Voertuigen brandweer Frankfurt.

Auteur Topic: Voertuigen brandweer Frankfurt.  (gelezen 11253 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 12 juli 2005, 20:43:01
En om het verhaal bij de RW-Schiene compleet te maken :

Deze 2 voertuigen rukken uit voor zowel 'normale' hulpverleningen als voor incidenten in de metro tunnels van Frankfurt. Er zijn enkele speciale ingangen waar deze voertuigen (met de achterkanten aan elkaar gekoppeld) als 'treintje' in kunnen rijden.

De opbouw is speciaal zo smaller dan de cabine gemaakt, zodat je ook in de smalle tunnel de gereedschappen kan pakken. Op het bordes naast de rolluiken (aan beide zijkanten) kunnen ook een aantal brancards worden bevestigd.

De uitgang van de manschappencabine zit aan de achterkant. Je loopt dus zo vanuit de cabine het bordes op bij de rolluiken.

Helaas was ik er (deze keer) niet bij in Frankfurt, maar ik heb nog een aantal foto's uit 1990, 1992 en 1995. Ik zal er binnenkort een aantal plaatsen.

groeten,
René de Caluwé


Feuerteufel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 476
Reactie #31 Gepost op: 13 juli 2005, 14:05:02
Hier een foto van de voorganger van de bovengenoemde RW-Schiene.
Dit is een Magirus 232 D 16 FAK van 1972 met een opbouw van Berger. Ook het nieuwe voertuig is door Berger opgebouwt. Het voertuig van deze foto staat (stond in 1996) in het museum in Bonames, een Stadsdeel van Frankfurt am Main.

[verwijderd door de admin]


Rene112

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 13 juli 2005, 23:46:42
Hier een foto van de voorganger van de bovengenoemde RW-Schiene.
Dit is een Magirus 232 D 16 FAK van 1972 met een opbouw van Berger. Ook het nieuwe voertuig is door Berger opgebouwt. Het voertuig van deze foto staat (stond in 1996) in het museum in Bonames, een Stadsdeel van Frankfurt am Main.

Zo zie je maar weer dat de brandweer Frankfurt al in de 70'er jaren voorop liep in Europa (en daarbuiten?) als het gaat om technische ontwikkelingen en bijzondere voertuigen.

Zo heb ik ook nog foto's van een eigen mobiele decompressie unit (speciaal bedoeld voor duikongevallen).

groeten,
René de Caluwé


Rene112

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 14 juli 2005, 23:08:03
Ton, heb je er ook nog een van dit voertuig??

(liefst iets groter ;))

Ik heb wel een aantal foto's van deze Hägglunds die in 1992 op Feuerwache 6 was gestationeerd. Volgens mij is dit voertuig nog in dienst.



De foto's heb ik in 1992 gemaakt samen met een collega uit Nederland (P.IJ.) en een duitse fotograaf die bezig was met een serie boeken over de brandweer Frankfurt (Matthias Schmidt).



Hier zie je mooi dat de aanhanger eigenlijk een 'haakarmbak-aanhanger' is.



Een foto van het voertuig met enkele haakarmbakken.



Een hele bijzondere combinatie. Een haakarmbak-aanhanger op een aanhanger!
Deze eenheid kwam (als ik het goed kan herinneren) net terug van een grote oefening uit het zuiden van Duitsland.

groeten,
René de Caluwé


Rene112

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 14 juli 2005, 23:12:17
Nog even wat details van de RW-Schiene.



Een achteraanzicht met geopende luiken. Hier kan je goed zien dat het personeel de cabine aan de achterkant moest verlaten. Ook zie je ruimte aan de zijkanten voor patiëntenvervoer (incl. laadklep).



Een detailopname van het onderstel waarmee op rails kan worden gereden.

groeten,
René de Caluwé


Rene112

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 14 juli 2005, 23:14:11
En nog een ouder type Magirus :



Dit voertuig (type HLF-16) deed in 1990 dienst als 1e uitrukvoertuig op de hoofdkazerne Feuerwache 1.

groeten,
René de Caluwé


Rene112

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 14 juli 2005, 23:18:32
En dan hier de foto's van de eigen decompressie unit van de brandweer Frankfurt. Ik vermoed dat dit korps het enige ter wereld is met zo'n eigen unit.



In 1990 stond de unit nog op een bestelwagen met open laadbak.



Deze Gerätewagen (GW) was tijdelijk het vervoermiddel van de decompressie unit.



In 1992 was de unit ingebouwd in dit waterongevallenvoertuig (Gerätewagen-Wasserrettung GW-W). Ik weet niet of dit voertuig nog in gebruik is (Ton?).

groeten,
René de Caluwé


Rene112

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 14 juli 2005, 23:23:56
En dan hier de eerste versie (bouwjaar 1995) van het type autoladder dat Ton ook liet zien.



De man die daar nogal ongelukkig op de grond ligt ;) ;D
is de collega-fotograaf Matthias Schmidt, die zo ongeveer zijn 500ste foto van dit voertuig maakte.....



Bijzonder aan dit type voertuig is dus het 'tegensturen' van de achterwielen bij een naar voren geplaatste middelste as. Hierdoor onstaat een zo klein mogelijke draaicirkel. Op deze foto is de stand van de wielen redelijk goed te zien.

Tot zover even mijn (oudere) foto's uit Frankfurt!

groeten,
René de Caluwé


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #38 Gepost op: 15 juli 2005, 13:28:57
Super René  :D
Heel bijzonder die Hägglund!
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rene112

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 17 juli 2005, 20:42:42
Nog even een vrij uniek voertuig dat in gebruik was bij de brandweer Frankfurt.

Rosenbauer heeft eind jaren 80 de tankautospuit type Falcon op de markt gebracht. Het succes viel tegen, en uiteindelijk zijn er maar weinig in gebruik genomen.

In Duitsland rijden/reden Falcons bij de korpsen van Düren, Offenbach en Frankfurt.

Hieronder het voertuig van Frankfurt dat net terug kwam van een grote oefening.... dus niet zo netjes voor de foto....  :-\  ;)