VRR combivoertuig brambulance

Auteur Topic: VRR combivoertuig brambulance  (gelezen 45593 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #30 Gepost op: 17 juni 2014, 19:08:25
Waarom gaat de brandweer steeds meer niet brandweer hulpverleningstaken doen terwijl andere organisaties juist bezuinigen door dit soort taken af te stoten.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #31 Gepost op: 17 juni 2014, 19:11:28
Sterker nog, zelfs de brandweer doet in tijden van bezuinigingen steeds meer van dit soort dingen... Wat uiteindelijk (alles bij elkaar opgeteld in het land) bakken, wat zeg ik, containers met geld kost..

Bijzonder overigens, dat de VRR hier officieel nog niets over gemeld heeft maar er wel allerlei info lekt vanuit mensen die het schijnbaar wel al weten(medewerkers VRR?).

Denk dat de Veiligheidsregio daar erg blij mee is... NOT... O0


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #32 Gepost op: 17 juni 2014, 19:16:46
Citaat van: MikeSchomaker link=msg=1277730 date=1403024443
Voertuig wordt gestald op Maassluis. Bij een melding rijdt standaard de. Ambu of TS mee. Hij staat boven de sterkte gedurende de pilot. Een BRW chauffeur kan de sosa opleiding volgen voor ambu chauffeur. Zijn genoeg vrijwilligers binnen de VRR die zowel op de ambu als bij de BRW werken. Bij 25 graden of meer gaat het voertuig naar boek van Holland ter aanvulling op het strandhulpverlening. Betreft zo te zien een omgebouwde SIV. Wat er in zit weet ik ook niet.

Dan gaat de verpleegkundige even een brandje blussen zeker...

De SOSA bestaat overigens niet meer, maar die opleiding houdt wel wat meer in dan een rondje rijden met een gele bus. Dan spreken we nog niet over bijscholingen en dergelijke.

Wat zou de toegevoegde waarde van de brandweerman zijn op het strand? De verpleegkundige kan z'n nut nog bewijzen, maar die kan ook gebeld worden en in de oranje auto stappen als het nodig is.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #33 Gepost op: 17 juni 2014, 19:24:48
Citaat van: -Joost- link=msg=1277738 date=1403025406
Wat zou de toegevoegde waarde van de brandweerman zijn op het strand?
Extra handjes bij een reanimatie? Het blussen van (kleine) brandjes in of rond het strand?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #34 Gepost op: 17 juni 2014, 19:41:57
Citaat van: Red link=msg=1277741 date=1403025888
Extra handjes bij een reanimatie? Het blussen van (kleine) brandjes in of rond het strand?

Op een beetje drukbevolkt strand lopen genoeg geel-rode mannetjes voor allerhande incidenten, daarbij heb je in HvH zo wat manschappen uit Haaglanden ter plaatse indien nodig. Hebben we de brandweer nodig, wat niet vaak het geval is, dan heb ik liever brandweervolk dat écht wat uit kan richten om bijvoorbeeld een duinbrand te beperken. Ben wel benieuwd hoe Shifty tegen deze ontwikkeling aankijkt.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #35 Gepost op: 17 juni 2014, 19:50:14
Citaat van: FF4266 link=msg=1277736 date=1403025088
Bijzonder overigens, dat de VRR hier officieel nog niets over gemeld heeft maar er wel allerlei info lekt vanuit mensen die het schijnbaar wel al weten(medewerkers VRR?).

