Strandprotocol Life liners

Auteur Topic: Strandprotocol Life liners  (gelezen 8507 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 6 juli 2005, 20:14:43
Erny,

leuk die foto's en dan daaronder de zeer verhelderende tekst:
Citaat
Op 31 januari j.l. brachten Otto Jansen en Andres Boot een bezoek aan de (tijdelijke) standplaats van de nieuwe Lifeliner 1. Op ons initiatief wordt er gewerkt aan een landelijk veiligheidsprotocol bij MMT inzet op het strand.

Dus vraagstelling mijner zijds, is het protocol op de site van de ANWB medical air assistence, http://www.medical-air-assistance.nl/afbeeldingen/protocolstrand.pdf
het nieuwe of oude protocol? Ook verwondert het me dat slechts één reddingsbrigade hierin participeert. En dat terwijl men op de site van paal13 praat over een landelijk veiligheidsprotocol.
Elke hulpverlening start met communicatie.


roel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
  • Soms zit het mee, meestal zit het tegen.
    • KNRM wijk aan zee
Reactie #11 Gepost op: 7 juli 2005, 19:19:10
In 2000 hebben wij op het heemskerker strand een oefening gehouden met de trauma helikopter, en hierbij hadden wij een gebied afgezet van 40x40 meter de heli lande hier precies in het midden en was naar mijn inzien een groot genoeg gebied.

groeten van roel
plv. schipper knrm wijk aan zee


laura

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 9 juli 2005, 20:25:21
Wat kunnen jullie toch ouwehoeren. Als jullie nou de tijd die jullie hier zitten te tikken omzetten naar het maken van protocollen of het leveren van feedback dan komt zo'n protocol er wel. Paal 13 heeft ten minste initiatief getoond. Werk met elkaar en niet tegen elkaar!

Laura


Devinz

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #13 Gepost op: 9 juli 2005, 22:37:23
Het is maar waar je je druk om kan maken!

Tuurlijk is het handig om voor de brigade`s een protocol te maken zodat de leden van de brigade weten wat te doen bij een inzet. Maar als ik het bestaande protocol lees is dit meer als duidelijk. zij nemen dus genoegen met 25 x 25 mtr meer mag natuurlijk altijd maar is dus niet nodig.
Belangrijker is dat je een (indien mogelijk) een hard stuk strand vrijmaakt. Verder denk ik dat het bestaande protocol in alles voorziet

www.medical-air-assistance.nl/afbeeldingen/protocolstrand.pdf



De piloot is zelf verantwoordelijk voor de landing en
bepaalt zelf welke landingsplaats hij gebruikt.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #14 Gepost op: 9 juli 2005, 22:50:23
Laura,

als jij in de tijd dat je een reactie plaats je nu eens registreert en niet klakkeloos iets vermeld. De openingsvraag is toch heel duidelijk of moet ik je dat uitleggen?

Uiteraard heb ik allang contact gehad met een aantal Paal 13 leden. En ook met een aantal piloten van het MMT. Het toeval wil namelijk dat de heren/ dame onderling ook nogal verschillen in hun opinie wat een veilig gebied is, zeker op een strand. Maar dat wist jij natuurlijk al!
Elke hulpverlening start met communicatie.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 9 juli 2005, 22:53:37
Laura,

als jij in de tijd dat je een reactie plaats je nu eens registreert en niet klakkeloos iets vermeld.

en ik kan me hier alleen maar bij aansluiten  ;)


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #16 Gepost op: 27 juli 2005, 23:58:18

Persoonlijk ben ik van mening dat de veiligheidsmarge nogal klein is, met betrekking op het landingsgebied op een vol strand. 25 meter is op een vol strand helemaal niks. Zeker als je 50 x 50 meter vrij wilt maken van bedjes, parasols, strandgasten, etc.


Maakt de heli dan niet zijn eigen landingsgebied vrij als hij naar beneden komt op het strand??  ;D


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #17 Gepost op: 28 juli 2005, 07:38:50
Maakt de heli dan niet zijn eigen landingsgebied vrij als hij naar beneden komt op het strand??  ;D

Paula,

het is de bedoeling dat een MMT een mensenleven tracht te redden, middels bepaalde voorbehouden handelingen en niet meer slachtoffers maakt middels rondvliegende bedjes, parasols, windschermen etc. Vandaar dat een vrij stukje strand een verademing kan zijn voor een piloot als hij deze helikopter op het strand moet parkeren.
Elke hulpverlening start met communicatie.


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #18 Gepost op: 28 juli 2005, 09:09:15
Paula,

het is de bedoeling dat een MMT een mensenleven tracht te redden, middels bepaalde voorbehouden handelingen en niet meer slachtoffers maakt middels rondvliegende bedjes, parasols, windschermen etc. Vandaar dat een vrij stukje strand een verademing kan zijn voor een piloot als hij deze helikopter op het strand moet parkeren.

Joh, wat ben jij serieus ineens!  :P

Tuurlijk snap ik dat al het losse materiaal uit de buurt moet zijn als de heli naar beneden komt.En ik weet ook dat het soms wat moeite en overredingskracht kost om de boel aan de kant te krijgen op het strand. ( wel eens over 200 M fietsen en schooters moeten verplaatsen voordat je het strand opkon?)  ;)


roel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
  • Soms zit het mee, meestal zit het tegen.
    • KNRM wijk aan zee
Reactie #19 Gepost op: 31 juli 2005, 15:46:49
( wel eens over 200 M fietsen en schooters moeten verplaatsen voordat je het strand opkon?)  

uuhm ja wel vaker als wij een ambulance op het strand kregen hoezo?

groeten van roel
plv. schipper knrm wijk aan zee