Strandprotocol Life liners

Auteur Topic: Strandprotocol Life liners  (gelezen 8555 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Gepost op: 4 juli 2005, 19:33:09
Hoeveel reddingsbrigades zijn op de hoogte van het protocol van de ANWB Medical Assistance Life Liner voor inzetten op het strand?

Voor degene die het nog niet kennen is het te vinden op: http://www.medical-air-assistance.nl/afbeeldingen/protocolstrand.pdf

Persoonlijk ben ik van mening dat de veiligheidsmarge nogal klein is, met betrekking op het landingsgebied op een vol strand. 25 meter is op een vol strand helemaal niks. Zeker als je 50 x 50 meter vrij wilt maken van bedjes, parasols, strandgasten, etc.

Ja ja tis een oude foto, maar gaat om het idee. Foto archief ZRB
In Zandvoort gebruikten wij in alle gevallen een veiligheidsgebeid van 100 meter breedte en de lengte tot aan de waterlijn (25 meter).

Het gebied wordt vrijgemaakt met sleeptouwen van de boten, welke ongeveer 100 meter zijn en dan zo het strand vrijmaken en het publiek er achter.

Maar misschien heeft een ander een beter idee?


Elke hulpverlening start met communicatie.


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #1 Gepost op: 4 juli 2005, 21:00:16
Nee ik heb hetzelfde idee. Ik heb al vaak de traumaheli op het strand zien landen.

Zoals RR al heeft verteld houden wij in Zandvoort een ruimere marge aan. Ik denk ook dat dit nodig is. 25x25 is echt te klein.
Dit hebben wij al regelmatig meegemaakt daarom is in Zandvoort ook de marge vergroot.

Ik begrijp dat het protocol van de ANWB is samengesteld in samenwerking met een reddingsbrigade.

Vraag mij alleen af of deze brigade ook naar andere brigades heeft gekeken en naar diens ervaringen? Kan iemand daar antwoord op geven?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 5 juli 2005, 10:07:57
zijn er ook van die protocollen voor de grote steden, zelf ben ik ook voor een grotere veiligheidsmarge!

ik heb de traumeheli ook wel eens op een volle Dam (amsterdam) zien landen, daar stonden gewoon vier politieautos met mensen erachter

vond dat toen ook een beetje gevaarlijk afgezet maar ze moeten wat natuurlijk
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2005, 11:44:16
zijn er ook van die protocollen voor de grote steden, zelf ben ik ook voor een grotere veiligheidsmarge!

ik heb de traumeheli ook wel eens op een volle Dam (amsterdam) zien landen, daar stonden gewoon vier politieautos met mensen erachter

vond dat toen ook een beetje gevaarlijk afgezet maar ze moeten wat natuurlijk
Zou even op de medical air-assistance site kijken weet dat er voor politie en brandweer protocollen zijn ontwikkeld.

Voor wat betreft het strand, het protocol wordt ontwikkeld samen met paal13 (Callantsoog). Ik heb trouwens het idee dat het protocol waar jij naar verwijst nog niet het nieuwe is RR...dit protocol bestaat namelijk al een tijdje (is zelfs ooit een boekje over gemaakt.)
[img]/img]


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2005, 13:31:19
Klopt Erny,

maar ondertussen hebben wij toch al aardig wat inzetten gehad met de LL1 en LL2. En in dat boekje stond ook diverse aanvliegplaatjes, wat we in 1996 in het strandboek hebben opgenoemen. Das inderdaad het oude.

Maar ondertussen heeft Paal13 inderdaad een praatje gehad, begin dit jaar, met de ANWB medical air assistence, maar als dit dan het "vernieuwde" protocol is zijn we snel klaar. Vraagstelling blijft of er reddingsbrigade op de hoogte zijn van een dergelijk protocol.
Elke hulpverlening start met communicatie.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2005, 15:49:25
Wij zijn in ieder geval niet op de hoogte en het lijkt mij dat 1 brigade niet kan komen tot een protocol voor de gehele kust


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #6 Gepost op: 5 juli 2005, 17:12:25
Erny,

dat paal13 dit heeft gedaan is mij bekend. Ik vraag mij alleen af of ze dit hebben dit protocol hebben gemaakt met hun eigen ervaringen of dat er nog andere brigades zijn benaderd.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 6 juli 2005, 01:06:11
Erny,

dat paal13 dit heeft gedaan is mij bekend. Ik vraag mij alleen af of ze dit hebben dit protocol hebben gemaakt met hun eigen ervaringen of dat er nog andere brigades zijn benaderd.


Wat ik van ze begrepen heb alleen....maar het zou kunnen dat ze het met de RB's binnen NHN hebben besproken.
[img]/img]


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 6 juli 2005, 09:27:35
Wat ik van ze begrepen heb alleen....maar het zou kunnen dat ze het met de RB's binnen NHN hebben besproken.

Lijkt me niet Erny, want dan had Den Helder (Muistroom) wel op de hoogte geweest. Op de site van www.paal13.com vind je verder niets terug over een "nieuw" protocol. Datzelfde geldt voor de site van het regionaal overleg Samenwerkende Kustreddingsbrigades Noord-Holland Noord.

Met andere woorden, terug naar de nostalgie en het oude 1996 protocol. En voor degene die dat nog niet hadden, is het misschien een meerwaarde.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 6 juli 2005, 11:32:55
Lijkt me niet Erny, want dan had Den Helder (Muistroom) wel op de hoogte geweest. Op de site van www.paal13.com vind je verder niets terug over een "nieuw" protocol. Datzelfde geldt voor de site van het regionaal overleg Samenwerkende Kustreddingsbrigades Noord-Holland Noord.
kijk ff hier: http://www.paal13.com/images/2005/20050131%20nieuwe%20trauma%20heli/page_01.htm

Overigens vind ik het initiatief wel goed. Het is altijd goed om na een paar jaar de protocollen weer eens te bekijken en te toetsen aan de actualiteit!
[img]/img]