Auto beschadigen altijd nodig bij hv?

Auteur Topic: Auto beschadigen altijd nodig bij hv?  (gelezen 12292 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #20 Gepost op: 19 juni 2014, 15:00:52
Citaat van: Crepusculum link=msg=1278335 date=1403178990
Er zijn zoveel dingen die van arbo-wetgeving niet mogen, en die hulpverleners toch moeten...

Je mag maar 25kg gewicht heffen. Kind van 27kg in brandende woning? Sorry, even een steekwagentje halen. Werkplek mag ook niet te warm zijn.

Soms moet je gewoon niet lullen en staren naar cijfertjes, maar een risico nemen, ervoor gaan en hem zo snel mogelijk smeren. Onze Latijnse vrienden hadden daar een spreuk voor: Aude Audenda. Waag wat gewaagd moet worden.

Wie in de hulpverlening actief is zal nu eenmaal vaak in niet ideale omstandigheden moeten werken.

Dat houdt niet in dat je onnodige risico's moet nemen en hetgeen je geleerd hebt niet toe te passen. De schade daargelaten hoor je je last altijd te onderstoppen een ketting kan glijden een hefkussen kan knappen. Daarom wordt er altijd geleerd om je lasten te onderstoppen snap niet dat dit hier niet is gedaan, de wielkeggen liggen er wel.. en qua tijd hoeft het niet heel veel te schelen.


guest12562

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 19 juni 2014, 15:09:56
Citaat van: Thor link=msg=1278324 date=1403175768
Een ieder die een kraan mag bedienen heeft gedurende de opleiding het nodige geleerd over krachten in stroppen.
Er zijn eenvoudige tabellen voor. Naarmate de hoeken kleiner worden worden de dwarskrachten minder.
Een spreider is natuurlijk het beste, helemaal geen dwarskrachten maar die moet je inderdaad wel aan boord hebben.
N.B. Spreiders/evenaars worden tientallen malen per dag gebruikt door binnenschippers om hun auto zonder schade aan de wal te zetten en v.v.

Even voor de duidelijkheid in het voorbeeld wat ik noem had ik het over bijv. een Holmatro spreider.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 19 juni 2014, 16:37:17
Citaat van: Breathe link=msg=1278355 date=1403183396
Even voor de duidelijkheid in het voorbeeld wat ik noem had ik het over bijv. een Holmatro spreider.
Als we toch veilig willen werken moet je geen spreider onder die auto gaan stoppen. Als je dan gaat heffen is de boel pas echt instabiel,. ;)


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #23 Gepost op: 20 juni 2014, 10:13:32
Eens, alleen als je de boel goed onderstopt kan er niks fout gaan  998765


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #24 Gepost op: 20 juni 2014, 11:09:57
Citaat van: wjr307 link=msg=1278472 date=1403252012
Eens, alleen als je de boel goed onderstopt kan er niks fout gaan  998765

De hoogte die je hier pakt, pak je niet met kussens en ook niet met een spreider (veilig) Je bent eindeloos aan het onderstoppen en zoveel stophout heb je gewoon niet mee. Ik vind dit een keurige oplossing, waarom omdat je veel hoogte pakt op een manier waarvoor het gereedschap is gemaakt. Een kraan is namelijk om te hijsen.  Onderstoppen uiteraard, en zo snel mogelijk. Ik ken alleen de toestand van het SH niet. Overigens my bad mbt de leeftijd van het sh. Niet dat dat relevant is overigens.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #25 Gepost op: 20 juni 2014, 17:00:27
Citaat van: grizz link=msg=1278477 date=1403255397
De hoogte die je hier pakt, pak je niet met kussens en ook niet met een spreider (veilig) Je bent eindeloos aan het onderstoppen en zoveel stophout heb je gewoon niet mee. Ik vind dit een keurige oplossing, waarom omdat je veel hoogte pakt op een manier waarvoor het gereedschap is gemaakt. Een kraan is namelijk om te hijsen.  Onderstoppen uiteraard, en zo snel mogelijk. Ik ken alleen de toestand van het SH niet. Overigens my bad mbt de leeftijd van het sh. Niet dat dat relevant is overigens.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

Das waar voordat je dit voertuig met een spreider kan liften moet je wel een aardig vloertje maken van stophout. Echter wat ik bedoelde is als je bij het heffen met trapezium blokken werkt (en deze verhoogt met de bijbehorende verhogingen) er niks fout kan gaan want je valt altijd terug op je onderstopping. Hijsen inderd goede oplossing alleen niet onderstoppen nogmaals not done.


guest12562

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 20 juni 2014, 22:38:01
Citaat van: Peter71 link=msg=1278390 date=1403188637
Als we toch veilig willen werken moet je geen spreider onder die auto gaan stoppen. Als je dan gaat heffen is de boel pas echt instabiel,. ;)

Is geen probleem, idd gewoon goed onderstoppen is gewoon een techniek welke goed en veilig is uit te voeren.


guest12562

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 20 juni 2014, 22:39:25
Citaat van: grizz link=msg=1278477 date=1403255397
De hoogte die je hier pakt, pak je niet met kussens en ook niet met een spreider (veilig) Je bent eindeloos aan het onderstoppen en zoveel stophout heb je gewoon niet mee. Ik vind dit een keurige oplossing, waarom omdat je veel hoogte pakt op een manier waarvoor het gereedschap is gemaakt. Een kraan is namelijk om te hijsen.  Onderstoppen uiteraard, en zo snel mogelijk. Ik ken alleen de toestand van het SH niet. Overigens my bad mbt de leeftijd van het sh. Niet dat dat relevant is overigens.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

Je moet de auto dan aan twee kanten onderstoppen ook aan de kant waar over de auto kantelt. Juist daar, want dan gaat hij eerder omhoog aan de kant waar je de auto omhoog wilt hebben.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 21 juni 2014, 21:27:26
Voor de discussie brandweer versus arbo-wetgeving: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=85161