Auto beschadigen altijd nodig bij hv?

Auteur Topic: Auto beschadigen altijd nodig bij hv?  (gelezen 12310 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #10 Gepost op: 17 juni 2014, 23:12:39
Citaat van: Vider link=msg=1277871 date=1403039030
Ga er maar niet standaard van uit.

want?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #11 Gepost op: 18 juni 2014, 07:43:13
Citaat van: RemRoof link=msg=1277873 date=1403039151
Als je auto alleen WA verzekerd is dan wordt het , volgens mij, nog interessant. Wie ga je aansprakelijk stellen. De brandweer of het slachtoffer?

Is een redelijk nieuwe Outlander (PHEV), gok dat die wel all risk verzekerd is.

Daarnaast vind ik het qua schade wel meevallen (2 zijschermen en een motorkap zo te zien), zeker gezien de effectiviteit.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #12 Gepost op: 19 juni 2014, 12:00:11
De schade kan je beperken door :1. de kraan zo hoog mogelijk op te toppen en langere stroppen te nemen waardoor de dwarskrachten op de schermen aanmerkelijk minder worden en 2. te kiezen voor platte kunststof zachte singles in plaats van harde stalen kettingen waardoor en het dragende oppervlak bij de auto groter wordt en er geen puntbelastingen door de ketting komen.
N.B. als je alleen ketting hebt dan een plankje of een stuk board/hechthout tussen de ketting en de auto.

In concreto er zijn best wel wat mogelijkheden om de schade op een eenvoudige manier zo beperkt mogelijk te houden.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #13 Gepost op: 19 juni 2014, 12:19:52
Citaat van: Peter71 link=msg=1277849 date=1403037518
Op zich is dit een klus die je over het algemeen met hefkussens kunt afhandelen. Ik denk alleen dat het type auto er voor heeft gezorgt dat voor deze oplossing is gekozen. Zo te zien betreft dit een SUV-auto, met een redelijke grote bodemvrijheid. Dat kan inhouden dat je het niet gaat redden met hefkussens om het slachtoffer los te krijgen, dus zul je andere en snelle oplossing moeten gaan zoeken. En dan is de kraan een snelle methode, met als bijkomend voordeel dat je nog meer ruimte kunt maken om het slachtoffer vlak onder de auto vandaan te krijgen.

Opzich wel ook al kan je eronder verhogen met stophout. Snap trouwens niet waarom ze niet hebben onderstopt (zie ik iig niet) als de kettting losschiet of verschuift heeft het so een probleem


guest12562

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 19 juni 2014, 12:37:09
Ga met Thor mee, dit had natuurlijk op meerdere manieren gekund en ook met minder schade.

Maar ben er niet bij geweest en weet dus niet de precieze noodzaak om het zo te doen, meerdere afwegingen hiervoor.

Ik denk ook nog aan een garage krik, ligt ook meestal op een HV, of eventueel met onderstoppen en een spreider had ook gekund.
Deze manieren kosten in mijn ogen net zoveel tijd als dat er nu aan is besteed en veroorzaakt minder schade, maar dan moet je ze wel bij je hebben natuurlijk.

Blijft natuurlijk altijd makkelijk om vanaf de zijlijn te schreeuwen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #15 Gepost op: 19 juni 2014, 12:40:58
Citaat van: wjr307 link=msg=1278306 date=1403173192
Opzich wel ook al kan je eronder verhogen met stophout. Snap trouwens niet waarom ze niet hebben onderstopt (zie ik iig niet) als de kettting losschiet of verschuift heeft het so een probleem

En niet alleen het slachtoffer maar ook de hulpverleners die doende zijn het slachtoffer onder de hangende last vandaan te halen kunnen dan ook een probleem krijgen. Er geldt niet voor niets : ga nooit onder een hangende last en het is (onder normale omstandigheden) verboden om je onder een hangende last te bevinden of te begeven.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #16 Gepost op: 19 juni 2014, 13:02:48
Citaat van: Breathe link=msg=1278313 date=1403174229
Ga met Thor mee, dit had natuurlijk op meerdere manieren gekund en ook met minder schade.

Maar ben er niet bij geweest en weet dus niet de precieze noodzaak om het zo te doen, meerdere afwegingen hiervoor.

Ik denk ook nog aan een garage krik, ligt ook meestal op een HV, of eventueel met onderstoppen en een spreider had ook gekund.
Deze manieren kosten in mijn ogen net zoveel tijd als dat er nu aan is besteed en veroorzaakt minder schade, maar dan moet je ze wel bij je hebben natuurlijk.

Blijft natuurlijk altijd makkelijk om vanaf de zijlijn te schreeuwen.

Een ieder die een kraan mag bedienen heeft gedurende de opleiding het nodige geleerd over krachten in stroppen.
Er zijn eenvoudige tabellen voor. Naarmate de hoeken kleiner worden worden de dwarskrachten minder.
Een spreider is natuurlijk het beste, helemaal geen dwarskrachten maar die moet je inderdaad wel aan boord hebben.
N.B. Spreiders/evenaars worden tientallen malen per dag gebruikt door binnenschippers om hun auto zonder schade aan de wal te zetten en v.v.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #17 Gepost op: 19 juni 2014, 13:08:28
Ben ik allemaal helemaal met jullie eens. Uit mijn blote hoofd ligt er niet standaard een evenaar op een brandweervoertuig. Dus dan de keus voor een singel of ketting, die kan ik niet beoordelen. Wel dat dit slt zo snel mogelijk onder het voertuig vandaan moet. Dan ga je niet wachten op een berger of je druk maken  over de grote van een hoek. Dat kind moet onder die auto vandaan en wel zo snel mogelijk. Dus kan het anders ? Ja absoluut. Onder deze tijdsdruk ? Vast wel, maar er is een beslissing genomen en daardoor is het slachtoffer vrij en er schade aan de auto.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #18 Gepost op: 19 juni 2014, 13:30:55
Citaat van: grizz link=msg=1278326 date=1403176108
Ben ik allemaal helemaal met jullie eens. Uit mijn blote hoofd ligt er niet standaard een evenaar op een brandweervoertuig. Dus dan de keus voor een singel of ketting, die kan ik niet beoordelen. Wel dat dit slt zo snel mogelijk onder het voertuig vandaan moet. Dan ga je niet wachten op een berger of je druk maken  over de grote van een hoek. Dat kind moet onder die auto vandaan en wel zo snel mogelijk. Dus kan het anders ? Ja absoluut. Onder deze tijdsdruk ? Vast wel, maar er is een beslissing genomen en daardoor is het slachtoffer vrij en er schade aan de auto.

Even voor jouw informatie het was volgens het bericht van 112rivierenland een man van 56 jaar en geen kind.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #19 Gepost op: 19 juni 2014, 13:34:52
Als die auto gelift moet worden moet dat. Ongeacht het merk van de auto of de leeftijd van het slachtoffer.

Makkelijk is wel als er ook beeldmateriaal van is. Leerzaam voor de hulpverleners en overzichtelijk voor de verzekering ivm. de schade.