VRR combivoertuig brambulance

Auteur Topic: VRR combivoertuig brambulance  (gelezen 45690 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #50 Gepost op: 18 juni 2014, 01:33:32
Citaat van: jeugdbrandweer131 link=msg=1277917 date=1403046330
laten we eerst de vraag stellen: wat is het nut van dit concept/voertuig?
ik denk dat dit voertuig geen enkel nut heeft of meerwaarde voor de hulpverlening in het algemeen.

Want, kun je dat onderbouwen?


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #51 Gepost op: 18 juni 2014, 08:46:43
Citaat van: FF4266 link=msg=1277766 date=1403029278
Waar baseer je dat op? De motor functioneert perfect! En dat kunnen mijn collega's op de RAC beamen...

Rac oke!, Maar hoe zien de mensen het die er mee moeten werken?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #52 Gepost op: 18 juni 2014, 09:02:08
Citaat van: FF4266 link=msg=1277897 date=1403041098
De vraag is alleen, wat is nu specifiek het voordeel? Kan er een kazerne dicht, een TS6 vervangen voor een TS4, een ambu weg van een post, een rapid responder minder rijden?

Volgens mij ben je alleen maar duurder uit. En ambulancepleeg die geen SOSA/Ambulance Academie opgeleide chauffeur bij zich heeft zal grotendeels dus alles alleen moeten doen als rapid responder. Tegelijk kan de brandweerman heel veel handelingen die een SIV2 doet ook niet uitvoeren, omdat de ambulancepleeg waarschijnlijk geen volledig opgeleide en ervaren brandweerman is. Daardoor krijg je dat ze van alles een beetje kunnen, en ik vraag mij af of het voordeliger is om twee bemanningsleden te betalen, die vervolgens vast komen te staan bij een incident waar ze zelf niet zoveel kunnen, dan om ze apart met een voertuig te laten uitrukken waardoor de ander de handjes vrij heeft om naar een ander incident te gaan.

Natuurlijk kan je op deze manier snel een OMS afhandelen, een bermbrand en is het handig als rapid responder bij een reanimatie, maar dan houdt het wel op.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #53 Gepost op: 18 juni 2014, 09:36:52
Nu lees ik alleen reacties van mensen die er blijkbaar niet rechtstreeks mee te maken hebben (Zag hem rijden, zag hem ergens staan, welk pak hebben ze aan?) Ik wil van de rode en/of gele VRR collega's graag weten hoe er door de gebruikers zelf over wordt gedacht. Welke takenpakket hebben jullie, welke bijscholing hebben jullie gehad, welke materialen heb je bij je? Hoe is er intern gecommuniceerd over de veranderingen, op welke basis is deze proef opgezet enz. Lijkt mij nuttiger dan vanaf de zijlijn roepen wat het wel of niet zou kunnen zijn.

Ik doe ook een duit in het zakje: Kan het zijn dat de SIV in de eerste uitvoering onvoldoende inzetbaar bleek o.b.v. de meldingsclassificaties en nu een ruimere benutting van deze auto wordt gezocht/uitgeprobeerd waardoor de RAV er een Rapid responder bij heeft die niet volledig op het RAV budget drukt?


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #54 Gepost op: 18 juni 2014, 09:58:04
Citaat van: Jos v L link=msg=1277937 date=1403074003
Rac oke!, Maar hoe zien de mensen het die er mee moeten werken?

Vrij simpel, mensen zijn er tevreden over. De lichtere ongevallen waar hij alleen assistentie komt bieden(airbaghoes, accu, eerst inschatting), de klusjes waar hij even alleen naar toe kan(vragen over een meldertje die maar blijft afgaan). Dus ja, die motor functioneert wel. Daarom heb ik een behoorlijk afwachtende houding bij dit voertuig, omdat dit misschien ook wel wat is..



Citaat van: JAB link=msg=1277953 date=1403077012
Nu lees ik alleen reacties van mensen die er blijkbaar niet rechtstreeks mee te maken hebben (...) Lijkt mij nuttiger dan vanaf de zijlijn roepen wat het wel of niet zou kunnen zijn.

