Reddingslijn maken

Auteur Topic: Reddingslijn maken  (gelezen 10045 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #20 Gepost op: 18 juni 2014, 09:36:39
Lijnen worden meestal in standaard lengten gemaakt van ca 220 meter en geleverd op een haspel.
Dus als je een lijn van 220 meter koopt heb je daar automatisch een haspel bij. Je moet dan alleen even een methode bedenken om de gebruikte lijn weer netjes op de haspel op te winden. Goedkoper kan het niet.
Overigens wel gevlochten drijvende lijn in plaats van geslagen lijn nemen vanwege het uitdraaien van geslagen lijnen bij deze lengten.


guest11765

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 18 juni 2014, 09:44:39
Een lijn van 8mm dik en van het juiste spul kan al voldoende zijn.
Ik heb iets heel anders gemaakt met een heel ander doel, maar in de basis lijkt het heel veel om zo'n lijn redding katrol.

Ik heb hier toen mijn touw besteld. Touw kan heel duur zijn, zeker als je goed touw wil hebben. Bij voorkeur is PP (Polyprop) geschikt.
http://www.thalenstouw.nl/

Dikker dan 10mm is compleet overbodig. Het touw word zwaar, en de trommel moet steeds groter worden, waardoor de machine ook steeds zwaarder wordt.

Ik heb dit zelf gebouwd, het is om te kunnen wakeborden of waterskieen (op elke prut sloot).
building the winch

Nou is deze extreem groot en niet nodig. Maar google maar eens op Wakeboard winch. Die dingen zijn er ook heel klein en handzamer.
Bij de meeste Palm reddingvesten op Force 6 reddingvesten zit zo'n ring aan de achterkant. Ik heb laatst getest achter een waterscooter wat er gebeurd als je aan je vest voorgetrokken word. En afhankelijk van je houding kan je heel makkelijk boven blijven. (daar waar de klacht met lijn reddingen altijd is dat je onder getrokken wordt, als de persoon die op de kant staat te hard trekt)

Waar wil ik naar toe? De normale lijn redding is mega tijd verslindend. Dat is niet zo erg als het slachtoffer bij kennis is en "even" naar de kant gehaald moet worden. Maaaaaar als het slachtoffer met spoed naar de kant moet, is het misschien handig om het snel per motorlier te doen. Deze lier zou b.v. ook standaard achterin een Pickup kunnen staan. Als je dan met vinnen aan je voeten en een vest aan naar het slachtoffer toe zwemt, en op snelheid weer terug getrokken wordt, kan dit de tijd die je er mee bezig bent aanzienlijk verkorten!!!! Elke seconde kan tellen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #22 Gepost op: 18 juni 2014, 14:45:26
Haeck,

Zit er op dat vest dan ook een quick-release? Dat is binnen de swift water rescue de normaalste zaak van de wereld, op het strand heb ik het nog nooit gezien. Zeker als je met gemechaniseerde lieren gaat werken is dat toch wel een vereiste. De huidige tuigjes die we aantrekken bij lijnreddingen zijn wat dat betreft behoorlijk link, als er spanning op de lijn staat kom je niet zomaar los. Dat heeft me al een keer wat kleerscheuren opgeleverd ::)


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #23 Gepost op: 19 juni 2014, 00:57:11
Toch eens even bij Wetiz gekeken wat zoiets nou mag kosten. Is nog een pittig duur grapje. De eerste link is een lijn op een haspel en de tweede is een rescue line tas.

http://www.wetiz.eu/en/professional-equipment/821-reel-200m.html

http://www.wetiz.eu/en/professional-equipment/949-rescue-backpack-150m-line.html

EDIT: Oh oeps de tweede had Joost al gepost  998765


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #24 Gepost op: 19 juni 2014, 01:27:01


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #25 Gepost op: 20 juni 2014, 17:20:50
pvc ofzo?


guest11765

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 20 juni 2014, 18:38:16
Citaat van: -Joost- link=msg=1278048 date=1403095526
Haeck,

Zit er op dat vest dan ook een quick-release? Dat is binnen de swift water rescue de normaalste zaak van de wereld, op het strand heb ik het nog nooit gezien. Zeker als je met gemechaniseerde lieren gaat werken is dat toch wel een vereiste. De huidige tuigjes die we aantrekken bij lijnreddingen zijn wat dat betreft behoorlijk link, als er spanning op de lijn staat kom je niet zomaar los. Dat heeft me al een keer wat kleerscheuren opgeleverd ::)

uiteraard, en ook al getest natuurlijk.

Ik heb zelf een vest van Force 6. (de tweede van de link hier onder)
http://www.force6.com/products/index/product_categories/product_list1.htm
Helemaal top, met een perfect quick release!