Denk dat de Veiligheidsregio daar erg blij mee is... NOT... O0

Dat ding rijdt (straks?) gewoon op straat, dus is het logisch dat er vragen over komen. Je kunt twee dingen doen: óf het geruchtencircuit door laten sudderen, wat kan leiden tot de meest wilde speculaties, óf met een kleine toelichting duidelijkheid geven wat het wel en niet is. Past prima binnen het social media beleid. De officiële, uitgebreidere toelichting komt vanzelf een keer O0

Citaat van: JJ75 link=msg=1277735 date=1403024905
Waarom gaat de brandweer steeds meer niet brandweer hulpverleningstaken doen terwijl andere organisaties juist bezuinigen door dit soort taken af te stoten.
Citaat van: FF4266 link=msg=1277736 date=1403025088
Sterker nog, zelfs de brandweer doet in tijden van bezuinigingen steeds meer van dit soort dingen... Wat uiteindelijk (alles bij elkaar opgeteld in het land) bakken, wat zeg ik, containers met geld kost..

Wanneer we kijken wat we als overheid voor diensten aan de burger moeten/willen leveren, laten we dan vooral over de grenzen heen kijken. Wellicht dat we dan tot logische en efficiënte combinaties van functies komen, die we eerder niet voor mogelijk hielden 'want daar zijn we niet van'. Kijkend naar de hulpverleningstaken van de brandweer die er de afgelopen jaren bij zijn gekomen (AED etc.): die brandweervoorziening moeten we als maatschappij toch al betalen. Als we die efficiënter kunnen benutten door hier ook hulpverleningstaken te beleggen én we helpen de burger er ook nog mee, zijn we als overheid goed bezig toch? Alleen zul je wel moeten investeren om die verandering teweeg te brengen.

Waarmee ik overigens geen waarde-oordeel wil geven over deze pilot, het gaat mij even om het principe.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #36 Gepost op: 17 juni 2014, 19:51:01
Citaat van: -Joost- link=msg=1277749 date=1403026917
Op een beetje drukbevolkt strand lopen genoeg geel-rode mannetjes voor allerhande incidenten, daarbij heb je in HvH zo wat manschappen uit Haaglanden ter plaatse indien nodig. Hebben we de brandweer nodig, wat niet vaak het geval is, dan heb ik liever brandweervolk dat écht wat uit kan richten om bijvoorbeeld een duinbrand te beperken. Ben wel benieuwd hoe Shifty tegen deze ontwikkeling aankijkt.

De reddingsbrigade van HvH is een integraal onderdeel van de brandweer district NWN en daardoor onderdeel van de VRR. Dus de strandwachten zijn ook een beetje brandweermensen ;)
Ik ben ook benieuwd, wat ik vandaag heb meegekregen via mijn netwerk is dat er nog veel onduidelijkheid is en de taakstelling ook niet is uitgekristalliseerd. Ik persoonlijk zie er op het eerste gezicht geen voordeel in, anders dan een auto besparen :|

Verder begrijp ik niet dat de standaardplek van dat voertuig Maassluis wordt. Dat is toch niet zo'n spannende omgeving.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #37 Gepost op: 17 juni 2014, 19:56:45
Citaat van: Maarten link=msg=1277751 date=1403027414
óf met een kleine toelichting duidelijkheid geven wat het wel en niet is. Past prima binnen het social media beleid.

Uiteraard, maar dan moeten ze dat wel doen, en dat gebeurt niet.. Dus volgt het pak speculaas...

Citaat van: RemRoof link=msg=1277752 date=1403027461
Dus de strandwachten zijn ook een beetje brandweermensen ;)

Wat een onzin, doet overigens totaal niet ter zake....


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #38 Gepost op: 17 juni 2014, 19:59:30
Citaat van: FF4266 link=msg=1277753 date=1403027805
..
Wat een onzin, doet overigens totaal niet ter zake....

Daarom stond er ook een knipoog achter...
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #39 Gepost op: 17 juni 2014, 20:09:12
Citaat van: Maarten link=msg=1277693 date=1403019243
Kort gezegd is het qua functionaliteit een combi van de Rapid Responder en de brandweermotor zoals Den Haag die kent. Dan weet je dus ook gelijk voor welk type meldingen de eenheid inzetbaar is.

Dus een combi van 2 net niet functionerende voertuigen.  ;)