Citaat van: JAB link=msg=1277953 date=1403077012
Kan het zijn dat de SIV in de eerste uitvoering onvoldoende inzetbaar bleek o.b.v. de meldingsclassificaties en nu een ruimere benutting van deze auto wordt gezocht/uitgeprobeerd waardoor de RAV er een Rapid responder bij heeft die niet volledig op het RAV budget drukt?

Eerst mopperen, in de volgende alinea precies datgene doen waar je op moppert? We willen allemaal graag dingen vanuit die organisatie horen, maar zolang dat er nog niet is, hebben we dit forum om daarover te discussieren, zo vreemd is dat niet..


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #55 Gepost op: 18 juni 2014, 10:51:55
Citaat van: FF4266 link=msg=1277958 date=1403078284
Vrij simpel, mensen zijn er tevreden over. De lichtere ongevallen waar hij alleen assistentie komt bieden(airbaghoes, accu, eerst inschatting), de klusjes waar hij even alleen naar toe kan(vragen over een meldertje die maar blijft afgaan). Dus ja, die motor functioneert wel. Daarom heb ik een behoorlijk afwachtende houding bij dit voertuig, omdat dit misschien ook wel wat is..

De motor werkt dus, een rapid responder werkt ook, waarom zou je ze dan combineren. Je hebt uiteindelijk minder effectieve inzetbaarheid, je spaart er alleen een voertuig mee uit...


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Reactie #56 Gepost op: 18 juni 2014, 11:27:03
Citaat van: -Joost- link=msg=1277972 date=1403081515
De motor werkt dus, een rapid responder werkt ook, waarom zou je ze dan combineren. Je hebt uiteindelijk minder effectieve inzetbaarheid, je spaart er alleen een voertuig mee uit...

Het is toch heel simpel, sommige dingen hebben gewoon een praktijk test nodig, ik begrijp daarom ook niet zo goed dat mensen zich zo star op stellen naar nieuwe ideeën. Het gebeurd op kleine schaal, de kosten zijn dus prima te overzien.....  zonder ontwikkeling staat alles stil....


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #57 Gepost op: 18 juni 2014, 11:39:46
Citaat van: Panigale link=msg=1277980 date=1403083623
Het is toch heel simpel, sommige dingen hebben gewoon een praktijk test nodig, ik begrijp daarom ook niet zo goed dat mensen zich zo star op stellen naar nieuwe ideeën. Het gebeurd op kleine schaal, de kosten zijn dus prima te overzien.....  zonder ontwikkeling staat alles stil....

Uiteraard is niet geschoten altijd mis. Maar voordat je wat gaat testen moet je wel een goed verhaal hebben wat de beoogde doelstelling is en hoe je dat gaat aantonen. Er wordt heel veel getest bij veiligheidsregio's, de noodzaak en het lange termijnsplan ontgaat me volledig in een aantal gevallen, desondanks kost het allemaal bij elkaar bakken met geld in tijden waarin fundamentele zaken binnen de VR's worden afgebroken.

Wat kritische vragen zijn dus op z'n plaats, dat is niet per definitie negatief, ik zie het eerder als een goede zaak...


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #58 Gepost op: 18 juni 2014, 13:38:39
Hoe is de financiering van dit voertuig met bemanning geregeld?
Brandweer- en Ambulancehulpverlening kent ieder zijn eigen specifieke gescheiden geldbronnen.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #59 Gepost op: 18 juni 2014, 14:15:31
Citaat van: FF4266 link=msg=1277958 date=1403078284
Vrij simpel, mensen zijn er tevreden over. De lichtere ongevallen waar hij alleen assistentie komt bieden(airbaghoes, accu, eerst inschatting), de klusjes waar hij even alleen naar toe kan(vragen over een meldertje die maar blijft afgaan). Dus ja, die motor functioneert wel. Daarom heb ik een behoorlijk afwachtende houding bij dit voertuig, omdat dit misschien ook wel wat is..



Eerst mopperen, in de volgende alinea precies datgene doen waar je op moppert? We willen allemaal graag dingen vanuit die organisatie horen, maar zolang dat er nog niet is, hebben we dit forum om daarover te discussieren, zo vreemd is dat niet..
Juist, en daarom stel ik een vraag die n.m.m. door de gebruikers te beantwoorden is, ik wil dus niet mopperen maar de werkvloer kan dit beter beantwoorden.