zoekt pas de laatste meters naar een punt om te "landen", als die masten er niet hadden gestaan was de inslag misschien wel tussen het publiek geweest. Bij een ontlading op de grond krijg je een enorme "spanningstrechter" rondom de plaats van inslag. En als je dan, netjes volgens de oproep, op je hurken zit maar tegelijkertijd ook met 10 man onder één (drijfnat) zeiltje loop je grote kans op een fatale stroomstoot vanaf de grond, door het natte zeil en een medefestivalganger heen naar de grond terug. Het aantal doden had dan makkelijk in de tientallen kunnen lopen...  Bliksem kun je nu eenmaal niet met bliksemafleider "aantrekken" op honderd meter afstand, er staan niet voor niets om de paar meter afleiders op hoge gebouwen!
Kan er niet geconcludeerd worden dat Smeets dit soort uitspraken aan ter zake kundige adviseurs moet overlaten?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1276105 date=1402563366
Ik denk dat ze nu eerder bang zijn dat deze omvallen dan blikseminslag hier op in.
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1276111 date=1402564961
Ik denk dat levensgevaarlijk bedoelt wordt van als deze door rukwinden ofzo om zouden gaan

Dat is wat jij denkt, maar dat is niet wat in het bericht staat... ;)

Citaat
"Maar ze staan tussen de mensen. Dat is niet goed.  Als iemand tegen zo'n mast had geleund terwijl de bliksem insloeg, dan hadden we probleem"
Samen sterk in de hulpverlening!


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
De mensen konden niet tegen de masten aanleunen: hier stond hekwerk omheen wat ongeveer een meter of 2 van de mast stond. Van die mooie hoge bouwhekken.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1276122 date=1402567098
De mensen konden niet tegen de masten aanleunen: hier stond hekwerk omheen wat ongeveer een meter of 2 van de mast stond. Van die mooie hoge bouwhekken.
Zal Smeets dan iets verteld zijn wat hijzelf niet helemaal begrepen heeft?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: JJ75 link=msg=1276128 date=1402567564
Zal Smeets dan iets verteld zijn wat hijzelf niet helemaal begrepen heeft?

Geen idee, ga ik niet over speculeren.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel