Kan iemand vragen waarvoor hij op verhoor moet komen?

Auteur Topic: Kan iemand vragen waarvoor hij op verhoor moet komen?  (gelezen 10804 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #20 Gepost op: 17 juni 2014, 17:32:01
Citaat van: RS496 link=msg=1277678 date=1403017042
Wat gebeurt er überhaupt als de verdachte zich tijdens het verhoor blijft beroepen op het zwijgrecht? Wordt er dan doorgevraagd in de hoop dat de verdachte toch gaat antwoorden of kan de verdachte snel naar huis of zo..?

Van de site van het Openbaar Ministerie:
De politie mag voor verhoor een persoon maximaal zes uur op het politiebureau vasthouden. In die zes uur telt de nacht niet mee. Het kan dus voorkomen dat een persoon ook s'nachts op het bureau moet blijven. Als dat voor het onderzoek nodig is, kan de (hulp)officier van justitie bevelen dat de verdachte langer dan zes uur moet worden vastgehouden. Hij wordt dan in verzekering gesteld.

In de wet staat dat de verdachte niet verplicht mag worden bij te dragen aan zijn veroordeling. Hij is niet tot antwoorden verplicht, dat moet hem voor aanvang van het verhoor medegedeeld worden en die mededeling moet in het proces verbaal worden opgenomen. Volgens de Hoge Raad moet als verhoor worden beschouwd "alle vragen aan een door een opsporings ambtenaar als verdachte aangemerkt persoon betreffende diens betrokkenheid bij een zeker strafbaar feit" het bevragen van de personalia maakt geen deel uit van het verhoor.

Als een verdachte zich beroept op het zwijgrecht, dan veranderd dat niets aan de rechten en plichten van die verdachte.
Natuurlijk lijkt het mij logisch dat het wel gevolgen heeft voor de stappen die Politie en Justitie dan ondernemen. Zo mogen zij wel een betekenis verbinden aan het zwijgen, zeker als het gaat om vragen die een persoon normaal makkelijk zou kunnen beantwoorden. Denk aan een vraag als "Hoe is deze fiets in uw bezit gekomen?".
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #21 Gepost op: 17 juni 2014, 17:45:31
Citaat van: Ilyasftw link=msg=1277425 date=1402953195
Op telefoon blijft hij maar nadenken over wat het kan zijn alleen hij weet het niet.

Dat hij zo diep moet nadenken geeft mij dan weer te denken...  ;)


Razem95

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
Reactie #22 Gepost op: 17 juni 2014, 18:32:49
Citaat van: Dinges link=msg=1277699 date=1403019931
Dat hij zo diep moet nadenken geeft mij dan weer te denken...  ;)
Hoe bedoel je?


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #23 Gepost op: 17 juni 2014, 18:38:49
Citaat van: Ilyasftw link=msg=1277718 date=1403022769
Hoe bedoel je?
Als je niets te verbergen hebt hoef je vaak ook niet lang na te denken om ergens antwoord op te geven. Maar als hij er naartoe gaat hoort hij het allemaal vanzelf.


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #24 Gepost op: 18 juni 2014, 05:08:46
Een advocaat kan ook adviseren om als verdachte wel een volledig of deels bekennende verklaring af te leggen. Hij of zij gaat immers voor het beste voor zijn of haar client; is dat open kaart spelen zij het zo. Maar tot dat je een advies van je advocaat gekregen hebt: niets zeggen. Wat is er mis aan het afwachten van juridisch advies? Het is immers in de wet vastgelegd dat je daar recht op hebt als verdachte dus vooral gebruik van maken.

Citaat van: grizz link=msg=1277683 date=1403017734
alleen zal de ovj er minder over te spreken zijn...
Wat de OvJ er van vindt os niet zo belangrijk. Enkel wat de rechter er van vindt.

Citaat
Naar mijn mening :  als je iets flikt ben je een vent als je je verantwoordelijkheid pakt, ook als je daardoor op de blaren moet zitten. Doe je dat niet ? tja... ik ga daar weinig woorden vuil aan maken.
Helaas zit niet iedereen zo in elkaar.

Citaat
Verder zal ik er alles aan doen om het technische en tactische bewijs rond te krijgen. Dat is namelijk ook ons werk...
O0 O0
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #25 Gepost op: 18 juni 2014, 08:50:25
Citaat van: Dinges link=msg=1277699 date=1403019931
Dat hij zo diep moet nadenken geeft mij dan weer te denken...  ;)

Valt wel mee.

Als ik op verhoor zou moeten komen zou ik me ook 2 keer bedenken waarvoor. En dat heeft er niets mee te maken dat ik iets gedaan of te verbergen heb.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #26 Gepost op: 18 juni 2014, 09:29:29
Een advocaat kan ook adviseren om als verdachte wel een volledig of deels bekennende verklaring af te leggen. Hij of zij gaat immers voor het beste voor zijn of haar client; is dat open kaart spelen zij het zo. Maar tot dat je een advies van je advocaat gekregen hebt: niets zeggen. Wat is er mis aan het afwachten van juridisch advies?
Daar is natuurlijk niets mis mee. Klinkt als een goed idee zelfs.


Wat de OvJ er van vindt os niet zo belangrijk. Enkel wat de rechter er van vindt.
Voor de "schuldvraag" heb je natuurlijk gelijk. Maar het is wel de OvJ die beslist over het in verzekering stellen na de eerste 6 uur van verhoor, en over de uiteindelijke vervolging.
Wat de OvJ er van vindt lijkt mij dus niet onbelangrijk.... ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #27 Gepost op: 18 juni 2014, 10:29:52
De beslissing voor het in verzekering stellen van een verdachte wordt gemaakt door de HulpOfficier van Justitie, niet de Officier van Justitie.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #28 Gepost op: 18 juni 2014, 11:29:45
Dank je voor de verbetering , ik had zorgvuldiger moeten antwoorden. :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Razem95

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
Reactie #29 Gepost op: 28 juni 2014, 19:31:19
Hij heeft gister een telefoontje gekregen dat het ging om een misverstand..