MMT Londen voert voor het eerst REBOA uit in prehospitale setting

Auteur Topic: MMT Londen voert voor het eerst REBOA uit in prehospitale setting  (gelezen 14584 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #10 Gepost op: 18 juni 2014, 10:13:57
Gezien alle media aandacht neem ik aan van wel. Ik denk niet dat men morgen zit te wachten op een vervolg artikel bij de BBC met als titel "Patient died after first prehospital REBOA"


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2014, 07:13:43
In de beslisboom staat dat bij een bekkenfractuur, de ballon in zone II geplaatst moet worden, echter na X-ray (Röntgenfoto). Heeft een Londonse airambulance deze bij zich (of bezitten de leden zelf over een X-ray vision 98uiye), anders kan je het nog niet pre-hospitaal uitvoeren, tenminste volgens protocol, een openstaande bekkenbodem kan ook geconstateerd worden zonder röntgenfoto.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #12 Gepost op: 19 juni 2014, 08:05:32
Citaat van: Spartan link=msg=1278263 date=1403154823

In de beslisboom staat dat bij een bekkenfractuur, de ballon in zone II geplaatst moet worden, echter na X-ray (Röntgenfoto). Heeft een Londonse airambulance deze bij zich (of bezitten de leden zelf over een X-ray vision 98uiye), anders kan je het nog niet pre-hospitaal uitvoeren, tenminste volgens protocol, een openstaande bekkenbodem kan ook geconstateerd worden zonder röntgenfoto.


Je kunt gewoon meten en de positie van de ballon met echo controleren.

Expert


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #13 Gepost op: 20 juni 2014, 19:55:15
Duidelijk! Maar het ging mij vooral om het feit dat er staat dat er pas na een röntgenfoto de ballon in zone II geplaatst mocht worden, als het volgens het protocol gedaan moet worden, en dat leek mijzelf een beetje vreemd.

Als ik trouwens zo vrij mag zijn te vragen; Vind jij dit een nuttige bijdrage aan de pre-hospitale zorg?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #14 Gepost op: 20 juni 2014, 20:03:04
Citaat van: Spartan link=msg=1278568 date=1403286915

Als ik trouwens zo vrij mag zijn te vragen; Vind jij dit een nuttige bijdrage aan de pre-hospitale zorg?


Mogelijk.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #15 Gepost op: 20 juni 2014, 20:35:03
Citaat van: Spartan link=msg=1278263 date=1403154823
In de beslisboom staat dat bij een bekkenfractuur, de ballon in zone II geplaatst moet worden, echter na X-ray (Röntgenfoto). Heeft een Londonse airambulance deze bij zich (of bezitten de leden zelf over een X-ray vision 98uiye), anders kan je het nog niet pre-hospitaal uitvoeren, tenminste volgens protocol, een openstaande bekkenbodem kan ook geconstateerd worden zonder röntgenfoto.

Antwoord 024:
 
De beslisboom is voor klinische toepassing, niet voor pre-hospitale toepassing. In de beslisboom staat niet dat bij bekkenfractuur de ballon in zone 2 opgeblazen dient te worden maar in zone 3. In zone 2 mag de ballon niet worden opgeblazen. Voor de introductie van een REBOA pre-hospitaal maak je een echo (FAST), bij positieve FAST is het scoop and run naar traumacentrum (geen REBOA). Bij negatieve FAST introduceer je REBOA (zone 3). Zoals Expert al aangeeft kan je op je timmermansoog de in te brengen afstand wel bepalen. Het inbrengen gaat via de seldinger-techniek. Na introductie van de REBOA blaas je de ballon op met 2 ml (standaard volume). Daarna is het vooral zaak dat men de REBOA zorgvuldig fixeert en zo spoedig mogelijk met patient naar het traumacentrum gaat.
 
Momenteel gebruikt de London Air Ambulance de REBOA uitsluitend bij volwassenen bij bekkenfractuur of masaal bloedverlies onderste extremiteiten. Geen pre-hospitale REBOA in zone 1 (hierbij is tevens een andere ballon nodig).


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #16 Gepost op: 20 juni 2014, 21:25:36
top!


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #17 Gepost op: 20 juni 2014, 21:40:33
Citaat van: Expert link=msg=1278573 date=1403287384
Mogelijk.

Ik denk dat er eerst degelijk onderzoek gedaan moet worden naar pre-hospitale REBOA. Natuurlijk is het prachtig dat één persoon het heeft overleefd maar daarmee is het niet klnisch bewezen effectief. REBOA wordt natuurlijk wel alleen toegepast bij catastrofale bloedingen. In die zin heeft men niets te verliezen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #18 Gepost op: 21 juni 2014, 05:04:12
Citaat van: CM link=msg=1278608 date=1403293233

Ik denk dat er eerst degelijk onderzoek gedaan moet worden naar pre-hospitale REBOA. Natuurlijk is het prachtig dat één persoon het heeft overleefd maar daarmee is het niet klinisch bewezen effectief. REBOA wordt natuurlijk wel alleen toegepast bij catastrofale bloedingen. In die zin heeft men niets te verliezen.

CM


Daarvoor weeg ik mijn reactie zorgvuldig als ik schrijf 'mogelijk'.  

"Klinisch bewezen effectief" is een beetje "Popie-Jopie" term uit de reclamewereld voor darmreinigende yoghurt. Voegt niks toe aan de discussie.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 21 juni 2014, 09:24:09
Citaat van: Expert link=msg=1278643 date=1403319852
Daarvoor weeg ik mijn reactie zorgvuldig als ik schrijf 'mogelijk'.  

"Klinisch bewezen effectief" is een beetje "Popie-Jopie" term uit de reclamewereld voor darmreinigende yoghurt. Voegt niks toe aan de discussie.
Dat antwoord ook niet.  ;)
Ik nee aan dat er bedoeld werd. evidence based. Alhoewel dat ook regelmatig op losse schroeven kan staan door onderzoekmanipulatie/fraude etc die volgens mij niet zo vaak voorkomt in medische onderzoeken.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod